03 dubna 2017

Z vrchu .....




Vyhlídka mezi věžemi piaristického kostela byla otevřená
teprve vloni při příležitosti dokončení rekonstrukce Zámeckého návrší,
kam komplex piaristického kláštera a kostela patří. Já se na ní vyškrabala
až teď v sobotu a i když nahoře solidně fučelo, užívala jsem si to.
Je pravda, že po vyšlapání těch mnoha desítek schodů jsem byla pěkně vyšťavená
a funěla jsem stejně jak ten vítr. Výhled za to ovšem stojí, protože máte město jak
na dlani. Jedině kam bohužel není vidět, je kostel sv. Anny.




Zámek jak ho z mých fotek ještě neznáte


Věž těsně pod ochozem patří Městskému muzeu, bývalému piatistickému gymnáziu
kde byl učitelem Alois Jirásek a o kterém bylo psal ve své Filozofské historii.
Šikmo od něj na pravo, s další věžičkou je budova pedagogické školy, a za ní se zelenou střechou
a bílou fasádou je Smetanův dům, kde se hrají divadelní předstaení a pořádají koncerty.
Více vlevo za ním s hranatou střechou je Zahradnická škola kam chodil i synátor a na kopci
nad ní se rozkládají pozemky Litomyšlských školek.


Pohled na další zajímavý litomyšlský areál a to Restaurátorskou školu. Spadá pod Univerzitu Karlovu
a její dominantou je tzv. Červená věž která je jako vyhlídka též přistupná.
Taky si zas někdy vyšlápnu schody nahoru. Střecha s komíny patří k piaristickému klášteru a vlastně
i k té restaurátorské škole. Shluk staveb v pravém rohu úplně vzadu na obzoru je už část České Pražcové.


Dole na fotce je část Klášterních zahrad, a pohled směrem na vsi za Litomyšlí a vlastně
i na Svitavy. Ty jsou schované za tím kopcem s lesíkem.


Jedno z malých náměstíček pod kostelem. Jmenuje se Toulovcovo a věž která je vidět patří bývalé
radnici na náměstí. Až donedávna na ní visel jediný litomyšlský zvon. On totiž ani jeden ze čtyř kostelů
nemá zvony. Nebude to dlouho trvat a přibudu ve věžích piaristického kostela tři nové zvony,
na které se pořádala sbírka. Z ní jsou ulité dva menší, a jeden velký zaplatil zdejší velkopodnikatel
v drůbežářství.


Tohle už je pohled na nezbytnou panelákovou výzdobu českých měst. A vpravo až úplně těsně pod horizontem, skoro neviditelná je Polička.


Linie domů k věži i vedle ní je velké náměstí. A pohled na odvrácenou stranu
renesančních domů. Nahoře, kde to nejvíc začíná padat nalevo, mezi dvěma bílými domy
a pod panelákem, je budova nynějšího gymnázia. Tím jsou vyčerpané pohledy na nejdůležitější
litomyšlské dominanty a zase slezeme dolů ....


Ke včerejšímu úvodnímu článku vlastně ještě patří následující fotky. Když jsme se vracely
starší, novější i úplně novou výstavbou, kdy jsem se kochala nádhernými zahradami u některých
domů, najednou se vyloupla tahle chalupa. Tedy spíš pohádková chaloupka. Co mne velmi
nadchlo tak to jsou detaily jako háky na okap a samotný dřevěný okap. Ostatně, k téhle chalupě
by ani jiný nepasoval......





Posledním zastavením bude kostel plný andělů .....

15 komentářů:

  1. Už se tam těším. Pokud vše vyjde, mám noclehy a základní tábor pro hvězdicové výpravy již zajištěn přímo v Litomyšli. Nalákala jsi mne i dřívějšími články. Možná mi bude chybět přírodní koupací voda, ale dá se to přežít.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Tak Litomka sice nemá přírodní vodu, ale má krásné koupaliště.Kde budeš spát jestli to není tajemství?

    OdpovědětVymazat
  3. Podobné záběry mám moc ráda, líbí se mi pohled na městské střechy.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Tak vědět co mě čeká schodů, tak nevím nevím, jestli bych si to nerozmyslela

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný fototoulání! Ta pohádková chaloupka nemá chybu .

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné pohledy na město i stylově dřevěné staveni

    OdpovědětVymazat
  7. Krásné fotky. Já tam ještě nikdy nebyla. Bych to asi měla napravit.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Na věži nebo v Litomyšli vůbec? Myslím, že pokud nežiješ na druhém konci republiky, návštěvu jen a jen doporučuji ....

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Je to docela šok když se tak člověk kochá těmi zahradami u nových domů a najednou tohle stavení ze všech stran obklopené tou novou výstavbou. Je to jak zjevení . Zajímal by mne interiér a jestli tam vůbec někdo žije nebo jestli to má někdo jako chalupu.

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Je, nicméně u takovéto stavby je průser s jakoukoli opravou a modernizací. Památkáři a všechno se musí dělat v původním stylu a dneska je strašně málo řemeslníků kteří tohle umí....

    OdpovědětVymazat
  11. Nejhezčí je pohled na roubenku. Je kouzelná.

    OdpovědětVymazat
  12. Parádní výhledy,to rozhodně za ty schody stálo! A hlavně pro nás, kteří jsem to nemusely šlapat   

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Víš co, to jdeš a koukáš a najednou nevíš jestli se ti to nezdá! Všude kolem normální vesnické domky nebo novostavby dnešní doby a najednou tohle mezi nimi. Je to takový trochu šok.

    OdpovědětVymazat
  14. Z pohledu shora zámek nevypadá tak mohutně, jako když stojíme před ním. Ale pamatuji si ho jen matně, je to už skoro 20 let, co jsem ho viděl.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....