27 ledna 2018

Kostel sv. Jiljí ....



K tomuto kostelu, v kterém jsem byla poprvé v životě, jsem se dostala kvůli jedné soše
kterou jsem měla v úmyslu nafotit. Je v Husově ulici, stejně jako tento kostel. Nejdřív jsem
si ho obhlédla zvenku a jak jsem zjistila, že je otevřený, okamžitě jsem do něj
šla na kukačku...

Z historie kostela víme toto:

Jedná se o gotický kostel románského původu při klášteře dominikánů na
Starém městě pražském. Z roku 1238 pochází první zmínka o románském kostele.
Současná gotická podoba pochází z roku 1339 a inicioval jí pražský biskup
Jan IV. z Dražic a pokračoval v ní jeho nástupce, první pražský arcibiskup
Arnošt z Pardubic. Kostel byl vysvěcen 4.května roku 1371 za přítomnosti
císaře a českého krále Karla IV, jeho manželky Alžběty Pomořanské a syna
Václava IV. Významným kazatelem zde byl od roku 1364 Jan Milíč z Kroměříže
a pravděpodobným členem kapituly byl i sv. Jan Nepomucký který zde zřejmě
působil v letech 1387 - 88. Vnitřní barokní výzdobu provedli Václav Vavřinec Reiner
Jan Petr Molitor a Josef Vojtěch Hellich. Malíř V.V.Reiner je pohřben pod oltářem.
Malou perličkou je (věděl si to Petře?) že i zde se natáčely některé scény
z Formanova Amadea.


Jak je vidno, než jsem prošla těch několik pár uliček ke kostelu, počasí se
vyvrbilo do krásného slunečného dne, který vydržel po celou dobu mé procházky.
Jen fotit v těch úzkých uličkách i když s relativně širokým objektivem bylo
dost problematické



Uvnitř jsem udělala jen pár obrázků, bylo tu pár lidí kteří evidentně rozmlouvali
s Bohem, tak jsem nechtěla moc rušit. Ostatně stejně jsem dopadla i v dalších dvou
ten den navštívených kostelích.



Nejdřív jsem nevěděla kdo tohle je, jméno jsme si nenafotila, ale
nějak mi to nedalo a když jsem si všimla toho, že má v ruce koště
a u nohou psa, kočku a myš zadala jsem tyto atributy do vyhledávače
a našli, rádcové, našli! jedná se o sv. Martina de Porres, laického bratra
narozeného v Limě z otce, španělského šlechtice Juana de Porres a černé
otrokyně Anny Velasquez. Protože byl míšenec měl problém dostat se do
dominikánského řádu. Nakonec zde ošetřoval nemocné. Je patronem
holičů, kadeřníků, právníků a i ochráncem zvířat.


Jedna pro Majku Mrkající


Řezbářské práce jsou v kostele také krásné



Kostel z ulice Jilská


Dnešní určité naděje ve změnu se bohužel nesplnili, nicméně život jde dál.
Doufejme že ode dneška nebude naše země spět k novému srpnu 68 a my
stále budeme zemí prozápadní.

19 komentářů:

  1. No ten iterier je i na těch obrazcich špica

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné záběry, zajímavého interiéru.

    OdpovědětVymazat
  3. Kostel je opravdu velkolepý a koukám, jak se ti podařila vyfotit celá věž. Interier kostela je úchvatný. Ty vyřezávané lavice se hned tak nevidí. Moc díky za varhany. Jinak myslím, že se nemusíš obávat roku 68. Obchodní cesty na východ a odbytiště výrobků v Rusku hledají a už i dávno mají i západní země. Je moc dobře, ze se pro výrobky nasich podniků nachází odbytiště a hledá nová hospodářská perspektiva. V EU zakotvení jsme.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Tak jakž takž jsem se vešla, ale celé průčelí už jsem vyfotit šanci neměla. Potřebovalo by to nějaký širokáč široký! Jenže na ten není .... Byla jsem překvapená že ty kostely byly otevřené, nejsem na to moc zvyklá, zatím jsem potkávala víc zavřených. Jak v Praze tak i v jiných městech. Nelíbí se mi to tulení M.Z. k Putinovi a Číně. Ve světě není jinak vnímán než právě jako proruský a pročínský populista a misogyn. Stačilo vidět včerejší reakce a komenty k jeho zvolení ve světě. To si vážně zasloužíme aby nás takhle svět vnímal? Bohužel, stalo se stalo.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Je to krásný kostel, já v něm nikdy nebyla, a to jsem s babičkou prochodila něco kostelů. Je to docela velké překvapení když vejdeš do čistě raně gotického kostela a uvnitř je barokní výzdoba. Nejsem vůbec ráda z toho co se stalo a nevěřím tomu že by se M.Z. změnil jak sliboval, je to člověk který neumí být pokorný, protože mu to jeho nadměrné ego nikdy nedovolí. Máš pravdu, už se s tím nic nedá dělat. Jen si pořádně nechat opravit zuby, protože budou určitě v hojné míře situace kdy jimi budeme hodně skřípat.

