31 května 2013

A není hudba jako hudba....

Když jsem chodila leta na klasickou kytaru
stala se pro mne nedostižným vzorem a vrcholem skladba, která se ne nadarmo považuje za jednu z nejkrásnějších, či vůbec nejkrásnější ale i hodně těžkou koncertní skladbu, Concierto de Aranjuez od Joaquina Rodriga...kytara v ní s doprovodem orchestru zní nádherně, hudba chvilkami skáče a běží jak voda přes kameny v bujném potoce, chvílemi těžce bouří jak příboj moře, nebo letí vpřed jak andaluzští koně, aby se nakonec zpomalila jak všechno v okamžiku kdy žhavé španělské slunce zapadá za obzor...
Celý Concierto má něco okolo hodiny, ale Adagio z něj je tou nejkrásnější částí. Nahráli jej, a specielně tuto větu, snad všichni nejlepší kytaroví koncertní mistři protože je opravdovou lahůdkou. Jak pro posluchače tak pro hráče, ale můj dojem je, že stejně nejlépe ji zahráli španělští kytaristé, však také z jejich země ten krásný zvuk kytary pochází a navíc i mají k tétu skladbě nejblíž.... Navíc se dočkala i verzí pro housle.

Jaké bylo moje překvapení když jsem zjistila že tatu skladbya se dočkala i nazpívané podoby. A to nikým menším než Andreou Bocelli a Sarou Brightman a i sdružením operních pěvců Il Divo.

Takže si pěkně sedněte, dejte si sklenku rudého Malaga, zavřete oči a přeneste se do Španělska dob hidalgů, Maurů, do dob kdy černovlasé doni upíraly své žhavé pohledy zpod krajkových mantil na pyšné šlechtice a nechte se unášet krásnou hudbou....

John Williams hraje Adagio....



Adagio v podání Sary Brightman....


....Andrey Bocelliho....


......a Il Divo....


Pro ukázku ještě Adagio v podání španělského kytaristy Paco de Lucií


Budu moc ráda, když mi napíšete svoje názory na to která z verzí se vám líbí nejvíc, a jestli se vám stává u hudby to samé co mě. Že když mi běhá po zádech a krku mráz, vím že je to ONO...že to je ta píseň či skladba jejíž provedení mi prostě stopro sedne a i po letech tam ten mráz pořád je....

21 komentářů:

  1. Nádherný zážitek, děkuji. Ta zpívaná verze takovými velikány je také úžasná.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se nejvíc líbí poslední verze s kytaristou Paco de Luciou. Mám někde nahranou ještě jinou verzi.

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle skladbu jsem znala, melodie mi byla hned povědomá. Jen jsem nevěděla její jméno a skladatele. Nejvíc se mi líbí ta poslední, kytarová verze.

    OdpovědětVymazat
  4. John Wiliams je také dobrý. Zpívané verze jsou pěkné, ale mě zpěv spíš ruší.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Však to je taky let co jsem na kytaru chodila, od nějakých šesti let až do prváku na učňáku, což už je taky nějakých 4O+ let...ti španělští kytaristé mají prostě takový grif na to hraní. Je jim to dané zřejmě geny těch generací které od vynálezu kytary tam hrály

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Jsou zkrácené, ale jsou také pěkné. Nejvíc se mi ale líbí ta od Il Divo.Právě proto že tam není tolik zpěvu, ale když už, tak tam ten mráz běhá....

    OdpovědětVymazat
  7. pekný článok podla mna jenaj ta od sary brightman :))

    OdpovědětVymazat
  8. Jasně, že Nightwish! Mě nedostaneš...!

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: To je věc která mne ale šíleně na blogu vytáčí, jak má člověk na blogu jen jedno jediné video tak se musí cpát úplně někam jinam....a navíc to naskakuje jak se tomu chce, vrrr

    OdpovědětVymazat
  10. Všechny videa až na to poslední nefungují,takže bych si je musela vyhledat na německém portálu youtube.Tuhle skladbu Vendy znám,je překrásná.Mě Španělsko imponuje hlavně flamengem,temperamentem,ohnivýma očima.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Áááá, bože to mě ale vytáčí....mě tedy jdou, ale zase je mám zpřeházené nebo se vůbec neukáží....taky jedna z lahůdek Blog.cz

    OdpovědětVymazat
  12. U mě vede jednoznačně Sarah Brightman.

    OdpovědětVymazat
  13. Vybralas opravdu láhudku,ale já bohuzel nemám zvuk,tak si jenom muzu pustit moji verzi s José Carreras,taky pekné

    OdpovědětVymazat
  14. Nějak to blbne, ale pravda je taková, že každá verze má něco do sebe.

    OdpovědětVymazat
  15. Je to fantasticky kus, jedna z najkrajsich skladieb vobec.

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: No vidíš,mne nenapadlo zadat ještě Někoho jiného ani mi to neukazovalo dalšího interpreta. Tak Carreras, to se musím podívat....

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: To mě mrzí a na Blogu štve. Anebo to také můžou dělat špatné přehravače v počítači, že to nestíhají.

    OdpovědětVymazat
  18. [15]: Stoprocentní souhlas !

    OdpovědětVymazat
  19. Je pravda,že jsem musel třikrát aktualizovat stránku,abych viděl všechny videa,ale vůbec nelituji. Všechny verze jsou něčím zajímavé,ale nejméně se mi líbila verze s Bocellim.U ostatních běhal mráz po zádech Díky

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....