09 září 2014

Sobotní vzestupy a pády .....

Trpím takovou poruchou, či jak to nazvat a to tím, že v cizí
posteli se budím strašně brzy. A je jedno jestli jsem šla spát o půlnoci nebo až ve čtyři ráno. Prostě kolem sedmé už jsem vzhůru a ať dělám co dělám, unavená jak kotě ale už nezaberu. Kvůli tomu se stávají taky víkendy takle mimo pro mne dost fyicky náročnými. A sobota neměla být jiná. Vykopala jsem se tedy z třináctky, Lucka se sice podivovala kam jdu, ale otočila se a spala dál a já si šla do chaty uvařit kafe. Kamarád, ač neustále upozorňoval a to že musí brzy stávat a frčet na výlov kvůli kterému vlastně taky vyrazil, spal ještě spánkem spravedlivých a tak jen Bobeš nejdřív s vrčením ale pak s úsměvem když zjistil kdo se to dovnitř vloupal mne přišel přivítat. Vzala jsem si ho tedy na klín do křesla a popíjela ranní kávu. Za chvíli jeho spokojené odfukování prozradilo že i on se opět odebral do říše spánku a tak jsem tam byla já jediná která čučela a byla vzhůru. Tyhle chvíle bývají něčím zvláštní. Jeden si ani nepřipadá jak v cizím, spíš se cítí bezpečně a doma.Jestli to dělá prostředí, člověk u kterého jsme, to nevím. Ale je to tak.
Když ještě nebylo tolik zvěře kolem, chodila jsem si takhle ráno sednout na některý z kamenů a pozorovala jak se nad horami klube, kolikrát z mlhy, nový den. Bylo ticho, jen tu a tam se projevila Mahulena nebo zazpíval ptáček. Pak se najednou rozlétly dveře a ven vyrazil kamarád a začal hned všechno organizovat.....
No tentokrát se dveře nerozlétly protože byly otevřené, kamarád se s dotazem proboha co tu tak brzo strašíš vybatolil z ložnice a když jsem mu řekla že je osm hodin začal lítat jak čamrda a že musí honem k rybníku. Znám to jeho honem a byla jasné že vyrazíme nejdřín tak za hodinu, ne - li ještě za dýl. A taky jo. Za hodinu a půl jsme nasedli všichni i s Bobešem do valníčku u traktůrku a přesně jak ve filmu Slavnosti sněženek ( "No to je dost táto, že jsi nás zase jednou vyvezl na výlet!") jsme vyrazili k nedalekému rybníku Čerňák kde se výlov konal. Tedy už se odkonal. Rybník zel prázdnotou, jen malé děti se brodily blátem a dosbírávaly zapomenuté rybičky čudličky a všichni ostatní se veselili na hrázi v občerstvovacím stanu. Zanechaly jsme s dcerou kámoša a jeho společníka na hrázi a s Bobešem a košem vyrazily do lesa. Já si nutně potřebovala zvednout své houbařské ego po totálním propadáku na chatě a nutno podotknout že jsem si ho tedy řádně přifoukla. Narozdíl od Středních Čech se tady opravdu na ty houby dalo chodit s nůší. Co krok, to houba (a ne prd) a co dva nějaká velká. Suchohříbci, babky, kováře, růžovky, strakoši, praváci, kozáci ..... no prostě ráj a pohádka. Jediné co nás na chvíli vykolejilo bylo náhlé zmizení a nedovolatelnost velkýho Bobeše. Tohle mi nikdy na zdejších procházkách neuděl že by se vypařil jak pára nda hrncem. Takže jsme chodily, volaly, pískaly a nic. Ticho. Začala jsem chytat nerva protože přeci jen není to můj pes a tak jsem se vydala zpátky na hráz jestli nakonec ten prevít nešel