14 února 2013

Co si o tomhle myslíte?


Poprvé přebírám z netu článek k uveřejnění, protože si myslím, že by se v takovém hledáčku mohl objevit každý z nás blogerů, protože každý z netu občas nějaké obrázky a fotky stahuje....


Fotky stažené z internetu vás mohou přijít draho. Advokáti chtějí desetitisíce Žaloby na fotky, texty a grafické prvky, které si lidé a firmy stahují z jiných stránek, dávají je na své weby a neřeší autorská práva, se množí a ty, kdo nemají souhlas majitele autorských práv s jejich užitím, mohou přijít hodně draho. "Najednou mi přišla výzva, že na našich stránkách máme neoprávněně použité ilustrační fotografie. Bylo jich šest. Měl jsem je v liště u nabídky služeb. Za každou chtěla advokátní kancelář deset tisíc korun," řekl Právu jednatel malé společnosti působící v sociální sféře. Většinu majitelů stránek lze najít Fotky stáhl v domnění, že jsou volné, a moc si s tím hlavu nelámal. "Museli jsme zaplatit. Dali by to k soudu, a jak mi řekl právník, uspěli by. Řekli nám otevřeně, že žaloby na bagatelní pohledávky už nejsou pro ně tak zajímavé, tak se začali zaměřovat na porušování autorských práv," dodal jednatel. Většinu provozovatelů stránek, kteří si neoprávněně stáhli texty a fotky, lze v České republice dohledat. Bývají to například realitní agenti nebo poradci všeho druhu, včetně těch finančních. Také vymahači a lichváři, lákající na to, že vám půjčují, abyste se vyplatili z exekucí, ovšem proti ručení nemovitostí. K tomu, aby uživatele internetu nalákali na svůj web, využívají porůznu postahované články o půjčkách a exekucích, včetně grafů, aniž je jakkoliv upraví. Neoprávněně mají na webech fotky ale i neziskové organizace či sdružení, jež opravdu pomáhají druhým, nevytvářejí zisk, a vůbec si neuvědomují, že se mohou stát obětí vysokých sankcí, protože si neohlídaly, odkud na své weby vzaly grafiku či články. Zhruba třetina majitelů stránek, kterým advokáti zasílají předžalobní výzvu, přistoupí na finanční vyrovnání, na ostatní se obvykle podávají standardizované žaloby. I když si stáhnete ilustrační fotografii z nějakého webu v USA, ale bez souhlasu autora díla, tak riskujete, že za ni i po letech zaplatíte až desetitisíce. Autorská práva k většině fotek na internetu totiž dnes už drží především nadnárodně působící gigantické fotobanky, které mají obchodní a právní zastoupení rovněž u nás. Sankce znásobí cenu až desetkrát Počítačové programy dokážou vyhledávat identické grafické prvky globálně napříč internetem, porovnávat je a odhalit manipulaci, jež se snažila zastřít, že jde o neoprávněně staženou fotku. S tím pracují i advokáti a denně rozešlou desítky předžalobních výzev. Zatímco ve fotobance vyjde jedna běžná ilustrační fotografie na tisíc až dva tisíce korun v závislosti na množství kusů, tak v mimosoudním vymáhání to už bývá i desetinásobek. Lidé ale neoprávněně stahují a používají nejen fotografie, ale i grafické prvky, jako jsou loga společností či grafy, a především texty. Neprovádějí rešerše, které by text rozvíjely, ale článek z jiného portálu bezpracně překlopí se vším všudy. Přitom neoprávněné sdílení článku může být podle advokáta Aleše Jiráska souzeno jako přestupek či správní delikt se sankcí až 150 tisíc korun podle typu porušení. Trestný čin "Zásah do autorských práv je trestný čin. U soudu můžete čelit žalobě na několik desítek tisíc korun. Za naplnění skutkové podstaty se ale nepovažuje nepatrný zásah. Rozhodující jsou počet, doba a trvání zásahů do chráněných práv," upřesnil Jirásek. Důležité jsou i okolnosti porušení autorských práv, tedy za jakým účelem ke krádeži došlo. "U podnikání, při němž jste se tak obohatili o více než půl miliónu korun, vám může být zakázána s tím související činnost až na deset let nebo uložena pokuta od dvou tisíc až do 36,5 miliónu korun," dodal Jirásek. V případě, že zisk z krádeže přesáhne pět miliónů, hrozí dokonce pachateli nepodmíněný trest odnětí svobody.

Myslíte si, že se nás to může také týkat?

