31 prosince 2018

Jak se maluje ....




.... na porcelán. Tak to vám ukážu dnes. Koukat pod ruce malířek bylo zajímavé a poučné. Je to strašná piplačka a i když mají na talíři předlohu vypíchanou, nikdy neudělají ten dekor stejný, dokonce i každý z malířů a malířek má jiný rukopis, byť se to člověku ve finále tak nejeví. Ale oni si svou práci poznají vždycky. 
Přiznávám, že ač jsem kreativec, tahle práce by mne asi moc neuspokojovala. Navíc to je šílená rasovina na oči i záda...

Aby u cibuláku i jiných vzorů věděli jak ho namalovat, na nevypálený talíř či jinou věc se položí šablona v podobě kovové folie, pak se nástrojem podobným rádlu vzor přejede, a pak se talíř prvně vypálí. Vzor na něm zůstane v podobě malých teček, které pak malířům pomáhají udržet meze. Pak se maluje kobaltovou barvou. Její zvláštností je, že než se vypálí, má nehezkou šedozelenou barvu. Až teprve vypálením nádherně zmodrá....

Jiné vzory se malují kysličníky kovů, a  třeba i ty krásné purpurové míšeňské růže jsou před vypálením hnědé. A co je vůbec nejzajímavější, jsou zlaté okraje. I tady se nejdřív na výrobek nanesou, jak papír tenoučké plátky zlata, vypálí se a jelikož jsou po vypálení úplně černé, leští se kouskem achátu. Prostě přes ten kraj tím kamenem rejdí tak dlouho, dokud není zlato úplně zlaté a lesklé.



Tady se mi špatně fotilo, byť jsem byla hned v první řadě, ale malérka měla talíř opřený o koleno a tím pádem pod hranou stolu



Tady už to šlo lépe, na talíři který stojí v držáku vidíte právě jak vypadá zlato na okrajích po vypálení


Asií inspirované servisy. I tady je  před vypálením barevnost úplně jiná, na což musí malíři dávat pozor a vědět jak čím co malovat, aby finální výrobek měl tu správnou barevnost


Šikovnost těchto rukou musíme jen obdivovat a hluboce se před ní sklonit




Tady můžete vidět jak postupně vzniká malba na talíři, až k závěrečné barevnosti a zlatému lemu


Známé purpurové míšeňské růže. V původní podobě nic moc. Ale po vypálení to je teprve ta správná barva. 


Tolik malá exkurze do tajů porcelánové kuchyně legendárního míšeňského porcelánu a příště se podíváme do města Míšně (pre Jeho Veličenstvo King Rukolu Meissen)....

16 komentářů:

  1. Také obdivuju tu jemnost a detail malby. Díky za ukázku a vůbec jsem nevěděla, že barvy před vypálením jsou jiné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky ne, v porcelánce jsem nikdy nebyla, byla jsem ve sklárnách, taky zajímavá věc, obzvlášť u kuličů, protože tam je taky při broušení neskutečně potřeba přesnosti na milimetry....

      Vymazat
  2. Taková práce by mě bavila, to je radost :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím, civět do toho osm, možná i víc hodin, pořád malovat jedno a to samý... to asi za chvíli leze na mozek.

      Vymazat
  3. blondýna2/1/19 17:31

    Obdivuji, to by mne zabilo. Jsem netrpělivá, stále pospíchám, tohle bych zaručeně nedala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych tak možná dala tejden, pak by mi to lezlo na mozek. Furt malovat to stejný....

      Vymazat
  4. To je zajímavé, netušil jsem, že zlaté okraje vznikají použitím skutečného zlata.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zase netušila, že zlato je po vypálení úplně černé a že ho lze vyleštit achátem.

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Vítaj! Som rada, za tvoju návštěvu po tak dlhej odmlke! Aj ta precházka po manufakture bola velmi zaujímavá.

      Vymazat
    2. Po dlhej odmlke? Pravidelne chodievam len na veľmi málo blogov. Tie na blog.cz som od istého času prestala navštevovať úplne. A ty si sa ku mne neprišla pochváliť, že si už na blogspote. Teraz som sa k tebe dostala náhodou, keď som googlila úplne niečo iné a medzi ponúknutými stránkami niekde nižšie som zaregistrovala slovo Dandík, tak som k tebe klikla tiež.

      Vymazat
    3. Nepísala som,lebo som myslela, že si s blogováním prestala. A pak,už ani nemám tvoju blogovú adresu. Na blogspote som niečo o tričtvrtě roka. Možno i trocha dlhšie....

      Vymazat
  6. Som prekvapená, že si nepamätáš blog, z ktorého si prevzala štafetu sakrálnych stavieb :-( Hm.... Asi to je len o chcení. Ja ti ho teda pripomeniem. https://fotografiedb.wordpress.com/sakralne-stavby/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zlatá moja, ako si mám pamätat adresu blou, ktorý som neviděla už pár rokov? Naviac na B.cz sa pres oblúbené dostanem iba na hlášku Stránka neexistuje. A ako som povedala, myslela som si, že ta už blogovat nebaví, lebo sa mi v odberoch neukázalo nič z tvých publikovaných článkov.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....