01 října 2013

Zámek Dobříš, Francouzský park a jeho horní část....

Vloni jsem si při své návštěvě zámku Dobříš
slíbila, že se tam musím vypravit znovu abych se podívala do Francouzského parku, který byl v době mé návštěvy zavřený. Nějak se to zchumelilo, že jsem se tam vydala po roce a dvanácti dnech. A naštěstí bylo i docela hezky. I když sluníčko nesvítilo stále, tu a tam i nějaký ten černý mrak se ukázal ale bylo to na focení lepší než kdyby pařilo jak o život.
Park je rozdělen na tři výškové úrovně a já začala s tou nejvyšší. U oranžérie a fontány "Napájení Heliových koní".
Po celém parku a to i v jeho Anglické části (kam se mimochodem ještě taky potřebuji vrátit, vloni jsem nestihla celý projít kvůli autobusu zpět) probíhají opravy. Nejrozsáhlejší ale právě na Oranžerii. Ale i fontána prošla rozsáhlou rekonstrukcí a další části určitě se té své taky dočkají. Zvlášť když v případě tohoto zámku neznamená vrácení do rukou původních majitelů a soukromé držení postupnou devastaci jako třeba v případě vedlejšího hradu a zámku Vargač. Takže hurá na prohlídku! (za přijatelných 25 Kč na jak dlouho chcete)



V průvodci se sice píše o pěti terasách, hlavní linií jsou ale terasy čtyři...
První s oranžerií, druhá s velkou fontánou, třetí s upravenými anglickými trávníky a z ní schodiště dolů do poslední s ornamentální buxusovou výsadbou rozkládající se před soukromou částí zámku.
K nejvyšší terase se jde tímhle krásným stromořadím

A když vstoupíte do samotného parku....


Celý park je lemovaný stříhanými habry v dvojité linii a mezi nimi je cestička. Takže můžete jít buď po normální cestě nebo jak v bludišti mezi těmi habry. Jsou v nich vystříhané malé "branky" takže kdykoli se z nich můžete vrátit zpět na normální cestu.

A pěkně od vršku a nejvyššího bodu kterým je oranžerie...




Zatím je bez oněch nádherných fresek které navozují atmosféru budovy hodně členité z různými průhledy...
Asi tak jak je na tabulkách....



A takto vypadá oranžerie z druhé strany. Foceno při loňské návštěvě.


U oranžerie se nachází i depozitum soch z původní výzdoby fontány i děl v parku.




Jsou odtud i krásné pohledy přes středovou osu na zámek....



.....či na krásně zastřiženou zeleň


O úroveň níž je fontána "Napájení Heliových koní". V tabulce psali, že je buď krásně nasvícená nebo je slyšet klasickou hudbu. Nevím, já neslyšela nic a na večerní nasvícení bylo moc brzy...






Já doufám že se vám podaří ty doplňkové tabulky přečíst....


A představíme si sochy pěkně zblízka....

Poseidón


Néreidky




Néreos


A napájení koníci








Všudypřítomné vavříny (Laurum nobile). Neodolala jsem a vzala si dva oplégry a snad z nich něco vykřešu....mimochodem v čerstvém stavu voní úplně jinak než sušený!


Záhon před fontánou. Je zde taky krásně vidět dvojitá linie habrů i s prostříhanými brankami....



A jedna taková branka...


Pohled s konce terasy na oranžerii....


......a přes střední terasu na soukromé křídlo zámku.


Tahle fotka mi vypadla, tak jsem to musela honem napravit. Cesta mezi habrovým lemováním parku. Pomalu z každé branky která je v něm vystříhaná se člověk dostane na zajímavé místo skryté očím z hlavní cesty.


Když jdete po hraně terasy mezi hradbou habrů, dojdete k malému rozáriu. Sice už byla většina růží odkvetlá, ale ty které ještě kvetly byly moc pěkné






Od rozária vede cesta dolů k Huťskému rybníku a výběhu Jelenců virginských

Jelenec - sameček....


....a samička


Pod výběhem a pod cestou okolo něj se rozkládá Huťský rybník, který napájí všechny fontány v parku. Překvapil mne svou rozlohou. Bohužel až k vodě se jít nedalo, ale opravuje se zde vyhlídka tak doufámže příští fotky budou už z ní. Tedy pokud nebude zahrnutá do soukromé zahrady majitelů...


