22 srpna 2013

Na kole za studánkami....


Ano, čtete dobře, na kole!
Jelikož se to na oblíbených blozích hemží všemožnými cyklovýlety, řekla jsem si, že by možná nebylo od věci konečně zas po třech letech vytáhnout kolo. Zvlášť když jsem je tak krásně všechna umyla od oblemcání břečťanem a muž namazal a nahustil. Škoda práce když by se to nevyužilo....a tak jsem si v pondělí řekla "Jdu na to!". Nebylo totiž ani vedro a ani větrno. Dvě veličiny které mne ale spolehlivě vždy odradí od toho abych kolo vůbec vytáhla z kůlny.
Naopak bylo lehce pod mrakem ale sluníčko tu a tam vylezlo, větvička se ani nehnula ale přitom bylo příjemně.
A zak jsem vyrazila. Mám z dob kdy jsem jezdila každororočně takovou testovací cestu. Když se jede tam není moc znát že by se jelo pořád do kopce až tedy na její závěr, ale když se jede zpět, zjistí člověk kolik mu přibylo po zimě kil, páč setrvačností se veze pěkně daleko. Podle toho jak přibral nebo naopak zhubnul...
A co jsem ovšem nemohla zapomenout byl foťák. Na téhle cestě jsou v jejím závěru na vzdálenosti půl kilometru čtyři vyvěrající prameny výborné pitné vody. A ne jen pití na vlastní nebezpečí, ale plnohodnotné studánky. U dvou z nich Lesy ČR upravily opravdu krásně okolí i s krytým odpočivadlem, protože jsou součástí jak cyklostezky tak naučné stezky.
Nakonec jsem najela nějakých dvanáct kilometrů, nevím přesně protože nemám baterku v tacháči tak jen odhaduji. Těm kteří jezdí často to bude samozřejmě k smíchu, že se tu chlubím nějakými dvanácti kilometry, ale ti kdo nasednou na kolo po delším čase vědí jak ty první kilometry vždycky bolí. Tak nohy byly naprosto v pohodě, i jsem to skvěle udejchala co se týkalo partií do kopce(následek pětiměsíčního intenzivního šlapání na šlapadle) horší to bylo s partiemi těsně přiléhajícími k sedlu, i přes cyklokalhoty s vycpávkou tedy nic moc...
A ramena....druhej den jsem měla dojem že mě neminulo skládání uhlí z vagónu...


Tohle zvláštní "soustromí" hlídá prameny studánky které dalo jméno - BUKOVKA. Má dva prameny a byla upravená do nynější podoby jako první v době kdy se zároveň i otvírala naučná stezka údolím Skuhrovského potoka, kterýmu se tady ale neřekne jinak než Srnovský, podle jeho dolního toku který protéká chatovou oblastní Srnov. A k ní si jezdí pro vodu mnoho lidí ze širokého okolí...




Jen několik desítek metrů od BUKOVKY je další studánka ke které vchod střeží tři majestátní smrky a nese jméno stejné jak jedny české lázně - KARLOVA STUDÁNKA.
Ta dostala letos nový mostek ale i kryté sezení stejné jak u BUKOVKY. Tady si dost pravidelně návštěvníci stezky opékají buřtíky nebo jen tak posedí u ohýnku...a i děcka z místní školy jsem chodí v rámci výletů.

Malý důkaz toho, že vám nelžu a na tom kole jsem opravdu jela....normálně sem chodím na procházky se smečkou pěšky, proto jsem taky na ježdění tak trochu zanevřela, prostě si teď tam kam jsem dřív jezdila na kole dondu pěšo. Havinkům se to líbí a mě nakonec taky, protože se mi tak líp fotí, nemusím pořád slejzat z kola a stavět ho když si něco chci vyfotit a navíc je to i dost hluk vyluzující prostředek který plaší ty co bych normálně pěšky nevyplašila.

Smrky - hlídači


Krásný nový můstek. A pevný. Ten předchozí z kulánků byl neustále rozpadlý


A nové sezení. Ještě s cedulkou Pozor, natřeno! I když už bylo suché.




Malé černé jezírko v lese mne nadchlo hned při prvním spatření, to bylo ještě "utopené" v keřích, teď díky tomu že z jeho okolí byly vyřezány ony náletové keře je krásně vidět. Vévodí mu velký trs vodních kosatců.



Při zpáteční cestě jsem se zastavila u dvou menších, nijak neupravených vyvěrajících pramenů a to jsou NAŠE STUDÁNKA a ŠTĚPÁNKOVA STUDÁNKA. Vlastně to jsou jen trubky vyvedené z pramene. Ale voda stejně vynikající, studená a chutná. Zvlášť na kole přijde vhod. Já si brala do lahve jen tolik než jsme dojeli sem a tady si nabírala plnou na další cestu.



Mezi NAŠÍ a ŠTĚPÁNKOVOU studánkou jsou na potoce krásné tůně. Jenže teď je tak málo vody že jsou skoro poloprázdné. Na jednom místě vypadá potok tak trochu jak zmenšenina horské říčky, jinde jsou zase pod vodou krásné kamenné římsy.





