24 září 2016

Vzpomínáte si? aneb Retro poprvé .....



Ve čtvrtek se tak nějak situace vyvrbila, že jsme
s dcerou odjely za babičkou na krátkou návštěvu. Původně jsme
se tedy měly sejít s oběma babičkama, ale tak se to zchumelilo, že
moje bývalá tchyně musela odvézt tchána do nemocnice, takže jsme
to nechaly na jindy. Krom malé procházky přes Hřebenka dolů na Smíchov,
jsme se v pátek vypravily před odjezdem na výstavu RETRO, které je
jedna část v budově bývalého FS a druhá v Tančícím domě. Vzhledem
k tomu, že jsme jely vlakem, FS bylo jasná volba. Hned při příchodu
se okamžitě přenesete do doby svého dětství a mládí a nedostanete
se z nich do doby než vylezete opět ven.
K mé velké radosti se tu mohlo, sice bez blesku, fotit. A bez příplatku.
Druhý šok je šatna zdarma. To tedy jen taková odbočka.
Výstava je nainstalovaná v přízemí a je rozdělená do několika částí.
Ta první se týká oblečení. Tady si na své přijdou povětšinou dámy,
ovšem i pánové mohou zavzpomínat na leta třicátá, čtyřicátá, padesátá,
šedesátá či na snad v módě nejbizarnější a "nejširší", osmdesátky.
Zároveň se můžete podívat i na to, jak ta která móda ovlivňuje ve tvorbě
dnešní návrháře.


Jako první se představí devatenácté století, historismus a dvacátá léta.
Na konci tohoto a příštího vám vždy předložím pár foteček a budete hádat
které šaty jsou historické a které jsou z poslední doby. A myslím že budete
docela překvapení .....
Při vstupu do expozice vás přivítají krásný veterán zn. Jawa a pak pánská výletní
a městská móda z let třicátých až čtyřicátých.....


....... a dětské verze téhož, ovšem z let osmdesátých


A máme tu devatenácté století. Do atmosféry té které doby vás uvádí i obrazová
podoba, promítají se zde ukázky z děl která se v dané době odehrávají. Zde
to je televizní adaptace Neffových Sňatků z rozumu.....


Pohled dámám pod šaty



Léta dvacátá a třicátá....
ukázka tehdejší módy ale i bytového vybavení, v tomto případě pánského
pokoje do něhož je nábytek dílem arch. Gočára
A kdo by tuto dobu mohl nejlépe provázet než Oldřich Nový a Adina Mandlová
a samozřejmě Kristián.....
Přiznávám, že tady mne ještě nenapadlo si fotit dodatkové tabulky. Nechala jsem si
totiž v šatně kabelku a v ní brýle, tudíž jsem na nich neviděla co tam je a tak jsem to nějak
vypustila. To mne napadlo až později....



Kuřácký stolek



Doba charlestonu a prvního zkracování sukní ....



I na svatby se tady pamatovalo ......


A teď se dostáváme k první hádance. Takže, které ze svatebních šatů jsou podle vás
nejstarší a které nejmladší? A to samé i následující šaty.







20 komentářů:

  1. Koukám,že různé retro výstavy se teď konají na různých místech naší republiky.Je to fajn,také se na retro věcičky vždy ráda podívám:)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Asi ano, tahle výstava je v režii autora knih Retro I a Retro II a stejnojmenného televizního pořadu....

    OdpovědětVymazat
  3. No paráda, srdce bývalé krejčové jásá tedy nejspíš se krutě mýlím ale... ze svatebních bych tipla jako nejstarší ty vlevo a z následujících model na poslední fotce?

    OdpovědětVymazat
  4. Tyhle výstavy miluju, ještě víc než ty s oblečením mám raději ty s přístroji a zařízením. Pak si pokaždý říkám, jak se máme dobře .

    OdpovědětVymazat
  5. Ach ouvej, když já si tu módu minulého půlstoletí (vlastně od let 194O a dále )pamatuji a mnohé výtvory ještě mám doma. V roce 1961, kdy jsem se vdávala, byly v módě i šaty v délce midi. Já měla: spodničku do pasu z umělohmotné síťky obšité stuhou, aby mi nedrásala taftovou bílou spodničku se širšími ramínky, protože šaty v výstřihem do V byly celé z bílé krajky-šité na míru. Tříčtvrteční rukávy u nich, sukně pěkně do zvonu podložená tou spodničkou, v pase vypasované. K tomu jen ve vlasech  půlvěneček bílých kvítků s kratším závojem, bílé rukavičky síťované a kožené bílé lodičky na podpatku zdobené koženou mašlí na nártu. Ty mi koupil manžel v Košicích, když byl sdělit v červenci rodičům, že se  16.září budeme brát. Takže retro jako hrom, ne?   

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Tak by ti mělo hádání které jsou jaké by ti mohlo jít.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Něco málo z techniky tam taky mám v zásobě. Jen by mne zajímala ta část v Tančícím domě, co je tam. Víš, já tak nějak tajně doufala, že tam budou foťáky.Jenže nebyly

    OdpovědětVymazat
  8. Podle mne ty poslední jsou nejstarší, první prostřední a nejmladší ty bez rukávů, s šálovým límcem- podobné jsem měla do tanečních na předvádění na školním plese v r. 1956 jen bez toho límce-taftové, bledězelené.   

    OdpovědětVymazat
  9. Tak si také tipnu - svatební šaty zleva: prostřední, nejmladší, nejstarší a šaty shora: prostřední, nejstarší, nejmladší. Je to jen tip.

    OdpovědětVymazat
  10. pěkné, ale mě už retro poněkud děsí.

    OdpovědětVymazat
  11. [14]: A ták!!!! To prostě mělo být konstatování že to je pěkné Někdy prostě jsem tak nějak z takových  druhů konstatování vyvedená z míry

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Právě pro ty vzpomínky se domnívám jsou tyhle výstavy oblíbené. Že připomenou dětství a mládí. A to jak byli dřív výrobky nejen spotřební a užitkové, tak krásně plnili i výtvarnou a uměleckou stránku věci.

    OdpovědětVymazat
  13. No tak to je skvělá výstava.

    OdpovědětVymazat
  14. Krásná výstava, Vendy, vzhledem k tomu, že mám v rodině dvě krejčovky, tak všechny hadříky miluju.   

    OdpovědětVymazat
  15. Retro frčí, zrovna dnes jsem kupoval retro šunku :).

    OdpovědětVymazat
  16. [19]: A vidíš, ty jsou nejnovější Já jdu podstatně hlouběji v čase, moc se mi líbila secese, po ní art deco a pak samozřejmě jak hudebně tak i módou léta dvacátá až třicátá. Ty šedesátky byl určitý návrat, alespoň v módě k tomu zdůraznění ženskosti.Úzký pas, široká sukně to bylo hodně lichotivé....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....