04 května 2016

Klášter Kladruby u Stříbra ....




Dnešní fotograficky rozsáhlý článek je věnovaný klášteru
v Kladrubech u Strříbra, a do sakrálek se s ním přihlásil můj skorobráška Martin.
Podvakrát jsem mu svůj blog propůjčila k hostování a tak dnes je to potřetí.
A jelikož raději fotí (velmi dobře, už mu proběhla jedna výstava) než mluví a píše,
tak se připravte na krásnou fotodokumentaci tohoto krásného místa.
Pár fotek jsem dala do koláží, tak doufám že se nebude zlobit .....

Ale také mi sepsal i něco o historii, abychom dostáli pravidlům.

Kladrubský klášter leží v západních Čechách nedaleko Plzně. Při troše štěstí ho uvidíte z D5 mezi odbočkou na Stříbro a benzinkou. Budete-li mít času nazbyt, určitě zajeďte na prohlídku. Trvá asi hodinu a prohlédnete si při ní kostel a zrekonstruovanou část areálu. Rekonstrukce probíhá postupně, památkový ůstav zřejmě není moc bohatý.
Nebudu popisovat historii kláštera, protože má moc pěkné webovky (www.klaster-kladruby.cz) kde si vše můžete přečíst. Jsou tam také hezké fotogalerie.
Největší dojem na mě udělal kostel. Jde o třetí největší chrám na našem území (po pražském Sv.Vítu a kutnohorské Sv.Barboře). Na jedné z fotek je růžice na podlaze - má protějšek na stopě chrámu a mezi nimi prý proudí životodárná energie. Taková místa jsou v chrámu dokonce dvě. Manželka se na obě růžice postavila a prý energii cítila. Já jsem to při focení nestihl, byl jsem u vytržení a cvakal jako japonský turista.
V areálu jsou umístěna různá umělecká díla, ať jsou to dřevořezby, obrazy, plastiky a nebo fresky snesené z blízkého kostela. Jedna z chodeb slouží jako depozitář alegorických soch M.Brauna, kterým interiér svědčí lépe než doupovské větry ve Valči. V průčelí chodby je pak socha Nanebevzetí hraběte Šporka, který si ji ojednal aby okouzlil potenciální nevěstu. Asi neměla smysl pro humor, nepovedlo se. V budově konventu jsme si prohlédli také pracovnu a knihovnu rodu Windischgraetzů.
V klášteře mají i restauraci a nevypadá špatně. To jsme ale zjistili až po konzumaci u benzínky...
Milovníci nedávné historie jistě ocení ŘOPík, který je pár set metrů od kláštera, u silnice na Plzeň.



Tolik něco z historie a teď slíbené obrázky .....
U těchto tří se vám při kliknutí na obrázek ukáží v původní velikosti





























Tak, a to je z dnešního výletu do Kladrub vše .... zítra se naposledy vrátíme do Litomyšle.
A pak, no to nevím. Tedy myslím že bych mohla něco nafotit, protože jedem sobotu
do Prahy na výstavu Titanic a já ještě zůstanu až do středy na chatě, ale nevím jestli
budu mít možnost přidávat fotky protože místo klasického noťasu sebou beru jen tablet
který mám půjčený od dcery a tam si nesem jistá jak to bude za prvé s netem a za druhé
z fotkama, který budu mít v aparátu, jestli mi je schroustá.


13 komentářů:

  1. Martin V4/5/16 12:23

    Vendy děkuju. Koláže jsou v pohodě.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já to dělám jen v nejnutnějších případech. Jinak jsem se snažila zachovat i původní velikost fotek, jen ty první tři jsou rozklikávací, na blog jsem je zmenšila ale při rozkliknutí jsou v původní velikosti, což ještě musím do článku dopsat....

    OdpovědětVymazat
  3. Vskutku rozlehlé místo! Krásné interiéry i exteriéry, hezky nafoceno. Díky za reportáž!

    OdpovědětVymazat
  4. Překrásné fotky kostela - ext i int

    OdpovědětVymazat
  5. Fredy Kruger5/5/16 00:14

    Šeptání v klášteře Kladruby :

    OdpovědětVymazat
  6. Kdysi dávno jsem se tam byl podívat, když se po létech obnovily prohlídky. Krásné místo!

    OdpovědětVymazat
  7. Nádherný klášter a skvělé fotky.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Tak přeci si kvůli pár příspěvkům nebude zakládat blog.

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělé fotografie z vnějšku i interiéru, průčelí na první koláži mně trochu připomíná lednický zámek.

    OdpovědětVymazat
  10. [10]:Ty s hřebčínem jsou ve Středních Čechách.

    OdpovědětVymazat
  11. Opravdu skvostný chrám a nafocený skvěle s mnoha detaily. Sakrálních památek je tu opravdu hodně. a já samozřejmě obdivuji varhany. Zdá se, že v kostele bylo dost světla a tak nafotit varhany i proti světlu mezi píšťalami se povedlo znamenitě. Já jsem s tím měla v Polsku problém. kostely byly tmavé a okna mezi věžemi varhan přímo zářila a varhany se ukrývaly v tmyvých koutech.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Zdravím a děkuji za pochvalu. Je to tak, v chrámu je mimořádně mnoho světla. Byl to jeden z cílů stavitele Blažeje Santiniho. Ono je to vidět i z venku podle množství a velikosti oken. Dokonce i schody na kůr jsou v jakémsi proskleném tubusu. Ten je vidět na fotce v čtyř-koláži vlevo dole. V prvním patře, nalevo od čtyř horních oken lodi.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....