zpět za pánečkem. Ještě jsem ani na ní neviděla a už jsem slyšela jak tam kamarád na něj hudrá. Ale ne že se tam najednou objevil když měl být s náma, ale že sežral jednomu z hostů buřta. Navýsost rozezlená jak na Boba tak na kamaráda že mi nezavolal že je Bobeš u něj, protože mu muselo dojít jaký mám asi strach, jsem mu mrskla vodítko ať si toho prevíta hlídá sám a majestátně odkráčela zpět do lesa. No co budu povídat, ani ne za třičtvrtě hodiny jsme měly košík vrchovatej a šly zpět na hráz. Tam nás ale čekala studená sprcha. Dva staříci kteří se nás na něco dotazovali v lese a měli košíky skoro prázdné tam stáli s koši až po vrch plnými nádhernými velkými, ba přímo obřími hřiby a kamarád vidouc naše úlovky prohlásil že takový s prominutím "sračky" ať tam ani nenosíme a neděláme mu ostudu( později z něj vylezlo, že by při loňské neúrodě dal cokoli za takovej košík). Načež mu dcera opáčila, že tedy když je tak chytrej tak ať nám ukáže jak se sbíraj ty pořádný houby. To ale neměla říkat protože v okamžiku s jiskrou v oku byl na nohou a už nás všechny hnal zpátky k chatě a že tedy jedem. Já už, poučená minulými návštěvami, věděla co nás čeká. Kola a davaj na desetikilometrový okruh po lese, prodírání nepřístupnými místy, jehličí který budu z prádla vyklepávat ještě doma a hlavně dirigování co sebrat a co ne.A sražení houbařského ega do prachu, protože jemu stačí kouknout a vidí, což mne neskutečně vytáčí. A nezklamala jsem se. Navíc ještě začalo drobně pršet takže začaly cesty pěkně klouzat, to samé popadané stromky a větve a neustále mi, což značně nesnáším, kapalo z větví za krk. Ale bavila jsem se. Protože po projetí několika kilometrů a navštívení několika zaručených míst nebyla v koších ani jedna houba a kamarád začal pomalu ztrácet svůj bohorovný výraz v tváři, jako že to je brnkačka a těch hub tam je, a začal dost silně nejistět. Takže ještě honem na jedno místo kde tedy už určitě něco musí být. A bylo .....
Prales. Vyřezané, slizké klouzavé stromky se kupily jeden přes druhý, jít musel člověk v předklonu protože se pro hustotu větví nedalo ani narovnat, do toho v travnatých úsecích šlahouny ostružin podrážející nohy. A hřiby. Kam se člověk podíval hřiby všech možných velikostí. Jeden opravdu trofejní, který by na Nově způsobil poprask jak hrom jsme ani nebrali protože by asi byl tak červivej že by se rozpadl a bohužel ani nenafotili protože já si sebou foťák nebrala ( a později se ukázalo že to bylo správné rozhodnutí) a telefony taky zůstaly na nabíječkách v chatě. Škoda, protože když řeknu že mohl mít klobouk v průměru skoro čtyřicet centimetrů nikdo mi to věřit nebude. To že si budu opravdu vybírat co sebrat a co ne jsem zažila naposledy před dvěma lety shodou okolností při naší návštěvě s mužem. Netrvalo ani tak dlouho jak jsme se sem dostávali a oba koše byly vrchovaté takže jsme se vydali na zpáteční cestu. Jak se tak flákám vzadu jako poslední najednou jsem na poslední chvíli za stromem vedle cesty zahlédla kapitálního hřiba. Zabrzdila jsme tedy a to jsem