22 července 2012

Nej film? Jak vybírat a nezbláznit se...

Ráda se přidávám k dalšími blogovému projektu (promiň Pavle vím, že tě to slovo irituje) a to vybrat pět nej filmů, které se mi nejvíc líbí....je to těžký úkol, jsou spousty krásných filmů které si to určitě zaslouží, ale patřit do Top 5 už musí opravdu něco znamenat....jak se tak zamýšlím mých pět filmů budu vybírat hodně těžko, každý film jsem viděla v jiném úseku mého života a každý na mne zapůsobil jinak, podle situace a nálady v kterém jsem ho viděla...takže by to mohly být jak filmy z ranku dětských tak pro náctileté i ty dospělácké. Nakonec zjistím, že těch pět je málo....

Lišáci, Myšáci a Šibeničák...
Začnu dětstvím. Film který jsem milovala jako dítě, náctiletá a když ho dávají dnes tak na něj koukám s nostalgií a ráda. Život dětí na vsi mě, děcku z města naštěstí nezůstal zahalen tajemstvím, protože jsem každé prázdniny i většinu víkendů na vsi trávila v podobné dětské partě. A naše dobrodružství bývala také pěkně vypečená. A jak já toužila po každé shlédnuté repríze po koni....

Film natočila v roce 1970 režisérka mnoha skvělých dětských filmů Věra Plívová - