07 března 2017

Celogyne cristata ......




Po dvouleté přestávce, způsobené rozsazením velkého trsu, mi letos zas kvete jedna z mých
nejhezčích orchidejí. Je jí Celogyne s mnoha sněhově bílými květy.
Tuto orchidej dnes už v obchodech nenajdete, patří k těm květinám, které
potřebují studenější "odchov" stejně jako kamélie, gardénie, bramboříky aj.
Aby kvetla, potřebuje přes zimu chladnější světlé místo a v létě pobyt na čerstvém
povětří. Já to s orchidejemi dělám tak, že je věším do větví stromů. Mají bloudivý
stín, jsou chráněné před případnými kroupami, ale netrpí zas tak moc suchem.
Nemůžou se do nich dostat mravenci, či jiní škůdci. A pokud se jim to líbilo, odmění mne pak
svými mnohdy velmi krásnými květy. Ostatně zjišťuji, že ty orchideje, které patří
mezi ty "složitější" na pěstování mi kvetou lépe než ty "obyčejné" Phalenopsisy, které stačí
postavit na parapet a ony kvetou, a kvetou a kvetou ...... tedy jak komu. Mě ne.



Jedna půlka .....


...... a obě. Pokud by byly pospolu v jednom květináči, byl by plný květů.
Ale nejhorší je, že už jsou zas oba plné hlíz jako bych je nikdy nedělila a neposílala
už pár lidem nějaké trsy.







A trošku hrátek Mrkající



Ale abych nebyla nespravedlivá, kvete mi i jedna phala



26 komentářů:

  1. Ty fotky se vážně povedly. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na té první " hravé " fotce vypadají květy jako by tě chtěly kousnout, nebo tě pronásledují s otevřenou hubou.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: No vidíš, to mne nenapadlo ve spojení s tou křehkou krásou   

    OdpovědětVymazat
  4. Vendy, ty orchideje jsou úžasné. Já si troufla zatím jen na Dendrobium, které má také raději chladno. Sousedka má člunatce, má na rozdíl ode mně zimní zahradu.

    OdpovědětVymazat
  5. Ta fialová - ta je božííííííííí, konečně jsem se po těžké pracovním dni pokochala, ty se máš - takové krásy kolem tebe!

    OdpovědětVymazat
  6. Bílá orchidej je úžasná, Vendy, kvete ti nádherně.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak takové květy jsem ještě neviděla.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: To je asi tím, že dneska už se vidí hodně málo. Spíš jen na výstavách anebo u pěstitelů kteří mají orchideje jako svoje sběratelské hobby. Já sama jí mám od jednoho pána tady ze vsi který má skleník a orchidejema se zabývá. kdysi dávno, ještě na začátku když jsme se sem nastěhovali jsem si jí ještě koupila v květinářství, ale zničila jsem jí. Pak jsem si nakoupila spousty knih o orchidejích a pěstování ale už nebyly nikde ke koupení. Pak jsem si vpomněla na tohodle pána a když jsem si k němu šla pro nějaké jarní cibuloviny tak jsem si mu o ní řekla. Dneska už mám dva velké trsy a jak to tak vypadá, brzy zas budu muset dělit. Takže kdybys chtěla ....

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Je nádherná, a já jsem hrozně moc ráda že zas vykvetla. A víš že má tahle orchidej přezdívku "míchaná vejce" ? Kvůli barevnosti ale i křehkosti květů. A prý kvůli malé trvanlivosti, ale když jí mám na půdě kde je chladněji, tak vydrží ty květy dost dlouho.

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Vidíš, a teď mi psala dcera že mi asi bude muset přenechat svoje orchideje, že mají v novém domečku úzké parapety a že se jí tam asi nevejdou.

    OdpovědětVymazat
  11. [4]: Však už jsem ti v jednom komentu psala, že pokud bys jí chtěla, klidně ti kousek pošlu, budu stejně muset ten jeden trs zas dělit.

    OdpovědětVymazat
  12. Tak tuhle jsem opravdu nikdy neviděla. Dcera má doma několik let na okně bílou Phalu, u mě v bytě se bohužel orchidejím nedaří.

    OdpovědětVymazat
  13. Ta bílá je nádherná!

    OdpovědětVymazat
  14. [11]: Vendy, jsi moc hodná, ale já nemám jediný strom, na kterém bych jí mohla letnit. Zahradu jsme museli hodně omezit. Ale děkuji za nabídku, važím si jí.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Tak nemusí být jen na stromě, ta může být kdekoli kde není celý den přímé pálivé slunce. Ale jo, nechceš, nebudu ti to nutit

    OdpovědětVymazat
  16. Zas nemám zrovna brejle, tak jsem četla kolegyně christa, no, je to fakt zajímavé, co se člověk občas tak nějak bezděčně dočte.

    OdpovědětVymazat
  17. [19]: Kolegyně christa, to je docela zajímavý výraz. Tak kolegyně si hoví v pokoji na parapetu abych si jí užila v květu. Pak se vrátí na půdu a až to bude možné, půjde na veneček.

    OdpovědětVymazat
  18. [8]:To víš, že jo. Jsem kytiček zachtivavá. Ale mám strach, jestli bych ji uměla pěstovat. Nerada bych takový skvost špatnou péči zahubila.

    OdpovědětVymazat
  19. [21]: Není to zas tak těžké, když víš jak na to . Pěstuje se v trochu jiném substrátu, tedy v kůře jo, ale smíchané s lehkým zahradním substrátem. To dneska není problém, protože všechny kupované substráty mají dost vysoký podíl rašeliny. Na zimu do co nejchladnějšího prostředí, ale zas aby tam nemrzlo a bylo trochu světlo, přes léto ven ne na přímé slunce. Zalévám tak, že jí celou namočím do sudu s dešťovou vodou a nechám jí tam klidně celé odpoledne. Pak zas nechat vyschnout. A když jí chci pohnojit máčím jí v kbelíku nebo květináči kde mám přidané hnojivo. De facto takhle pěstuju všechny orchišky které se letní. Jen musíš počítat s tím, že po rozsazení kvete tak za dva tři roky.

    OdpovědětVymazat
  20. [9]: Ta přezdívka docela sedí, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  21. Nádhera. Mně se orchideje nedaří. Ani ty "obyčejné", které stačí postavit na parapet.

    OdpovědětVymazat
  22. Ty máš doma hotovou botanickou zahradu. U zalévání si asi zasportuješ, ne? :)

    OdpovědětVymazat
  23. [25]: Já to dělám tak, že mám nahoře konve s vodou a starý kbelíky a ty kytky v nich máčím. Tedy orchideje a kytky v malých květináčích, ty velké se stejně zalévají přes zimu jen minimálně. To v létě je to horší, to je pravda.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....