24 komentářů:

  1. To netuším. Zase těch fotek nestahuji tolik a uvádím zdroj. Proč tedy Google nabízí obrázky, když je to trestné?

    OdpovědětVymazat
  2. Zneužít se dá všechno.Když jsem to včera četl,tak mě přišlo,že se to týká spíše komerčního použití,ale kdo ví?

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Taky pátrám a používám, když nemám svou. Ale prostě mi to připadá, že se tady všichni snaží ze všechno vytřískat prachy a v tomhle našli díru "na trhu". Když si vezmeš ty často nesmyslné požadavky OSA a jiných tak bych se nedivila.

    OdpovědětVymazat
  4. To jsem včera taky četla. Ale myslím, že se to týká spíš firem a společností.

    OdpovědětVymazat
  5. A OSA je zlodějská instituce, a když k tomu přidám Integram,nechápu, jak tyhle dvě firmy můžou existovat vedle sebe, to jako, když si dalších pět lidí založí stejné společnosti, to podnikatelé budou platit poplatky napětkrát?

    OdpovědětVymazat
  6. Na jednu stranu je dobré chránit autorská práva.

    OdpovědětVymazat
  7. Chceme dobrou vládu, aby náš stát nedlužil ale stejně proto nic neděláme, takhle bysme zaplatili za nějakej obrázek, fotograf by za to dostal peníze a nesnažil by se (třeba) ukrást peníze státu..

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Kdyby u nás bylo všechno nastaveno tak, aby lidé neměli potřebu stát okrádat, měl by tím pádem i víc peněz a nemuseli by se vůbec takové kauzy stávat. Jenže stát je nenažraný moloch a tak se lidé snaží mu ze svého narvat co nejmíň a tím se začíná ten bědný a bludný kruh.....

    OdpovědětVymazat
  9. [5]:V případě některých institucí ano. Nějak mi totiž třeba zrovna u zpěváků a hudebníků připadá ten výběr poplatků a jejich rozhořčování nad tím , že to je ještě málo v porovnání s lidmi kteří celý život makají ve fabrikách za třetinu toho co se vybere na poplatcích dost unfair.

    OdpovědětVymazat
  10. Vendy, dobre si urobila, že si tento článok uverejnila. Niektorí ľudia by si totiž mali uvedomiť, že google neponúka obrázky na to, aby si ich sťahovali na svoje stránky, ale on ich iba vyhľadáva. Čo s nimi kto urobí, záleží len od neho a jeho serióznosti. Ja sa vždy musím smiať, keď od niekoho počujem alebo čítam vetu, "že veď to bolo na google". No a? To nebolo na žiadnom google, ale každý jeden článok či fotka sú na nejakej konkrétnej webovej stránke. Poznám blogy, ktoré nemajú na svojich stránkach ani písmenko či jeden obrázok z vlastnej hlavy, všetko kopírujú z internetu. Keď som nedávno jednu takú blogerku upozornila, tak mi odpísala, že to má predsa z google. Asi by si mali ľudia naštudovať, čo to vlastne google je.

    OdpovědětVymazat
  11. Taky jsem to četla. Je pravda, že lidi si na internetu stáhnou, co se jim zrovna líbí. Vždyť se kopírují i diplomové práce, což potom nějaká fotka. Daniela mi připomněla, jak jsem před pár dny u jedné blogerky narazila na básničku o které klidně napsala, že není její, ale zdroj samozřejmě neuvedla. Na zdroj jsem se jí zeptala, zcela v klidu mi napsala, že "zdroj je Google" A ještě se cítila dotčená.