neměla dělat. Nezvyklá ze svého kola na tak dokonale seřízené brzdy jsem se okamžitě poroučela k zemi. Zamotala jsem se tak do toho kola, že jsem nebyla schopná drahnou chvíli se z něj vysvobodit a za všeobecného veselí přihlížejících jsem se tam mrskala jak ryba na suchu. No mě do smíchu tedy nebylo, fakt ne .....trofejáka jsem si ale sebrala a za připomínek že bude stejně červavej a že takový lidi má kamarád tedy v lese fákt rád, jsem si ho ubránila a dala k němu do koše. Na just. Dojeli jsme zase na hráz kde se ještě stále všichni veselili, i když už ve značně podroužením stavu, tam vybalili svoje tentokrát už schvalitelné koše, dali po pivku a jeli na chatu. Jak jsi tak v euforii že jsem tu první a poslední cestu na kole zase zvládla jedu a chystám se zatočit najednou plác a byla jsem na zemi zas. Za celý život kdy jsem se pohybovala na kole jsem spadla jen jednou jedinkrát jako malá holka a teď hned dvakrát! Před dcerou, kamarádem, a jeho známými! A nejhorší je že ani nevím proč ten druhý pád. Jedu jedu a najednou jsem na zemi. Zřejmě tam byl asi drobný písek kterého tam je všude požehnaně a jak jsem zatáčela podjelo mi na něm zadní kolo. Možná už sehrála svou roli únava která se mne zmocnila při té krátké zastávce, protože spát jen čtyři hodiny a pak kmitat od rána jak fretka už bylo asi přes míru. Jinak si to nedovedu představit protože už jsem brzdila opravdu zlehka, poučena předchozím pádem. Nejvíc mne naštvalo ale to, že dcera místo aby se zeptala jestli jsem v pořádku tak i když viděla mou bolestí zkřivenou tvář na mě začala ječet co jí dělám ostudu a jestli když neumím jezdit na kole ať na to nelezu a že mi říkala hned že to nezvládnu. Čímž mne tak vytočila že ještě zvedajíc se a pajdajíc jsem na ní začal ječet ať mi zmizí okamžitě z očí protože takovýho hnusnýho spratka jsem ještě neviděla. No co budu vyprávět. Nálada na bodu mrazu, mě blbě fyzicky i psychicky, bolel mne celej člověk protože tentokrát to bylo dost bolestivé spadnutí, veškerá dobrá nálada fuč. A navíc se na mne zlobil i kamarádův společník kterej se za ty tři dny do dcery tak nějak zakoukal a já si jí dovolila takhle seřvat. On ovšem nevěděl proč, protože byli docela vzadu za námi. Po návratu dcera zalezla trucovat do třináctky, já si dala frťana a uvařila hodně sladkej čaj, a dala se zas trochu do kupy abych mohla všechny houby roztřídit, připravit druhou variantu Petříkovského pekáče a zahřát se, protože se tím deštěm oproti krásnému slunnému a teplému pátku značně ochladilo a tak se už v chatě zatopilo. Malou náplastí mi bylo při vaření sledování tří nahatých chlapů kteří si dopřávali sauny a courali mi přímo před oknem Mrkající Smějící se. Já se na ní ostatně taky těšila, ale nakonec jsem jí nedala ani jednou.....
Jelikož únava padla na všechny, postupně jsme se přestěhovali do tepla a pozabrali různá místa a tak trocho pouvadali. Takže večer jsme tentokrát neprokecali až do rána ale slušně se v jedenáct odebrali do svých ubikací a nevím jak ostatní, ale já zvadla tedy skoro hned.

