16 května 2014

Šeříkové mámení....aneb něco pro Eumenidas


Před odjezdem na chatu nám tady
kvetlo jen pár šeříků a to hlavně takových těch jednoduchých okolo cest.
Za to na chatě u sousedů to bylo jiné. Nádherné velké květy v různých barvách, vůně linoucí se do dálky
a příjemný pohled na krásně kvetoucí keře. Ovšem taky mě to připomělo že budu muset dokopat muže k tomu, aby se tam to naše šeříkové hnízdo omladilo. Už by to bylo nutně potřeba. Ale je vemi těžké překonat jeho odor k jakémukoli
řezání do keřů a stromů. Prostě kdo nezná zákonitosti zahradnictví s tím je těžké pořízení....


Je zajímavé jakou variabilitu šeřík má. Jak v barvách tak velikosti i tvaru jednotlvých květů. A to nemluvím o vůni.
Ani jeden nevoněl sejně....



Tato odrůda mne provází životem od dětství. Měli jsme ho doma před okny, otec ho zasadil i na chatě a já si ho tam kousek odkopla a vzala sem k nám do gubernie. Ještě jsem ho viděla i v bílém a tmavě fialovém, ale nejrozšířenější je tenhle světlounce fialový....





Před několika lety se podařilo vyšlechtit žlutou formu šeříku. Ale ta žluť je tam opravdu jen v nádechu. Z dálky je ale znát víc, obzvlášť kdy že hned vedle bílý keř. Ale porovnat se to dá i zblízka



A jedna s broučkem


To že jsou všechny fotky nafocené stejným směrem způsobil noční déšť a tíha květů, které se skláněly dolů.
Ale zase jsem díky tomu měla možnost pohodlně nafotit detailní záběry bez toho že bych se musela stavět na špičky či jinak balancovat.....

24 komentářů:

  1. Krásné, hlavně ta s broučkem. Tady už dávno odkvetly a spíše jsou vidět kvetoucí kaštany.

    OdpovědětVymazat
  2. Mám nejradšji ty temně fialové.

    OdpovědětVymazat
  3. Cítím, jak krásně voní.

    OdpovědětVymazat
  4. Mně se zdá, že čím šlechtěnější, tím míň voní. Ale krásné jsou, to jo.

    OdpovědětVymazat
  5. Stejně nejkrásnější je "klasika".A vůně, zvláště vpodvečer - to je něco!!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Taky mám ráda serík,ale jenom venku.Ta stím brouckem se mi taky líbí nejvíc.Tady uz kvetou ruze! serík bohuzel uz odkvetl....a prsí a prsí....

    OdpovědětVymazat
  7. [9]: Na zámku v Mníšku jsem fotila první růžové poupě, ale po cestě jsem viděla pár květů na popínavých růžích.....já si šeřík beru i domů, ale ne ty jednoduché a poloplané, ty voní až moc a když tak jednu dvě větvička s tejně je ta vůně za chvíli nepříjemná. Na rozdíl od Katky mám raději ty šlechtěné s vůní jemnou.....

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: No však! Víš jak to tam po ránu a navečer vonělo? Sousedi ze všech stran mají šeříky a i my máme vedle chaty keř složený ze tří odrůd, ale jak jsem říkala, nutně potřebuj zmlazení protože už mají květy malé a málo.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Tak to mě zas nevadí, já stejně jako všechno co kvete si ráda dávám šeříky do vázy a tak ty nešlechtěné dokáží zasmrdět celej barák, protože opravdu ta vůně je tak intenzivní až je ve finále dost nepříjemná. Ten plnokvětý má krásnou jemnou vůni která je příjemná i v interiéru.....

    OdpovědětVymazat
  10. [3]: Ta hodně tmavá odrůda kterou máš na mysli se jmenovala Kardinál. Příhodně. Vím že se jí můj biootec leta snažil v Praze naroubovat v té plnokvěté podobě na ten jemně fialkový plnokvětý. Ale nějak se mu to nepodařilo.

    OdpovědětVymazat
  11. [2]: Tak kaštany tu taky už kvetou. Ale i šeříky. Teprve se dostávají do vrcholu kvetení.

    OdpovědětVymazat
  12. Ty šlechtěné ale myslím míň vydrží.

    OdpovědětVymazat
  13. [15]: Já jsem udělala takovou zkušenost se šeříkem ve váze, že ho musíš trhat až opravdu když je celý rozkvetlý, jak ho utrhneš jen tak napůl do večera uvadne. Nevím proč, ale mám to lety odpozorované. Za to když je celý rozkvetlý vydrží ve váze tři čtyři dny. Ještě se mu taky musí roztlouci ty dřevnaté konce aby mohl lépe nasávat vodu. Ostatně to se musí dělat se všema kytkama které mají tvrdé stonky.

    OdpovědětVymazat
  14. Jsou nádherné . Mám na zahradě fialový i bílý a voní opravdu moc krásně

    OdpovědětVymazat
  15. O žlutém šeříku slyším poprvé. Ani bych tomu nevěřil, ale kvítky jsou opravdu stejné a liší se jen v barvě.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: On spíš než žlutý je krémový nebo jak se také říká slonová kost. Je těžké vnutit rostlině barvu která jí není vlastní a stejně to není úplně ono. Mne vždycky dostávalo v těch zahradnických superkatalozích ty šíleně přebarvený fotky lákající k zakoupení té které novinky. A pak je z toho ve skutečnosti něco co vypadá úplně jinak. Nejhorší je že to ti lidi těm prodejcům žerou a kupujou to za drahy peníze a pak se nestačej divit co jim to vykvetlo. Co vím jako poslední nové šlechtění v barvě která není také zrovna té rostlině vlastní je žlutá magnolie. Ale je fakt že tu jsem (sice na dálku, po cestě do Prahy) viděla v jedné zahradě a tam ta žluť byla markantnější....

    OdpovědětVymazat
  17. Vendulko, díky za ty nádherné šeříky! A máš pravdu, dnes jich kvete víc druhů, ve více barvách, mám nejvíc zafixované takové ty se středně fialovou barvou (v takové si představuji třeba šaty, o kterých říkají, že jsou šeříkové). Znám i šeříky bílé a v kytici spolu s fialovými šeříky vypadají báječně. Akorát škoda, že dlouho nevydrží, většinou do druhého nebo třetího dne...

    OdpovědětVymazat
  18. Mám na zahrádce bílý a ani jsem si nějak nestihla dojít k němu přičichnout .Teď by potřeboval ostříhat odkvetlá květenství,ale taky nevím jestli to stihnu nebo spíš jestli se donutím.

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: Nemáš zač! Mě vždycky napadne když vidím nějakou kytku, komu jí věnovat.....tobě šeříky, Pavel má rád konvalinky, Kerria už má ten keř v nicku.....je fakt že šeřík má krásné odstíny fialové které se mi také líbí už tím, že je jich většina ve srudeném spektru....

    OdpovědětVymazat
  20. [21]: To mě na nich nejvíc štve,to ostříhávání odkvetlých květů. Zvlášť když se na ně dá děsně blbě dostat jak u nás, protože náš šeřík je součástí živého plotu který je spíš přírodní než stříhaný a tak je dost vysoký....

    OdpovědětVymazat
  21. Krásné voňavé mámení, Vendy! Nejraději mám tmavý šeřík, ale čerstvě rozkvetlý bílý je taky nádhera. Párkrát jsem viděla i ten nažloutlý. Moc hezké fotky.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....