    OdpovědětVymazat
  12. Je pravdou, že já když jsem hledala ty fotky jasmínů, tak byly většinou na nějakém webu nebo i dokonce na jiném blogu. Ale co se týče fotek, tak ty si stahuju opravdu minimálně, jen když jako to bylo v případě jasmínů, je nemám já vyfocené. Také jsem už pár blogů které mají většinu věcí převzatých z netu ať z Googlu, nebo odjinud to mají jako hlavní náplň. Kdo se zabývá grafikou moc možností nemá pokud sám není fotograf a nemá archív takže ty obrázky odněkud potřebuje. Tudíž je to trochu problém. Tak dají se koupit, to je fakt, jenže....a to je ono.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Mne sa tiež len občas stane, že píšem o niečom, k čomu nemám fotografiu. Ale vždy sa snažím uviesť, odkiaľ som tú fotografiu vzala, keď nájdem autora, napíšem aj jeho meno. Väčšinou sa to tí, ktorých linkujete dozvedia. Ak by mali niečo proti tomu, tak bez jediného slova by som fotku po námietke autora odstránila z mojej stránky. Zatiaľ sa mi to v tých málo prípadoch, čo som tak urobila, nestalo. Ale musím napísať, že mám aj jednu slušnú skúsenosť, kedy mi z jednej inštitúcie poslali mail so žiadosťou, či môžu na ich stránke použiť moju fotografiu. Ten, kto sa napr. fotografovaním živí, by bol určite radšej, keby na tom aj zarobil, ale aj takáto reklama, že niekto použije tvoju fotku, je príjemná. Ja tie fotky totiž považujem za také isté vlastníctvo, ako napr. kvety, ktoré si niekto vysadí pred dom. Teda nie za plot, ale na ulicu. No a čo by majiteľ domu, pred ktorým sú tieto kvety posadené povedal, keby prišiel niekto cudzí a kvety by si natrhal. Alebo ešte lepšie, vybral by ich aj s koreňmi a odniesol by si ich do svojej vlastnej záhrady. To by sa už niekomu páčilo? A pre tých, čo sa zaoberajú grafikou (hoci neviem, koho tým konkrétne myslíš - či tých, čo upravujú fotografie v rôznych free online programoch), keď sa tým chcú zaoberať, nech si nafotia svoje alebo fotky kúpia.

    OdpovědětVymazat
  14. Já dávám na blog jen svoje fotky, i když Zemana jsem stahoval. Snad mi nenapaří pokutu.

    OdpovědětVymazat
  15. Já používáme jen své fotky, jedinou výjimkou byl výřez z ilustrační fotky k jednomu peep show, ale časem ji nahradím svou, až budu ve Vídni, vyfotím tam nápis podniku.

    OdpovědětVymazat
  16. Na blogu se snažím pracovat jen s vlastními texty i fotkami, tak doufám, že nenažraní advokáti půjdou o dům dál .

    OdpovědětVymazat
  17. Kdoví,jestli se nás to dotkne.Kdyby po tom někdo šel do krajnosti,nestačili bychom se divit. Jelikož zrovna vymýšlíme reklamu na prodej domácích elektrospotřebičů a dělámi si to poprvé sami,tak jsme se museli zeptat dodavatelů,zda si můžeme stáhnout z jejich on-line stránek.Povětšinou přikývnou,je to i jejich zájmu,ale to je komerce.

    OdpovědětVymazat
  18. Na blogu mám sice zatím jen svoje fotky, ale když se člověk jen trošku zajímá o to, kde a který obrázek si může stáhnout bez problémů zadarmo a za jakých podmínek (svolení autora, uvedení autora, komerční, či nekomerční využití), není vůbec těžké si potřebné údaje opatřit a předejít tím případným problémům.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Taky se snaží co nejvíc používat své výsledky nicméně někdy potřebuji a nemám a tak hledám a stahuji.Ale když potřebuji něco dát hned je to zjišťování a žádání o svolení pokud najdu čí to je na mne dlouhé. A navíc se může stát, že třeba dotyčný už s tím nemá co do činění. Tak to holt ukradnu a dám do článku s poznámkou že fotky jsou stažené z netu.Myslím si že práě tohle je díra na trhu a bude ke zbohatnutí ne majitelů obrázků ale hlavně advokátů.....

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: A navíc každému, kdo chce, své fotky bezplatně dám, aby si je otiskl kam by chtěl. Třeba na...   

    OdpovědětVymazat
  21. Článek jsem včera četla a docela slušně mě vyděsil, protože i já patřím k těm, kteří si občas vypomohou fotografií z internetu. Nedělám do často, ale sem tam ano. Pokaždé však uvádím zdroj, stejně tak pokud něco oskenuju z knížky. Texty jsou mé vlastní. Přiznám se, že mnohdy čerpám informace z knížek, nebo i z webu, ale pak to vše vyjádřím vlastními slovy.

    OdpovědětVymazat
  22. A bude čím dál hůř. Já už si raději žádné fotky z internetu půčovat nebudu.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Fákt? mě zatím tedy nic nepřišlo i když přiznávám že jsem dost často lovila v hudebních vodách. A ještě mám v úmyslu lovit pokud budou zase nějaké Velké hlasy. Tak se uvidí....

    OdpovědětVymazat
  24. Dneska je možné úplně všechno. Já jsem si nikdy žádnou fotku z internetu nestáhla, ale třeba z mých "sladkých" stránek koluje po síti spousta fotek a receptů. Že bych zkusila někoho žalovat?!

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....