Bylo tu všude spousty vřesu, ale opravdu spousty. A na některých místech neobyčejně vysokého což jsem neviděla nikde jinde

Tolik fotky z dopoledne. I když jsem sebou měla foťák nebyl v té euforii ani čas fotit. Tohle už jsou úlovky z odpoledne, takhle jsme přijely domů. A to jsme ještě třetinu toho co jsme odpoledne našli nechaly kamarádovi

Houbičky malé ....

..... větší .....

...... ještě větší .....

..... a největší .....

Oproti kamarádovým černým předpovědím, že ty velký budou stejně samej červ nebyly, jen jeden. Dneska mu musím zavolat jak dopadly jím vymyšlené houbařské závody, které probíhaly o uplynulém víkendu.

1. Hub jste našli tedy požehnaně.Když tak koukám na ty klobouky, dla bych si řízečky Poutavě jsi to popsala, takže jsem to zvládla přečíst až do konce,uff

2. [1]: Neboj, to je asi na delší dobu poslední tak dlouhej a smysluplnej text ....teď už zase povětšině bude ví focení než žvatlání

3. Jó ty houbové úlovky, už ani nemám sílu závidět, jak se to odevšad řine Ale mám to podobně, teda já v cizí posteli spím strašně mizerně...A vůbec taková rána a chvilky nejsou vůbec špatný, nedivím se Ti, všichni ještě spí, je klid, můžeš jen tak "meditovat"  - já nesnáším hektická rána, vždycky mě to vykolejí a že těch klidných rán je v pracovním týdnu fakt málo, ideál - sedět u knížky a pomalu jíst snídani a pít kafe

4. [3]: Vzhledem k tomu, že se to zbláznilo i tady doma a rostou houby jak zběsilý už do lesa nejdu. V mrazáku zaásoby na dlouho, nasušeno taky, včera byla kopračka s ryzcema .... tak už ani moc nechci houby vidět. A to tam ještě mám v lednici tři hlavičky masáků že si udělám jen tak na pánvičce pokmínovaný.... to jsou zatím poslední úlovky muže teď ze soboty, pro ty ryzce specálně jel ....

5. Výborné čítanie a víkend na závidenie. (Inkluzíve tch cyklistických zážitkov, včak čo!)

6. [5]: Tak ono by se dalo říct že to bylo na houby ale i "na houby". Někdy i na hlavu . Ale jinak opravdu to byl víkend skvělej  a jak se mi tam ti pánové producírovali jak je pánbůh stvořil nemohla jsem nevzpomenout tvých obrázků Jeho Veličenstva. A hlavně jsem se bohovsky bavila pozorováním jak se z bujarých ozdob po skoku do ledové vody v kádi stávali drobounké bonsaje

7. Já tady v létě tady spadl kola, ale ještě blbejec. už jsem zastavil a přehazoval jen nohu přes sedlo... a docela jsem si do krvava namlátil koleno.

8. Jsi houbař na jedničku

9. Dobře se čte takové dobrodružství v sedě pěkně u počítače. Tohle mi říct někdo z ropdiny při pádu z kola, tak tedy nevím. To by mne hooodně mrzelo a vůbec bych se s ním nebavila hodně dlouho. Já jsem také spadla z kola a vím, že je to bolestivé. Moje kamarádka zdatná sportovkyně a cyklistka spadla z kola na zpomalovacím pruhu a natloukla se tak, že ji odvezli do nemocnice a byla na dlouhé nemocenské i spošitým obličejem. nepřijímala ani návštěvy doma, protože se styděla jak vypadala. Má na tvíři jizvu, ale už zase jezdí dál. Někdy opravdu stačí kamínek. Hřibů jste našli požehnaně. A pobavilo mě to ranní vstávání. V 7 hodin je velmi vrzy a už nezabereš..... Když jedu na zahradu vstvávám v 5 a v 7 už makám. Když jinak vstanu v půl osmá, tak mám pocit, že jsem zaspala a den mi rychle uteče. Ale i kdybych chtěla spát, tak klidně, s tím zatím nemám problém. Spím všude, kde se na chvíli zastavím.

10. [9]: Tak na víkend a zvlášť po tak náročným bvečeru to brzy je . Víš já celej život nepotřebovala vstávat nějak brzy protože tím že jsem prodávala tak jsem jezdila do práce tak na čtvrt na devět. max když jsem o dovolenejch byla jinde tak jsem stávala v sedm.A to bylo opravdu nedřív. až teprve když jsem začala jezdit na výstavy tak mne občas kámoš vytáhl o páté nebo půl šesté, to záleželo kam jsme jeli. Normálně tedy stávám v průměru o půl osmé. Když nejsem potahu

11. [6]:Spolahlive to teplomery!

