31 května 2013

Není hosta jako hosta....

Tuhle rostlinku jsem
zaregitrovala kdysi dávno, ještě když jsem bydlela u rodičů. Rostla v neudržovaném svahu vedle baráku a nejvíc z ní vždycky byly vidět květy. Když jsem si tady upravovala předzahrádku od jedné paní jsem si vyprosila pár listů s kořeny, měla tři druhy a já se naivně domnívala že to je vše co mi tahle kytka nabídne. Ó jak jsem se mýlila....když jsem narazila na jedno internetový zahradnictví a objednala si jejich katalog, spadla mi čelist. Protože oni nabízejí 158 variet této rostliny! Z listy obřími a malými, hladkými nebo kudrnatými jako kapusta, s květy bílými, růžovými a lila. Prostě výběr který mne uzemnil....nevydržela jsem a objednala si směs nejprodávanějších deseti druhů. Původně jsem měla v plánu je zasadit na chatě v lesíku, ale nakonec jsem si je zasadila na tady v té době nově budovaný trvalkový záhon. A ještě že jsem je tam nedala, po tom prasečím útoku by byly všechny v háji a já naštvaná ještě víc....

A tak tady předkládám jen zlomek toho co může tato krásná a nenáročná rostlina nabídnout. Přemýšlím o dalších druzích, uvidím jaká bude situace....

Ta je moje nejstarší ale taky největší odrůda, výška listů je víc jak půl metru a s květem to dá skoro metr.



Zatím můj poslední a nejnovější (tři dny) úlovek. Přesněji jen část, patří sousedce.









Tenhle "albínek" je jediný, který je trochu náročnější na půdu i světlo. Zatímco ostatní ač vlastně rostliny stínu prospívají i na záhonu celodenně osluněném, tato odrůda přeci jen preferuje buď bloudivý nebo celodenní stín a lehčí půdu. Každý rok se snažila ale něšlo jí to, tak jsem jí přesadila a letos nádherně vyrazila a krásně rostla. Jenže byla před domem a tak strašně nápadná tou barvou že jsem si raději řekla že když už je tak pěkná šoupnu jí do záhonu zpátky aby mě jí někdo nečajznul, s čímž tady mám neblahé zkušenosti. Jenže se zase ukázalo že tudy cesta nevede a začala chřadnout. Takže abych o ní nepřišla zasadila jsem jí zatím do velkého květináče a nechám si jí jako mobilní zeleň na okno od koupelny. Tam by měla mít své oblíbené světelné podmínky a mohla by se zas zmátořit.


Možná se někomu bude zdát, že jsou si hodně podobné, nebo že některé jsou stejné, ale při bližším pohledu zjistíte, že některé tvoří trsy přízemní, jiné narůstají od středu do "kopce", další mají listy šípovité, jiné zas kulaté. Rozdíly jsou i ve velikosti květů, což teď samozřejmě vidět není....a strašně chutnají těm šmejdům slimejšům bezdomovcům,....všechny bez rozdílu!!!



32 komentářů:

  1. Bohyšky jsou moje milované kytky. Mám několik druhů a ostatní marně sháním.

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mám několik druhů, hosty se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Na slimáky je prý přirozený likvidátor žába ropucha. Já jsem se divila, že mám slimáků docela málo a klidně pěstuju salát, který oni milují. Jenže jsem to netušila, a když jsem ropuchu objevila pod dřevem a skloněnou zádkou, tak jsem ji v domnění, že je tam uvězněná vysvobodila a nechala odhopkat pryč. Nevím, jestli se vrátí. Pak jsem se dočetla, že se živí slimákama.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem si koupila dvě a obě mi přes zimu vždy zašly. Na jaře ale zase vylezly listy a krásně kvetly. Letos jim to trvalo dlouho, dokonce jsem při upravě záhonu v domnění, že tam nic není chtěla nasadit něco jiného a   rýčem jsem ji poškodila, ale vylezla. Té druhé se moc nechce, ale má ze země venku malinkou špičku.

    OdpovědětVymazat
  5. Vendy, máš pěknou sbírku. Albínka vidím poprvé. Mám zelenou s bílým okrajem. Ale musím učinit přítrž kapradí, aby mi hostu nevytlačilo.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: No jo, ale jen na malý. Ty veůlký obludy už nežere nikdo! Ani ježci.....

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Hosta jako všechny liliovité na zimu zatahuje. A pokud se někde usadí, většinou se jí tam tak zalíbí, že ti za pár let udělá trs jak hrom....

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Kapradí si zase potřebuju najít, tedy už jsem zjistila, že mi od sousedky přeletěl výtrus a tak ho jen musím vyrýpnout a zasadit do květináče, než mi ho náhodou dcera sýkne sekačkou....

