16 září 2016

Kostel Povýšení sv. Kříže .....


Dalším z kostelíků, který jsem měla původně
připravený do sakrálek je kostel Povýšení sv. Kříže. Je to jeden
ze dvou kostelů v Dobříši a pokud vjíždíte do Dobříše od Prahy přivítá
vás na malém kopečku nad rybníkem. Byl to původně farní a později hřbitovní kostel
založený na konci 16.století hejtmanem Oldřichem Doudlebským a sloužil hlavně
jako hrobka rodu Mannsfeldů. Kostelík je s nedalekým hradem Vargač posledním
pozůstatkem bývalé osady Dobříš. Po vypálení osady husity se její obnovování
posunulo do míst kde dnes stojí zámek. Po výstavbě nového kostela
byl radikálně upraven, některé jeho části byly zbourány.
Hřbitov se nyní nalézá na druhé straně silnice a přestože se všude píše, že
pohřbívat se zde přestalo v roce 1814, při mé návštěvě byl nejnovější hrob z roku
2014. U kostela směrem nad silnicí do města stojí dvě sochy svatých.
Jsou to sv. Juda Tadeáš a sv. Leonard. Tadeáš drží v ruce knihu a když obrátí list, zemře
jeden obyvatel Dobříše. Až knihu zavře, nastane prý konec světa.
Leonard zas drží v rce srdce a to pokud mu vypadne z ruky, opět nastane konec světa.
V průběhu 20.století se tomu tak při opravách stalo a konec světa nenastal .....





















15 komentářů:

  1. Vendy, mám takové články moc ráda a ted' mě zpětně mrzí, že jsem o existenci tohoto kostela neměla tušení. Určitě bych se při návštěvě Dobříše zašla podívat - tedy pokud nenastane konec světa.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Pokud jste na D4 sjížděli na exitu Dobříš a vjížděli do města okolo Lidlu, přes koleje a dál na takový malý vršek tak na něm ten kostelík stojí. Pak se okolo něj sjíždí dolů k zámku.....

    OdpovědětVymazat
  3. My jsme blbě odbočili a jeli druhou stranou. K zámku a druhému kostelu, kde jsme parkovali, jsme přijeli přes město. Zpátky už jsme kolem Lidlu jeli, ale kostela jsem si nevšimla. Díky za info.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Jasně, vy jste odbočili až na dalším exitu.....

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: Tak zasloužil by nový kabátek, to ano...

    OdpovědětVymazat
  6. Kostelík by si zasloužil opravu, ale tyhle stavby mají pro mne jakýsi půvab právě v tom chátrajícím stavu. Při čtení slov o sochách je jejich proroctví mne napadlo, ještě, že jsou kamenné. Ale vzápětí jsem si vzpomněla na mnoho soch, ze kterých zbylo jen torzo, tedy třeba bez toho srdce. Také píšeš, že se to i této soše stalo...a konec nenastal. Ale je fajn,. že všechno má svůj příběh...

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Momentálně se opravuje jedna socha a druhou to čeká, takže je možné, že i kostel dostane nový kabátek...

    OdpovědětVymazat
  8. Nádherně ošuntělý hřbitovní kostelík

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Možná se dočká hezčího kabátku.

    OdpovědětVymazat
  10. Chudák, krčí se ve stínu dobříšského zámku a na opravy se nedostává. Snad ten konec světa hned tak nebude.

    OdpovědětVymazat
  11. Pěkně omšelý kostelík, Vendy. Zasloužil by si novou fasádu, ale pro mě má větší půvab v tomhle stavu.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: To sice ano, ale připadá mi to nefér.

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Záleží na úhlu pohledu, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Tak já zas tolik toho neměla nafoceného, akorát vždy jen jeden příspěvek na měsíc. I když na poslední kolo jsem si nechala takový "sestřih" několika kostelů z kterých jsem měla třeba jen dvě tři fotky,ale některé jsou z  interiéru. Takže to bude takový tečka....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....