12 prosince 2012

Porta Coeli podruhé...

Po druhé jsem se do areálu kláštera Porta Coeli podívala minulou sobotu, když jsme čekali s mužem na návrat spanilé mikulášké jízdy po městě. A jelikož muž tento klášter neznal, vzala jsem ho na prohlídku. Při první návštěvě vloni v květnu kdy jsme tam byly s dcerou zcela náhodně zavedeny a kdy jsem se věnovala focení areálu jako takového, tentokrát jsem se věnovala detailům a ozvlášť detailům na gotickém portálu, který je ukázkou nádherné kamenické práce tehdejší doby. A historii kláštera. Něco z ní si povíme....

"Klášter PORTA COELI (BRÁNA NEBES) patří mezi nejýznamější a nejzachovalejší památky raně středověké architektury v České republice. Pro řeholi sester cisterciaček jej založila v roce 1233 královna KONSTANCIE, vdova po králi PŘEMYSLU OTAKAROVI I za podpory synů českého krále VÁCLAVA I a moravského markraběte PŘEMYSLA. Ten zde také byl v roce 1239 pohřben a o rok později zde spočinula i samotná královna KONSTANCIE.
V histori kláštera se střídala období rozkvětu v mírových dobách z úpadkem z dob válečných. Po jeho zrušení císařem JOSEFEM II sloužily budovy průmyslovým účelům.
V roce 1861 koupil celý areál i přilehlé panství ženský cisterciácký klášter v hornolužickém MARIENTHALU a po jeho opravení byl roku 1901 klášter PORTA COELI znovu osazen řádovými sestrami.
Násilným zásahem státu v roce 1950 byl opět uzavřen a až po politických změnách v roce 1989 byl vrácen cisterciačkám a znovu plně obnoven. Dnes je klášter PORTA COELI jediným cisterciáckým klášterem na Moravě a jediným ženským cisterciáckým klášterem v České republice.
Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie je románsko - gotická stavba z let 1233 -1239.Unikátní uměleckou prací v celém středoevropském prostředí je bohatě zdobený gotický portál, restaurovaný v letech 2000 - 2002. Zvířecí a
rostlinné motivy portálu doplňují sochy dvanácti apoštolů a dvou lvů.
Další sakrální stavbou je nový konventní kostel postavený v roce 1901 v novoanglickém slohu."

Použitý text je ze zdi Podhoráckého muzea které též v objektu sídlí...

Kvůli zimní atmosféře jsem většinu fotek převedla do černobílé barvy z modrým filtrem, nebo do rázu starých barevných fotek, protože mi to tak nějak k té zimě a nafoceným detailům víc pasovalo....








DALŠÍ FOTKY VČETNĚ KRÁSNÝCH DETAILŮ PORTÁLU V GALERII.

Jediné co nepatří do areálu je malá kaplička a socha svatého, ty jsou z města....

21 komentářů:

  1. Klášter je krásný, není to daleko od Brna, takže jsem tam byla asi dvakrát, ale když teď vidím fotky, tak bych si zase zajela na výlet

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Je, opravdu je to krása, a ty staré ohromné lípy....

    OdpovědětVymazat
  3. Klášter jsem viděla, bohužel, jen na fotografiích. Je krásný. Ráda bych se tam podívala.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné fotky, klidně by mohly být jako pohlednice. A ta poslední má kouzelnou nostalgickou atmosféru... počítám, že je to úprava?

    OdpovědětVymazat
  5. Fotky jsou krásné a klášter samozřejmě taky! Děkuji za přiblížení, nikdy jsem tam nebyla!

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Jo, jo, je to picmonkey, nejdřív převedený do BW a pak efekt Dusk....nebo Urban? jeden z nich, já těch fotek vždycky mám tolik že si to pak nepamatuju co jak která čím je prohnaná....

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Tak já taky do loňského května jezdila jen cestou do Brna na výstavy kolem cedulí že tam někde ten klášter je, až nás na něj navedl ten můj kamarád z ranče když jsme za ním byly s dcerou na návštěvě a jeli jsme do Předklášteří na oběd....

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Pro mne je to daleko, ale až jednou... pojedu směr Brno, tak třeba...   

    OdpovědětVymazat
  9. A cisterciačky jste viděli? Mě by zajímalo pozorovat jejich celý den. Čím se kromě modlení zabývají.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Ne, bylo tam jak po vymření, ale stejně tak i když jsme tam byly na jaře, popravdě o že tam jsou řádové sestry jsem se dozvěděla terpve teď z toho co je tam psané....

    OdpovědětVymazat
  11. Takové téma je mému srdci velmi blízké. Mám ráda staré kostely, kláštery, hrady, zámky, zříceniny apod. Tento klášter jsem neznala, mám to trošku z ruky, ale hlavně, že o něm teď vím. Se zájmem jsem četla tu historii.

    OdpovědětVymazat
  12. Pamatuju si bránu ze seriálu Strážce duší.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: A proč myslíš že jsem tam v tom květnu metelila jak namydlenej blesk. Ale nespletl sis seriál? Bylo to v tom třídílném miniseriálu s Trojanem, Dvořákem a Geislerovou o Ďáblově kronice. Jestli ve Strážci to už si nepamatuju....

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Že by to bylo tam i tam? Teď fakt nevím... Možná se mě to v té mojí makovici plete...

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Tak určitě byla v té minisérii.... to vím stopro

    OdpovědětVymazat
  16. [14]:Necháme to koňovi, ten má větší hlavu.

    OdpovědětVymazat
  17. Máš pravdu, nebyl, jen samí hodní lidé...jo, ty jseš fakt pohádkové zjevení ! Možná pokud bude příští rok ještě víc sněhu, a jestli kamarádovi vyjde to na co narazil, tak by místo kočáru byly nádherné sáně!

    OdpovědětVymazat
  18. [18]:A jak bys to zjevení charakterizovala, hodné, zlé...? Kritiku snesu Hlavně ne jednoslovné hodnocení, to bych si připadal jako ve škole.

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Myslím že hlavně hodně přírodu milující zjevení, tvrdě makající na zemi, takovou vyjímku mezi čertama, kteří se normálně práce štítí....krom nošení zlosynů do pekla Prostě něco co se málokdy v pekle vyskytuje, hodnej a pracovitej čert

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....