29 dubna 2019

Ze Smíchova, přes Podolí ....



.... k Pankráci dnes povedou naše zraky. To jak jsme si obcházely Vyšehrad po hradbách kolem dokola. Vyfotila jsem několik kostelů,
dvě porodnice, až jsem zase skončila u pohledu na nezaměnitelné panorama Hradčan ....




Tyhle krásné pavilony trochu vzdáleně připomínající čínské pavilony patří podolské porodnici, neboli Ústavu pro péči o matku a dítě. Postaven byl v letech 1910 - 1914 jako léčebný ústav pro pražskou bohatou klientelu. Tomu také odpovídá vnitřní výzdoba a luxusní interiéry. I když v původním plánu se nepočítalo s tím, že zde bude porodnice, dnes je tento ústav nejmodernějším porodnickým pracovištěm které se specializuje na neonatologii ale provádějí se zde i operační zákroky na ještě nenarozených dětech.


Posunuly jsme se do hospůdky Na Hradbách, kde jsme si daly pivko a kochaly jsme se jak krásným slunným a voňavým dnem, rozhledy a představou nadcházejících volných dnů. Odsud je vidět na část Pankráce, jmenovitě na Kongresové centrum (za totáče se mu neřeklo jinak než Husákberg), hotel Corynthia a Nuselský most.



Zatímco na předchozím snímku se jeden z krásných a legendami opředených pražských kostelů Na Karlově krčí v levém rohu, tady se jiný už stal ústředním motivem. Jedná se o kostel sv. Apolináře založený roku 1362 císařem a českým králem Karlem IV. na návrší Větrov. Je možné že na tomto místě už stála kaple sv. Jiljí kterou ovšem stavba kostela zcela pohltila. 


Druhým, mnohem menším kostelíkem je kostel Zvěstování Panny Marie Na Trávníčku ( už docela chápu proč se všechny kostely v Němcích zasvěcené Panně Marii jmenují jednoduše Frauenkirche) nebo také Na slupi a nese i druhé jméno a to Pravoslavný chrám Zvěstování Přesvaté Bohorodice. I tento kostel byl založen Karlem IV. a postaven v letech 1360 - 1375. Od roku 1995 slouží pravoslavné církvi


Krom sv. Víta na této fotce najdete nezaměnitelné věže Emauz a hned vedle nich věže kostela sv. Jana Nepomuckého Na Skalce. Oba jsem představila v článcích které teď vůbec nemůžu najít....
někam se z blogu.cz vypařily.


Na dalším snímku je druhá porodnice kterou pohledy z Vyšehradu na Prahu obsáhly. Jedná se o porodnici U Apolináře, která nese primát nejdéle bez přestávky fungující porodnice na světě. Již v roce 1789 zde stála budova veřejné porodnice. V roce 1862 rozhodl hrabě Thun - Hohenstein o výstavbě Královské české zemské porodnice. Budovu navrhl a postavil v letech 1865 -75 přední český architekt a stavitel Josef Hlávka. V budově byla i dvě tajná luxusní oddělení se zvláštními vchody pro šlechtické a měšťanské dcerky které se někde spustily a přišly do jiného stavu. I tady je dnes špičková moderní porodnická klinika.  Věže v pravém rohu patří kostelu sv. Ludmily na Náměstí Míru


A jsme tam kde jsme začaly..... a tady se také z pohledy na Prahu rozloučíme ....


22 komentářů:

  1. Super fotky v obou příspěvcích z Prahy. Je prostě to naše hlavní město fotogenické :-).
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu....den sice deštivý, tudíž opět se dostanu se zahradou do skluzu, ale ještě že tak. Už začínala být zahrada dost vyprahlá.

      Vymazat
  2. Měly jste opravdu krásné slunečné dny a ty snímky jsou opravdu skvělé. Ta porodnice U apolináře na mne působí dost stísněně. Asi to dělá ta tmavá fasáda. Ale snímek s těmi rozkvetlými větvičkami je úžasný.
    V sobotu jedu do Bratislavy a v neděli lodí do Vídně a jak už se dá tušit, počasí bude příšerné. Nejen zima, ale asi i dobře zmokneme. :( Už se tak moc netěším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona vypadá jak přenesená ze staré Anglie,a hodně často slouží jako filmová kulisa. Nejen pro české, ale i zahraniční filmaře. Já jedu už ve středu 1.5. do Polska, takže taky žádná hitparáda. Původně to mělo být v sobotu, jenže to Poláci změnili a tak se jede už ve středu. Tak první část je po zámku v interiérech, ale druhá na řadě je Wroclaw a to bude o venkovním procházení....takže s deštníkem a foťákem to bude hodně zajímavé. Spíš se na deštník vykašlu a vezmu si bundu s kapucí.

