23 září 2012

Fuchsiové....

Letos dostaly ty moje holky fuchsiové pěkně zabrat. Nejdřív je jako vždycky na jaře spálilo slunko a když už se konečně začaly dávat do kupy pro změnu pěkně namrzly. A tak není divu že teprve teď, vlastně v závěru sezóny začínají rozkvétat a to ještě ne nějak bohatě....
Popravdě zůstalo mi z nějakých třiceti odrůd časem jen snad deset a to ještě takových těch "obyčejnějších" protože jsem měla většinu odrůd opravdu velkokvětých kde některé květy byly až deset sentimetrů velké. Oč byly větší a krásnější, tím problematičtější bylo pěstování, ráda bych zase nějaké nové, ale už mám strach něco někde kupovat, protože jsou už dnes tak přešlechtěné a navíc je v "chovech" i dost chorob které způsobují vysoké procento úhynu sazenic ještě dřív než je vůbec stačím přesázet do truhlíků, další uhynou v truhlíkách během léta, a co si budeme říkat i ta cena už dnes také není nezanedbatelná.....
I když všechno toto může vypadat, že jsou fuchsie květiny těžko pěstovatelné, opak je pravdou. Pokud jsou to zdravé rostliny jde to jak o másle i na místech , kde by podle zahradnických knih v životě růst a navíc prosperovat a kvést ani neměly. Všude se píše že jsou to rostliny do stínu a plné slunce je pro ně zabiják. Já je od začátku kdy jsem si koupila první květináč s fuchsií měla nebo mám na jižní tedy slunné a teplé straně. Chce to jen přizpůsobit frekvenci zalévání. A tak místo jednou třeba zalévá třikrát denně, to v období opravdu velkých veder. Každý den při zálivce přidám trochu Kristalonu plod a květ a fuchsie i na tak exponovaném místě krásně prospívají.
S přezimováním je to také vcelku snadné, nejideálnější je studený sklep. Platí pravidlo, že čím studenější místo na přezimování tím méně světla by měly mít a naopak. Já mám na půdě stabilně kolem patnácti stupňů, což není zrovna ideální, ale zase díky dvěma střešním a jednomu štítovému oknu mají dost světla a tak se nevytahují do úplných nitek, ale i tak rostou i když to není moc žádoucí. Takže je pravidelně sestříhávám. První sestřižení a to opravdu radikální dělám hned před zazimováním a pak podle potřeby. Další těsně před vynešením ven na jaře.Ale i tak mi vždycky stačí na sluníčku se popálit.



Ale přes to přesevšechno zůstávají fuchsie mou květinkou no.1


14 komentářů:

  1. Vendy, máš krásné druhy květů. Bílá s růžovými tyčinkami je dost zvláštní.

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherné královny. Mohou se směle srovnávat s růžemi. Nemám zahradu, ani zahrádku, ani zahrádečku, tak se kochám jen pohledem.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky v nich mám zálibu. Mám asi 7 odrůd a to mi stačí. Stromkové dávám na léto do volné půdy pod jasan, ostatní na parapety a do závěsu pod pergolu (ta kvete celé léto). Na přezimování nemám dobrý prostor, mám je v archivu v práci, což nesvědčí ani listinám (moc vlhko) ani fuchsiím (moc teplo).

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné kytky. Já mám jen jednu, letos jí zkusím poprvé zazimovat. Každý rok mi pravidelně stačily pomrznout (jezdíme na dovolenou skoro vždy v úplně blbém termínu).

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Tak snad to stihneš. Takhle, pokud nezmrznou kořeny nic se neděje, protože pak zase obroste, mě už se to párkrát stalo. Ostříhala jsem jí až co to šlo a ona zase na půdě začala obrůstat...spíš dneska je už problém v tom přešlechtění.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Stromkové fuchsie je kapitola sama pro sebe,tam mě to dkáže pěkně naštvat když zajde. Měla jsem jich šest a zbyly mi dvě....já mám vůbec mánii dělat ze všeho stromky, teď mám založenou pelargonii na stromek. Před tímjsem měla takovou nádhernou metr a půl vysokou stromkovou pelargonii, ale i když měla podpěru tak se rozlomila a zašla....ale asi začnu zase dělat hokus pousy, mám mustr i na kordon a pyramidu. Tak uvidím, až budu ostříhávat na zimu vezmu si nějaké oplégry a zkusím to....

    OdpovědětVymazat
  7. Nové pozadí ve mně vyvolává poněkud deštivou náladu

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Píšou v knihách na tři očka, což je asi tak na pět centimetrů od báze (od spodu) nevadí že je dřevnatá, to já mám u některých už pěkný kmeny, ta spící očka jsou všude. V praxi to znamená že každá větvička se zkrátí na těch pět centimetrů.

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Prosím tě, jakej dement, prostě nejsi zcela zahradnický expert, no . Sestřihneš tu hlavní větev na těch pět centimetrů.

    OdpovědětVymazat
  10. Tomu se říká zelené ruce.....já na to jdu se zkušenostmi a prd....něco mi vyleze něco ne....tak to máš štěstí.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....