06 září 2015

Hradčanské uličky .....



Pokud jdete z Hradčanského náměstí podál Arcibiskupského paláce zpět směrem
k MZ dostanete se do zcela jiného světa. Světa úzkých uliček mezi
hradčanskými paláci a malými domky, mezi vysokými zdmi které
skrývají soukromé palácové zahrady či zahrádečky jak dlaň.
Úzkými průchody nebo širšími schodišti. Do světa náměstíček
a kráných detailů na domech. Ne zbytečně se ta část
jmenuje Nový svět. Protože se dostanete do
úplně nového, skoro pohádkového světa......


Myší díra, kterou se dá od Strahovského kláštera sejít přímo na Pohořelec .....


........ a pohled zpět ke klášteru


A ještě jedna, dokonce i z duchem Mrkající. Vypadá to na nějakého mnicha s lucernou.....


Podloubí k Hradčanskému náměstí


Znamení které si asi mnozí Pražáci pamatují jako znamení jednoho kdysi
za bolševika zajímavého projektu. Byl to bar spojený s opravnou bot. Prostě
se vám urval podpatek, sedli jste si u baru a než jste vypili kávu nebo panáka
botu vám opravili. V Praze byli dva, jeden v pasáži Lucerna známý jako
Obuna bar a pak tenhle na Hradčanech který se jmenuje U ševce Matouše.
Jméno zůstalo, bar taky jen boty už vám nikdo neopraví .....


Další z úzkých uliček které tvoří zajímavé průhledy. A tady vám dám
jednu hádanku. V jedné ze známých českých filmových komediích si zahrála
i s tím kanálem. Dokonce ten kanál hrál velmi důležitou roli neboť se z něj k nohám
jedné krásné české herečky vynořil jeden neméně krásný slovenský herec.
A to už jsem vám myslím napověděla až, až .....


A ještě v čb a natónované a trošku "zestárlé" ....


Ale když se člověk nedívá dolů, ale nahoru uvidí i tohle .....


A teď se dostáváme pomalu k další části a to k uličkám
které vedou z Hradčanského náměstí ......



Ulička kde sídlí rakouské velvyslanectví


A pohled zpět. A kuriozitka. Ta budova v pozadí je část Martinického paláce
o kterém jsem včera v rádiu zjistila že ho taky koupila stejná čínská
společnost která koupila pražský fotbalový klub Slavia, leteckou společnost Travel
servis a několik nakladatelství ....




A to už vstupujeme do Nového světa. Sídlí zde už leta letní scéna
divadla Ungelt.




Maličká kavárnička která vypadala hodně zajímavě. Zvenku určitě,
vevnitř jsem nebyla protože sednout si ven jak je vidět nešlo .....


A jsme na konci (nebo začátku, jak se to vezme) v té roubence se schovává
další z pražských hotelů


A začínáme stoupat směrem k MZ a Loretánskému náměstí




Je až z podivem, že v těchto krásných uličkách se neskrývá
jen krása, ale hrubé a brutální zlo. Právě nedaleko od míst z poslední
fotografie stojí bývalá budova Vojenského soudu, a v její zahradě
tzv. Hradčanský domeček. Bývalá vyšetřovna gestapa a neblaze
proslulé místo kde STB vyslýchala v padesátých letech politické
vězně, západní letce a jiné "osoby nepřátelské sociálně - dělnickému zřízení"









33 komentářů:

  1. Nádherná fotoreportáž.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já vzhledem k tomu, že jsem leta prodávala v pasáži kde byl Frionor (je to sousední pasáž vedle Lucerny) bývali jsme v Obuna baru dost častými hosty . Když nechodili zákazníci nebo se nám nechtělo dělat tak jsme si tam zaskočili na myslivce s colou. Bylo to za humny a než nás začal někdo z velení shánět tak už jsme byli zas zpátky. Ostatně náš vedoucí tam byl skoro jak doma   

    OdpovědětVymazat
  3. Průhledy, podchody, úzké uličky, schody, ... to je ono, Vendy!

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: On tam neleží On jde s lucernou a má pěkný hábitek s kapucí . Tak u Strahovského kláštera není o mnichy nouze. Ať už duchy nebo ty živé

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Aha, tak to jsem se špatně dívala.   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: No jo, máš pravdu, Vendy!

