04 dubna 2017

Kostel plný andělů.....



...... tak tenhle slogan vás napadne v okamžiku, kdy vstoupíte
do kostela Nalezení sv.Kříže a projdete si výstavu na chórovém ochozu.
Obrazy svatých které provázejí andělé, sochy malých andílků a podobných artefaktů.
A přímo andělské hemžení objevíte v jedné z výstavních místností ...

Na deskách s obrazy a různými církevními artefakty vždy sedí nějaký malý putti






Na této stěně se skvěl nápis České nebe. Okamžitě mi naskočilo v hlavě
stejnojmenné divadelní představení Cimrmanů. Zde jde ale seriózně o
portréty českých světců Mrkající



Jediný "dospělý" anděl je na špici kazatelny a pak dva u vchodu. Ty ale nehledejte, nefotila jsem je.


V přízemí jsou vystaveny monstrance, mešní kalichy a jiné artefakty které se
používají při církevních obřadech.




Jako úplně poslední příspěvek z prvního dubnového dne v Litomyšli si
představíme interiér tohoto kostela. Jednou už jsem ho tu měla, nicméně ještě
nebyl kompletní a nedalo se kostelem procházet tak jako dnes....

14 komentářů:

  1. Tolik baculáčů na jednom místě. Pěkné.

    OdpovědětVymazat
  2. Stejně je zajímavé, že andílky dělali i malovali baculaté. Připomíná mi to takové v těch dobách neuctivé k věřícím, kteří zřejmě tak vypapaní nebyli.

    OdpovědětVymazat
  3. Barokní andělíčci jsou pěkně buclatí, já osobně mám raději subtilní andílky.

    OdpovědětVymazat
  4. [4]: Tak on výraz putto, nebo putti známená  v italštině děťátko nebo též amoret, nahé děcko podobné andělu,obvykle bez křídel. Velmi oblíbený to námět v době baroka a rokoka. Přešli i do výzdoby kostelů, kde jim později přibyla i ta křídla. Když se na ty jednotlivé andílky podíváš, opravdu má křídla jen pár z nich.

    OdpovědětVymazat
  5. No, vypadá to velmi pěkně :)

    OdpovědětVymazat
  6. Anděl kam se podíváš... Krásně nazdobený kostel a výstavní sál!

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Tady se opravdu podařilo krásně skloubit potřeby církve a světské věci. Navíc je zde pár interaktivích instalací a v podlaze bronzové desky s daty nejdůležitějších událostí v historii kostela.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: No vidíš, Vendy, toho jsem si nevšimla.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Na to jsem narazila když jsem hledala význam toho slova. Teta Wiki

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Není nad chytré "příbuzné".   

    OdpovědětVymazat
  11. [3]:Myslím , že v té době byla baculatost znakem bohatství a zdraví. Určitě bylo mnohem míň otylých lidí než dnes.

    OdpovědětVymazat
  12. Tak to je opravdu doslova andělská krása...

    OdpovědětVymazat
  13. To je přímo galerie andělů.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....