    OdpovědětVymazat
  9. Tak tuhle rostlinku moc dobře znám, taky jsem ji měla na zahradě v jedné varietě . Máš pěkné druhy....ale vůbec si nedokážu vybavit jak kvete, ale Ty to určitě zdokumentuješ . No slimáci to je kapitola sama pro sebe....mor na zahradu.

    OdpovědětVymazat
  10. Taky mám ráda hosty a mám je spolu s bergeniemi a za nimi s hortenziemi pěstuji spíše na stinném místě - severozápad a stíní je velká stodola -

    OdpovědětVymazat
  11. Jé, hosty jsem zdědila na zahrádce od původních majitelů. Jsou to vděčné kytičky a krásně kvetou.

    OdpovědětVymazat
  12. Jé, 158 druhů! To by bylo něco pro mé "rozhodování".

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: naštěstí naši nestíhají vyrůst. Já jsem si koupila lapač, takovou nádobku na zasazení do země s otvory pro slizouny, dá se do ní návnada. Ale zatím jsem to nezapustila do země. je to někde v krabici.

    OdpovědětVymazat
  14. Nádherná sbírečka, ten bílý je velice zajímavý

    OdpovědětVymazat
  15. Vendy, díky za zprávu, ráda si to tam prohlédnu a třeba něco objevím

    OdpovědětVymazat
  16. [16]:Věř mi že objevíš, a hóódně . Medvěd by měl tvrdě hlídat konta

    OdpovědětVymazat
  17. [15]:Víš, tak znám kytky které mají pestrosti až oči přecházejí jak v tvaru tak v barvách což se o hostách zas tak moc říct nedá, ale přesto je mám ráda, dokáží docela rychle zarůst nevzhledná místa a pak, když je po dešti je na nich úžasné množství kapiček a to se tak krááásně pak fotí   

    OdpovědětVymazat
  18. [9]: Jemně fialové nebo i bílé kvítku postupně rozkvétající na stonku nad listy a jemně vonící. Mám je na blogu několikrát, tak uvidím jestli letos budu zase fotit. Leda že bych měla ty bílé a to nevím, některé mi ještě nekvětly ale věřím že k mé smůle budou jen a jen fialové.

    OdpovědětVymazat
  19. [10]: No vidíš, k jezirku bych ho mohla dát, mám tam místo po trávě která mi začíná odumírat tak aby tam nebylo prázdno.

    OdpovědětVymazat
  20. [11]: Tak hosta nesměla chybět na žádné zahradě, ať venkovské tak městské....

    OdpovědětVymazat
  21. [12]: To naprosto chápu, i já nevěděla co, tak jsem vsadila na tu směs!

    OdpovědětVymazat
  22. [13]: Už začínám přemýšlet o nějakých takových věcech, štve mě že když se dají granule, odnášejí to i ti s domečky, i když i oni dokáží uděla pěknou neplechu. Ale zase nejsem takovej pintlich zahradník jak sousedky které ty bezdomáče každý den sbírají....

    OdpovědětVymazat
  23. [14]: No překvapila mě ta bílá, a překvapuje zas, prtože jak jsem včera na chudáčka koukala, nové lístečky začínají vylézat, ale z nádechem zelené. No snad se jí v tom květináči a bez tohože by jí něco ožíralo bude dařit a uvidím co vlastně dokáže....

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: Já ty hnusáky třískám lopatkou. A vážně uvažuju o pořízení kachniček chodců. Ty je fakt likvidují spolehlivě, kamarádka to má vyzkoušené. Jen nevím, co by na kachničky řekla Kačenka

    OdpovědětVymazat
  25. [24]:To jsem zvědavá, jaká bude

    OdpovědětVymazat
  26. Mám jen jeden druh, asi ten  nejznámější, a stejně každý rok obdivuji krásu těch květů. Atraktivní kytka, a taky vděčná, docela odolná.

    OdpovědětVymazat
  27. P.S. na slimáky platí sůl, tím je zabiješ.

    OdpovědětVymazat
  28. [26]: Už je vidět že se vzpamatovává tak snad bude brzo i zase růst.

    OdpovědětVymazat
  29. [28]: To jo, ale když jí nasypu na záhon tak zhynou nejen slimejši ale i kytky....a sbírat je do kyblíků a solit to tedy neee....

    OdpovědětVymazat
  30. [25]: Já je zase hážu přes plot na silnici pod auta....oni nejsou tak rychlí a je o nich. Spíš je nebezpečí že ta auta dostanou na těch slimejších smyk

    OdpovědětVymazat
  31. [29]:To je super, jsem na ní zvědavá

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....