06 října 2015

V jeden slunný den .... aneb co bylo už není



Začnu trochu zeširoka. Když jsme se sem nastěhovali
a já začala s úpravami zahrady, mimo jiné
jsem si zasadila do jednoho rohu
k plotu maličkou škumpu.
Je to zvlášť na
podzim strom
nádherně hýřící mnoha
barvami. Ovšem také je to zároveň
mrcha invazivní do který se ani v nejmenším
nesmí ani pilkou ani nůžkami. Protože pokud to urobíte
máte na problém zaděláno. Začne vyrážet od kořenů a za chvíli
máte na zahradě škumpovou džungli. Já jsem navíc
člověk který nemůže mít jen obyčejný strom.
Já si strašně ráda stromy přizpůsobuji
sobě. Takže pokud ěco má tři
mladé větve, já je
spletu do
copu.
A pak mám copový
kmen. Přesně tak jsem si
upravila i tu svou škumpu. Ta se
ovšem nelíbila naší sousedce a neustále brojila
za to abychom jí skáceli. Nevím proč, protože jí ani
v nejmenším nestínila ani jinak nepřekážela. Škumpa si vesele
rostla a z druhé strany od sousedů vesele bujelo psí
víno. A jak jí tak prorůstalo, nevšimla jsem si ani
že ta škumpa najednou nějak začíná na
jaře pomaleji zelenat, listy že jsou
nějaké menší, větve usychají.
Nechci být podezíravá
ani nikoho vinit
ale milá škumpa najednou
z roku na rok zašla. Tím že byla
obrostlá kolem dokola tím přísavníkem
na jaře se zazelenala a na podzim zčervenala jako
vždycky a tak jsem jí i uschlou stále nechávala na jejím
místě. Jenže včera jsem z hrůzou zjistila, že mi od spodu uhnila
a visí vlastně jen na tom psím víně. A to tam pořád lozej
psi k plotu a pozorují cvrkot. Kdyby víc fouklo
strom by na ně spadl. Takže jsem vzala pilku
a milou starou uschlo škumpu ořezala.
A vyvrátila. A mám v rohu u plotu
díru. Snad jí ale zacelí kalina
která byla tou škumpou
trochu utlačená ...


Ještě před tím jsem ale nafotila tyhle fotky a vůbec mne nenapadlo
že budou poslední.












Musím říct, že škumpa má krásné dřevo s výraznými letokruhy
zbarvené mírně do zelenkava. ostatně Helenka si
při své letošní návštěvě v Čechách koupila
právě ze dřeva škumpy krásnou sponu.


20 komentářů:

  1. Mno jo, jak se říká, nic netrvá věčně, aneb všechno zlé je k něčemu dobré. I když se to v tu chvíli jeví jinak...

    OdpovědětVymazat
  2. Škoda škumpy, ale co se dá dělat. Hvězdíčkové sluníčko se mi moc líbí a všechny fotky jsou hezky prosvícené sluníčkem

    OdpovědětVymazat
  3. Prý nic netrvá věčně! Hrozné zjištění!

    OdpovědětVymazat
  4. Ale podzimní fotečky máš super Wendy, jako vždy, krááása!

    OdpovědětVymazat
  5. Hmmm, to je škoda, Vendy, ale na druhou stranu máš parádní článek a fotky.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkné podzimní fotky.

    OdpovědětVymazat
  7. Nám taky záhadně zašla tůje... prostě najednou zrezavěla a konec. A to rostla jako divá. Jsou zkrátka věci mezi nebem a zemí a nebo... nebo mezi sousedy.

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: No to mi připomíná že jestli budu mít na chatě zrezlý túje na straně k plotu tak vím že musím vlítnout na babu, protože když jsem tam byla naposled tak tam camrala podél plotu a něco stříkala. Nevšimla si že sedím venku a jak mě zmerčila tak vysmahla neobvykle rychle. Takže tuším nějakou levárnu z její strany.

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Asi mám víc lamel v uzávěrce.

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Dalo by se říct že podzimní   

    OdpovědětVymazat
  11. [3]: Ani láska k jedný slečně.... tedy k paní

    OdpovědětVymazat
  12. Ty sluníčkové fotky!Krása! Nemohla jsem se vynadívat, ale zvědavost mi zavelela vygooglovat si škumpu, žila jsem totiž v domnění, že je to jen nějakej jedovatej plevel a on to může být i okrasný stromek! Tak ten chci do zahrady!

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Tak jestli si nechceš zadělat na velký problém tak to nedělej. Škumpa je jedovatá, její šťáva způsobuje dost ošklivé kožní problémy, je to velmi invazivní plevelný strom či keř kterého se nezbavíš. A pokud jsou v domě malé děti nedoporučuje se výsadba vůbec. Dokonce už je zakázaný i školkový prodej všech druhů škump.

    OdpovědětVymazat
  14. To je dobrý nápad zaplést větve do kmínku. Škoda, že škumpa tak dopadla, ale zase možná to tak mělo být, aby mohla kalina volněji dýchat.

    OdpovědětVymazat
  15. Až nedávno jsem zjistila, že strom kterému doma říkáme salámovník je ve skutečnosti škumpa a navíc docela plevel, který je zakázané vysazovat na veřejných prostranstvích. Co já těch malých stromků rozdala! Každému se to moc líbí a chce to do zahrady. V ohradě u slepic už máme džungli, jak ji popisuješ, tam se jim daří! A ze záhonů to pravidelně vytrhávám jinak by to bylo to samé.   

    OdpovědětVymazat
  16. [17]: Ona je nádherná, obzvlášť na podzim, jenže nezničitelná. Ještě existuje odrůda která má ty listy úplně jakoby rozstříhané, takové jemné. Ta by se mi taky moc líbila ale po zkušenostech z touhle a s tím jak najednou tak divně z roku na rok zašla bych jí už nesázela. Protože bych na ní měla místo zas jen v to rohu zahrady a zas bych musela poslouchat sousedčino kvákání jak jim to tam vadí.....

    OdpovědětVymazat
  17. To bych neřekl, že psí víno může zardousit strom. Sousedka dosáhla svého.

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Však já nepodezírám to víno nýbrž tu sousedku!

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....