12. Krásné fotky a bohatý úlovek hub. Blahopřeji.

13. Pěkná úroda a tady nic. V lese je sucho, že se skoro práší a včera na procházce tři houbičky a jinak prázdno a pusto.

14. [12]: Teraz som zase na rozpakoch: Nedavali sa teplomery kedysi aj do ust?!?

15. [16]: Myslím že dávají doposud

16. [15]: No na mne byl o poznání delší než jindy, vrátila jsem se tak trochu do začátků kdy jsem víc psala a méně fotila Ale to je na dlouhou dobu poslední

17. [14]: Já nelezu už do lesa ani tady, taky je tu hub kvanta a já bych neodolala a zase sbírala. jenže co už s nima, mrazák malej a jeden šuolík plnej mraženejch hub, nasušený používám málo a těch mám už taky dost a dlabat furt jen houby taky nemusím....

18. [17]: NIe je to potom... "tri bodky na zamyslenie!"?

19. [20]: Tak někdo se třeba musí zamyslet a někdo to zase ví přesně

20. To s tím kolem ti věřím, taky nepadám, jak je rok dlouhý, ale jednou se mi podařilo v jeden den dvakrát, pak už jsem se měla na pozoru.    Víkend jste měli báječný a houby přímo ukázkové. Ten tvůj kamarád je takové živé stříbro, co?

21. [22]: To je ten správnej termín....rtuť. Furt v pohybu a furt ho je všude plno .... ale takovej on byl vždycky, znám ho už hodně přes třicet let, ale v tomhle se vůbec nezměnil . I když nějak zapomíná že už dvakrát utekl tý mrše rakovině a není už mu dvacet. Takže by mohl trochu zvolnit.

22. Vřes je nádherný, Vendy, a houbový úlovek parádní. Mě by z takového množství asi trefil šlak, strašně nerada houby zpracovávám a letos jsem jich měla taky hodně.

23. Krásně jsem si početla, pokochala se nádhernými fotkami vřesu a zazáviděla houbové úlovky.

24. [24]: Jo, na mne nezvykle dlouhé, co? Ale když je minimum fotek na tak dlouhý den tak to jinak nejde

25. [25]: To je fakt, protože to už jsou bytosti (snad) rozumné, a trochu už života znalé. O to víc to nemile člověka zaskočí. Když to plácají puberťáci tak to se dá prostě profackovat nebo přejít. Ale dospělý člověk který tak ublíží to už je hodně bolavé. Asi víc než ty následky pádu....

26. VendyW, ty ses dala romány?

27. Slavnost sněženek je skvělý film, ten jsem viděl snad 10-krát a vždy se na něj můžu dívat znova.

28. [29]:Jo, Slavnosti sněženek jsou klasika a taky se na něj moc ráda vždycky podívám. Teď mi to připomělo že by kamarád mohl vozit ty svoje mini ovce taky někam na pastvu. Jen místo pontiacu ve valníčku toho traktůrku , No tam při tom koukání šlo spíš o prsty, zrovna jsem totiž krájela houby a jiné ingredience na ten houbový pekáček . Tak zase mi ukaž ženskou která by nekoukala, že. Zvlášť když jsem je měla jak na talíři

29. [28]:Slibuju že už to je poslední tak dlouhý článek a zase sebou budu nosit foťák, ale jak už jsem psala za ten den bylo fotek minimum ale on sám byl velmi nabitý událostmi. A navíc mít sebou odpoledne ten foťák tak byl v háji nejen můj objektiv ale i ten který mám půjčený. A zlikvidovat dva objektivy během týdne to by fakt byl rekord blogerů.....

30. Všichni chodí na houby a my se ještě do lesa nedostali. Buďto jsem v práci, nebo jsem trénovala.

31. [32]: Bylo . Docela jsme se pobavila ....

32. [27]: Dostala jsi pořádně zabrat, Vendy, nedivím se, že ti nakonec ruply nervy.

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....