14 června 2015

Liliovník / Liriovník tulipánokvětý (Liriodendron tulipifera).....


Tento krasavec měl být původně oním stromem
v druhém kole mé soutěže. Ale asi nestál moc o popularitu
a tak se tolik bránil tomu abych ho vyfotila. Přitom je to tak
nádherný strom. Roste v zámeckém parku v Litomyšli a pokud nekvete,
ničím tedy krom své velikosti a trochu podivnými listy, vás neupoutá.
Ale v okamžiku kdy se na něm otevře tisíce květů připomínajících
tulipány (odtud druhové jméno tulipifera, tulipa - tulipán) stane
se tento velikán něčím co přitahuje pohledy jak magnet.

Liliovník/liriovník patří do čeledi šácholanovitých tudíž je příbuzný
s magnóliemi a když se podíváte dovnitř květu hned je to i vidět.
Pochází ze Severní Ameriky a je státním stromem Indiany.
Ve své domovině dorůstá výšky až 58 m, v našich podmínkach nejčastěji
tak 20 - 30 m. Roste relativně rychle a kvete ve věku 10 - 15 let.
Je to strom ponejvíce pěstovaný v zámeckých parcích, arboretech
nebo klasických městských parcích. Potřebuje prostor aby se ukázal
v celé své kráse. Obsahuje jedovatý alkaloid tulipiferin.
(teta wiki)


I takhle zdálky je vidět jak je obsypaný květy. Bohužel má větve ddost vysoko takže
některé fotky nebudou až tak kvalitní díky digitálnímu zoomu.



Snímků zdálky a v zapojení s ostatními stromy jsem měla víc, ale ty patří bohužel k těm
které byly nenávratně ztracené.....


V nižších stinných patrech byly květy ještě v mnoha poupatech či
nedozrálé zelené barvě




Tenhle už se začíná vybarvovat do klasické žluté s oranžovým pruhem


I když to tak může vypadat, ještě nebyl na vrcholu kvetení, poupat na něm bylo
stále dost a dost .....


...... o čemž svědčí i tento záběr


A jako vždy když jsem to nepotřebovala foukal vítr. Udržet plný digitální zoom už bylo docela fuška,
proto je zábě dost nekvalitní



Krásný detail listu který opravdu svým tvarem připomíná hudební nástroj lyru
a proto i latinské pojmenování Liriodendron.



Že je to už starší strom o tom svědčí i struktura kůry. V mládí je hladká,
později takto zbrázděná. Je to jak s námi lidmi ......



Tenhle záběr jsem si vypůjčila z netu, protože takhle zblízka a dovnitř jsem neměla šanci
náhlednout ani náhodou .....





27 komentářů:

  1. Krásný strom s nádhernými květy.

    OdpovědětVymazat
  2. Paráda. U posledního snímku, jsem si nejdřív řekla, že by lezla na strom? On fotograf pro záběr udělá cokoli.

    OdpovědětVymazat
  3. Opravdu krasavec, ten by si zasloužil v soutěži vyhrát

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Ten do soutěže sice původně měl být, jenže nakonec jsem dala něco jiného protože jak jsem psala jsem si spousty fotek vymazala, a tak jsem ho tam nedala protože navíc nemám nic moc už v archívu.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Tak u těch celkových záběrů snadno zjistíš že to bych musela být veverka abych se tam dostala

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Však jsem si přečetla text. Ale nejdřív mi padl zrak na fotku.

    OdpovědětVymazat
  7. Učíme se celý život, ten strom neznám, ale je to nádhera, květy úžasný

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Opravdu je. Já ho letos sama viděla poprvé v životě na živo. Že tam je na zámku v parku vím od syna kterej ho tam fotil když chodil v Litomyšli na zahradnickou školu.

    OdpovědětVymazat
  9. Opravdu má nádherný květy

    OdpovědětVymazat
  10. Má opravdu nádherné květy - vidím to poprvé...:).

    OdpovědětVymazat
  11. Moc pěkné fotky krásného stromu.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Pokud máš hodně velkou zahradu kde se vejdeš s třicetimetrovým stromem, tak v každých pořádných školkách máš šanci ho zakoupit. Jen musíš počítat s tím, že ti pokvete až za dost dlouho.....

    OdpovědětVymazat
  13. [10]: Já naživo taky.....

    OdpovědětVymazat
  14. Fakt rarita. To jsou holt ty zámecké parky. Jejich movití majitelé si mohli dovolit všechno.

    OdpovědětVymazat
  15. Lilie miluji a tenhle strom v jednom květu mi vážně učaroval!

    OdpovědětVymazat
  16. VendyW a voní? Ve skutečnosti jsem ho ještě neviděla. Díky za přiblížení.   

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: Já nevím, protože tam kam bych dosáhla byly ještě zavřený poupata a to co už kvetlo bylo tak vysoko že bych musela mít hodně vysoký štafle

    OdpovědětVymazat
  18. Je to nádhera co dodat Měj se

    OdpovědětVymazat
  19. Člověk by někdy potřeboval vrtulku na zádech, aby za květy mohl vystoupat do výše, že?

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: To v každém případě.

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: Anebo zcela prozaičtější hračku, kvadroptéru

    OdpovědětVymazat
  22. No je to tedy kolos, tito velikáni mě fascinují. Květy má nádherné

    OdpovědětVymazat
  23. [24]: Je velký, to ano a krásný. Květy jsou zajímavé, jen mne štve že nevím jestli voní nebo ne.....

    OdpovědětVymazat
  24. Takový strom jsem zatím neviděla, opravdu jedinečný! Už názvem se mi líbí a taky květy jsou neobyčejné. Krásný strom, vážně, do soutěže by se hodil.

    OdpovědětVymazat
  25. [26]: Když mi zbylo málo těch fotek na to jak to třeba já chci do té soutěže.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....