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, vím, že Miloš Forman v kostele točil scénu svatby Wolfganga Amadea s Constanze. Mám taky pár připravených fotek z interiéru, které jsem chtěl dát do druhého článku o místech, kde se v Praze točil Amadeus, ale ještě to za ty dlouhé měsíce nestihlo "uzrát" do podoby, se kterou bych byl spokojený .

    OdpovědětVymazat
  7. [8]: No jo, že mě to nepekvapuje    . Na ten článek tedy budu netrpělivě čekat a zjišťovat kolik z těch míst jsem nevědomky navštívila

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Nechci přát nikomu nic zlého, ale mám obavy aby to nebylo dřív než za těch pět let a opět se tu vylila tahle žumpa posledního měsíce a něco ....

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Přesně tak, ono se taky může stát, nikomu to nepřeji, že p. Zeman zemře, a pojede to znovu. Vendy, já jsem tak naštvaná, že jsou lidi tak slepí.

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: V zemi kde jsou za oficiální a pravdivé brány výblitky v plátcích typu Blesk a podobně, tudíž bulváru nejhrubšího zrna, mnohdy i závist vůči těm kteří jsou úspěšnější se prostě takovým politickým představitelům stejného ražení, populistům a slibovačům zázraků daří. Je smutné že v době internetu si nedokáží lidé najít seriózní a relevantní informace. a papouškují ty stokrát omílané lži až tomu nakonec sami uvěří. Nechci být hnusná, nicméně to je opravdu doména těch "chudých duchem" a teď se ještě víc na mě naštvou, těch je prostě na vsích a malých městech strašně moc. Není to jen tak plácnutí do vody, ale vlastní zkušenost, možnost porovnání město x vesnice z pohledu člověka který právě z města na vesnici přišel. A vysokoškolský diplom neznamená vždycky chytrost a inteligenci. Já neříkám že jsem nějaký lumen, ale taky prostě nevěřím hned tak všemu co je mi předkládáno a prezentováno jako pravda pravdoucí. A v tom vidím ten problém a to že M.Z. znovu obhájil svůj post. Protože mnoho lidí uvěří na první dobrou a už si nejsou schopni ověřit, nalézt a vyhodnotit zda je to opravdu tak.

    OdpovědětVymazat
  11. Nejsem zrovna fanda, ale ráda se podívám, takové nádherné lavice jsem tedy ještě neviděla...

    OdpovědětVymazat
  12. Velmi krásná fota, vně i uvnitř.

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Je to parádní kostel, to je pravda. Akorát jsem nechtěla moc rušit a fotit víc, ač tam toho bylo na focení opravdu dost.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Církev jako instituci nesnáším stejně jako M.Z. ale miluju kostely. Od malička mne s nimi seznamovala babička, věděla o nich strašně moc. Byť sama byla věřící, nikdy mne k víře nevedla. Kostely byly to jediné co mi ukazovala.

    OdpovědětVymazat
  15. Fotit kostel uprostřed zástavby,to je pokaždé oříšek,ale tobě se to tady povedlo náramně! A interiér,to je taky nádhera!  Moooc pěkný kostel jsi nám představila

    OdpovědětVymazat
  16. Ti dominikáni byli pěkní rasisti :).

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: Dneska by asi byli úplně vzteky mimo, když by zjistili že jsou černoši kardinálové. A nejen černoši. Už se těším na další cestu do Prahy a na další toulky do kostelů.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....