Během povídání o parku se objeví u některých fotek hvězdička. Ne z důvodu že by byly nepřístupné, ale na závěr po vašich komentech k nim líbí/nelíbí vám řeknu proč a co se přihodilo.

*

Jediná neškodná a jedlá část jinak ve všem prudce jedovatého tisu. Míšek který skrývá jedovaté semeno

*

*

To by bylo z všechno z první návštěvy v parku. Příště se podíváme do střední části, nemám odtamtud tolik fotek jak z horní, což se vlastně také vztahuje k těm hvězdičkám...

20 komentářů:

  1. Fontána je úžasná. Oranžerie je také pěkně opravená. Park musí být krásný.

    OdpovědětVymazat
  2. Na Dobříši jsem byla kdysi na kurzu aranžování sušin,ale jelikož jjsme se zdržovali pouze v zrcadlovém sále a uvnitř,moc jsem toho venku neviděla.A že je na co se dívat.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]:No vidíš a já zase courám venku a okolo zámku a vevnitř jsem nebyla! Budu to muset napravit....

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:Ony jsou tam celkem fontány tři. Jedna z druhé strany oranžerie ale ta je stejně jak další v nejspodnější části parku nějaká nemocná a zřejmě taky čeká na své znovuzrození. Navíc ta dolní je ze dvou částí a poku by to bylo v provozu tak by to byla nádhera!Ostatně která fontána když je v pořádku není krásná!

    OdpovědětVymazat
  5. tenhle park se mi moc líbí, rád do Dobříše zajedu, když je možnost.ale zatím jsem ho navštívil vždy na jaře či na podzim, v plném létě ještě ne

    OdpovědětVymazat
  6. Dobříšký zámek, park i fontána jsou úžasné. Připomněla jsi mi naši návštěvu Dobříše loni v září, Vendy, měla jsem fotek na čtyři články a to jsme neviděli zdaleka všechno.

    OdpovědětVymazat
  7. Jestlipak na krásném zámku zůstalo aspoň trošku hromadné spisovatelské inspirace?

    OdpovědětVymazat
  8. Na dobříši jsem ještě nebyla, je to tam opravdu nádherné. Tam bych se také dokázala zdržet celý den.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobříš měla být jedním z cílů pro letošek, ale nějak se to všechno schumelilo a my se tam nedostali.

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Já taky v létě ne, nějak mi to vždycky vyjde na září. Vloni to mělo hodně hořký podtext, když jsem se vracela volala mi maminka že tatínek umřel....

    OdpovědětVymazat
  11. [6]: Tak to jste měli štěstí s tou hudbou....tak snad příště. Ono se to nezdá ale je tam takových zákoutí a zákoutíček schovaných právě mezi tím  habrovým olemováním.A pak a to je to co mne fascinuje že i když na jedno místo přijde víc lidí každej bude mít jiné fotky. Shodnou se možná v několika ale každý objeví něco jiného jako by byl úplně jinde... Teď zjišťuju že mi tam vypadla jedna fotka tak to musím hned napravit.

    OdpovědětVymazat
  12. [7]:I když už jsem si v hlavě k těm fotkám sumírovala i povídání, nic jsem tam nepochytila ani necítila Spíš to byla dřina. Asi proto že jsem to psala až tady doma. Možná psát to ještě na chatě tak by to bylo jiné....

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Je to tam moc hezké....sednout si někam na laviču do klidu a kochat se. Jenže to chce teplo a to i přes tu a tam svítící sluníčko moc nebylo.

    OdpovědětVymazat
  14. [10]: Tak až to budete mít v úmyslu napiš mi. Pokud bych byla na chatě, docela ráda bych to s vámi absolvovala.....tedy pokud by to nevadilo

    OdpovědětVymazat
  15. [11]: Václavky se tam začínaly ukazovat. Jenže jak jsem už říkala do lesa jsem raději nešla protože pak bych se musela živit houbama celej tejden a to zase v takovém množství nemusím....a spousty bedel, to mi už bylo líto protože mám nejraději řízky z hub právě z těch tenkokloboukových hub jako jsou bedly, masáci nebo velké václavky. I když u těch mám pocit nepatřičnosti, něco jako kanibalismu   

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: Přesně tak, Vendy, a to je právě moc fajn. Co fotograf, to jiný pohled.

    OdpovědětVymazat
  17. [12]: tak to je smutné, moc smutné...

    OdpovědětVymazat
  18. Krásné místo a parádní fotky.A supr fontána   

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....