    OdpovědětVymazat
  7. V uličce "NOVÝ SVĚT" měl ateliér malíř Kurovký (https://www.galerieplatyz.cz/autori/milos-kurovsky), vždycky, když jsem šel kolem, obdivoval jsem jeho obrazy ( např. https://www.galerieplatyz.cz/autori/milos-kurovsky)

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Protože jsem ho vytáhla ze spamu. Jak se dá nějaká adresa tak to většinou hodnotí jako spam. Ty obrazy jsou zajímavé, takové fantazijní a snové krajiny jak z vesmíru. Trochu mi to připomělo knihy J.M.Trosky

    OdpovědětVymazat
  9. Ach ta roubenka, ta je úžasná

    OdpovědětVymazat
  10. "Ach vy muži - někdy jste jako rozverní školáci!" Tak nějak podobně zněla slova Nadi Konvalinkové, že? A na desáté fotce vídeňský dům Wolfganga Amadea Mozarta ve Formanově velkofilmu.

    OdpovědětVymazat
  11. Nejsem zde častým hostem, ale tahle procházka se povedla. Na Novém světě jsem byla možná dvakrát, ale mám jiné fotky, ty průlezky neznám.

    OdpovědětVymazat
  12. Tak se mi podařilo projít všechny tvé příspěvky za dobu, co jsem byl mimo. Musím ti složit obrovskou poklonu! Pořídila jsi spousty nádherných záběrů. Nemohl jsem komentovat vše, protože bych se opakoval. U většiny článků by bylo něco v tom smyslu, že je to nádhera a moc pěkně se na to kouká    Fakt paráda

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Tak to tě lituju . Tolik ztraceného času ..... ale díky moc za pochvalu.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Ten první průlez je přímo proti vchodu do Památníku národního písemnictví, vedle toho druhého pivovaru tuším že se jmenuje Matuška. To mi padlo hned do oka . Ta druhá ulička je za tím podloubím před kterým stojí ta pivnice U černého vola.

    OdpovědětVymazat
  15. [12]: Bingo! Víš že jsi jedinej kdo se k tomu filmu vyjádřil? Buď tu otázku lidi přešli nebo že by to nevěděli? To se mi nechce věřit. Je to tak notoricky známá komedie

    OdpovědětVymazat
  16. [11]: Je, působí tam opravdu jak z jiného světa

    OdpovědětVymazat
  17. Na focení v Praze by ti nestačilo několik životů....

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Tak ani já neznám celou Prahu a to jsem Pražák..... neustále se mění, rozvíjí, bobtná ..... nebyla jsem v mnoha lokalitách ani jednou za život.

    OdpovědětVymazat
  19. Vendy, moc krásně zpracované. a duch tam fakt je.

    OdpovědětVymazat
  20. [21]: Pochyboval snad někdo?

    OdpovědětVymazat
  21. Parádní fotky, Vendí..:). V Praze jsem skoro každý měsíc, ale tohle si v klidu neprojdu snad nikdy... . Vždycky je to jenom rychlý průlet Prahou..:-I.

    OdpovědětVymazat
  22. Nádherná podloubíčka a průchody. Krásné fotky. A moc se mi líbí ta v sépiové úpravě, vypadá kouzelně.

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: Popravdě jsem ti chtěla napsat, jestli si nechceš udělat o víkendu výlet do Prahy že by jsme si to prošly a pokrafaly. Ale bylo to dost kách takže jsem nakonec nepsala.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: No vidíš, a já myslela kolik se tu sejde správných odpovědí na hádanku a ona žádná. Jen Čerf z filmu citoval ale neřekl taky který že to film byl......

    OdpovědětVymazat
  25. [25]: Nebylo by to špatné, Vendí - někdy to uděláme :). Ty Prahu znáš, já jsem schopná ztratit se tam za prvním rohem. Domluvíme se pak v mailu, ale sama jsem zvědavá, kdy mi to vyjde... :-I.

    OdpovědětVymazat
  26. Super fotky a hlavne bez lidí,jak se ti to podarilo?

    OdpovědětVymazat
  27. [28]: Ono tady na té trasy moc tůristi asi nechodí. Tak Hradčanské náměstí nebo Loretánské to jo, tam je furt plno ale tady jsem nepotkala ani nohu.....

    OdpovědětVymazat
  28. Ty končiny od Strahovského kláštera, náměstí s Loretou a cestou dolů k Hradu znám, ale až na podloubí z detailních fotek uliček nepoznávám. Dívám se asi jen na dominanty :)

    OdpovědětVymazat
  29. [30]: No vidíš, a já zas spíš koukám po těch detailech

    OdpovědětVymazat
  30. [9]: stále žije, v roce 2016 měl v pasáži Lucerna v kavárně výstavu

    OdpovědětVymazat
  31. [32]:Ty tam někde bydlíš nebo pracuješ?? Tak to ti docela závidím. Jsou to krásná místa, která nikdy při svých návratech domů do Prahy neopomenu navštívit. Bohužel jsou ty návraty ne zcela tak časté jak bych sama chtěla. Na Novém světě bydlel i Jiří Anderle. Teď jsou jeho vzpomínky v rádiu právě těmto místům věnované. Díky za informace.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....