Z boku přitéká malý potůček ale má stejně krásně stupňovité římsky....


V potůčku jsem neodolala a postavila si svéhu "mužika". Aby byl vidět, protože jsem ho nafotila z blbého úhlu a on tak zanikal mezi ostatními kameny, fotku jsem odbarvila.


Vedle studánky je krásná velká tůň, kam normálně padá z vyššího splávku malý vodopádek, jenže při nízkém stavu vody to byl jen líný čůrek...


Hned u cesty jsem narazila na vysoké rostliny
RULÍKU ZLOMOCNÉHO - L'UL'KOVCE ZLOMOCNÉHO
(Atropa belladonna)




Prudce jedovatá ale i léčivá bylina. Od 15.století je známou jedulí a důležitou roli měla i ve středověkých pověrách. Roku 1831 z ní byl poprvé extrahován Atropin. Používal se hlavně při léčbě očních chorob a dámy si ho kdysi kapaly do očí aby měly větší a tím i krásnější zornice takže se jejich oči zdály tmavší a větší....

26 komentářů:

  1. Studánky a tůně jsou takové tajemné.

    OdpovědětVymazat
  2. Studánky, tůně, les, sezení - to můžu, moc hezké.

    OdpovědětVymazat
  3. Máte tam hodně studánek. A krásné,mohutné stromy.Mám k studánkám takový zvláštní niterný vztah.Jednak dávají vodu k osvěžení poutníka,bývá u nich ticho,jsou v takových místech,kde docházelo i k uzdravení lidí.

    OdpovědětVymazat
  4. Studánky a potucky se mi líbí.Vzala jsem si vodu s sebou od Marie ve skále(má být lécivá).Byla velmi dobrá.A hledala jsem stríbrné jezírko,ale bohuzel nenasla.....i kdyz jsem byla  uz velmi blízko

    OdpovědětVymazat
  5. nádhera! studánky kouzelné, jezírko báječné! to musela být krásná projížďka...

    OdpovědětVymazat
  6. [1]:Bylo jak jsem psala pod mrakem a navíc cesta i potok vede dost hustým lesem a kolem jsou i olše a buky, takže proto je to temnější.I když mi stále na automat blejskal blesk, jinak by to bylo ještě tmavší....tak nevím jestli viděly nebo ne, ale v každém případě mohly být dost otrávené a otravné

    OdpovědětVymazat
  7. Jo a žádnou vílu jsem tedy neviděla....

    OdpovědětVymazat
  8. [3]:Je, je jich tu dost a voda opravdu kvalitní, je tu dokonce voda kojenecká. Však také byl v Třebové kdysi pivovar s vlastním pramenem i sodovkárna....

    OdpovědětVymazat
  9. [5]:Víš, tím že to tu znám už nějakých dvaadvacet let tak už mi to tak nepřijde....ale to jezírko se mi líbí pokaždé když k němu zabrousím...to jak je čiré....

    OdpovědětVymazat
  10. Tolik studánek ve vašem okolí? A kdo je tak pěkně udržuje?

    OdpovědětVymazat
  11. Vida, já jsem zase pro změnu po dlouhé době ráno vyběhl na pomaličkých 8 km. Taky nářez .

    OdpovědětVymazat
  12. [11]:Přežils stejně jako já a to je hlavní

    OdpovědětVymazat
  13. [10]:Něco obec a něco Lesy ČR. Hele a vy mlsáte organofosfáty jako zákusek?...počítám že když stříkáte sady a nadýcháte se....

    OdpovědětVymazat
  14. Překrásné. Miluju studánky a tůňky. Zvláštní pocit ve mně vzbuzuje i vůně lupuchu rostoucího kolem potoků v lese. To si vždy vzpomenu na toulky a tůry s tátou v dětství.

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: I tak. Víš jak to je, někdo si chce ukrást, nalije si do lahve od limonády, nepopíše a někdo druhý se napije....

    OdpovědětVymazat
  16. Studánky a prameny - pro ně mám slabost. U vás jsou krásně upravené.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Neviděla jsem je, ale třeba večer ano   

    OdpovědětVymazat
  18. [15]: No jo, nenechavost se nevyplácí!

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Já jsem jasný důkaz že živá! Piju pokaždé z každé!

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: A pokaždé jsi mladší a krásnější,že?     

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: Tak kdyby to mělo fungovat takhle tak je ze mě už mimino! Takovej Podivuhodnej příběh Benjamína Buttona naruby!

    OdpovědětVymazat
  22. To sis udělala krásný cyklovýlet, Vendy! Studánky jsou kouzelné a určitě mají moc dobrou zázračnou vodu.

    OdpovědětVymazat
  23. [23]:Tak neobjevit ten rulík by bylo možná větší umění než objevit, tady totiž roste kolem té cesty kterou jsem jela dost hojně a je hodně vysoký takže ho zas tak snadno nepřehlédneš.....

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Já ho viděla jen jednou a fakt jsem ho doslova objevila.

    OdpovědětVymazat
  25. Studánky, prameny, potoky, to se mi líbí.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....