      Vymazat
  3. Děkuji za krásnou procházku Prahou a zajímavé vyprávění. V Praze jsem byla naposled jako mladá a myslím, že bych to měla napravit.
    Měj se hezky. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi to ne každému vyhovuje, ale já zas ráda o věcech kterým se věnuji detailněji i píšu něco z jejich historie. To je ta moje posedlost historií :-D

      Vymazat
  4. Krásně sem se pokochala Prahou, moc děkuju,
    kdo ví jestli se tam ještě někdy dostanu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč by ses nedostala? Sedneš na vlak a hurá!;-)

      Vymazat
  5. Úžasné fotky s krásnou atmosférou a počasím, které je doplňuje azurem. :-D Od Apolináře máme obě mladší vnoučata. :-D I když máme Motol téměř za rohem, volila snacha tuto porodnici. Pracuje v Motole jako embryoložka, spolupracuješ gynekology a přišlo jí divné rodit před kolegy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se jí vůbec nedivím 😊. Počasí vyšlo super, to tenhle víkend to už tak parádní rozhodně nebude.

      Vymazat
  6. Pěkné, pěkné, moc pěkné. Praha na jaře je kouzelná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych řekla že Praha je kouzelná v každém ročním období, jen na jaře o něco víc ...

      Vymazat
  7. Podle fotek si přesně pamatuji cestu kolem Vyšehradu a měly jste s Míšou skvělé počasí.
    U Apolináře se mi narodil Soptíček, ta budova na mne působila stísněně, tmavě a vždy jsem z ní ráda utíkala, neměla jsem tam dobrý pocit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jí znám právě jako kulisu z filmů, nebo takhle na dálku, nikdy jsem tam osobně nebyla. Co se týče prostředí, tak pro mne byl trest vinohradská porodnice, ta byla tedy něco. Motol o něco lepší, ale ani to není žádná hitparáda. Počasí bylo opravdu hauptrefa, až na to úterý kdy se to zkazilo, jsem měla skvěle.

      Vymazat
  8. Mně se naštěstí z blogu ještě nikdy nic neztratilo, leda, že jsem to měla hodně dobře schované :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nechápu, ať jsem hledala jak jsem hledala, prostě tam nejsou. Články z výstavy skalniček tam jsou, ale o těch kostelech ne. A ani v sakrálních stavbách ani v na cestách... Ještě projdu galerii jestli tam budou fotky.

      Vymazat
  9. Tolik krásných fotek jsi udělala, konečně vím, co kde je...:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No hele, já to tedy pracně hledala na gůglu. Zvlášť ty kostely. Ještě že existují Mapy.cz :-D

      Vymazat
  10. Tož pěkné, náhodou kolem některých těchto výhledů chodím do práce...(přes Jiráskův most s výhledem ana areál Hradu občas, dříve kolem Emauz apod.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem jezdila do Vodičkový do obchodu, taky jsem vídala Hradčany dvakrát denně....

      Vymazat
  11. Corinthia Towers si pamatuju ještě jako Forum :).

    Zajímavé je, že jeden z těch kostelů teď spravuje pravoslavná církev. Jen z vnějšku by to nikdo neřekl. Ale jak jsi zmiňovala tu telepatii, můžu ji potvrdit, protože příští článek mám v plánu věnovat právě jednomu pravoslavnému kostelu :).

    Zajímavý je ten pohled na Pražský hrad, jejž probodávají jehlovité věže Emauzského kláštera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš! Teď jak jsem byla ve Wroclavi, tak tam také jeden krásný gotický kostel patří pravoslavné církvi. Pro mne to zas byla úplně nová panoramata, já znám nejvíc panorama Prahy z Petřína.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....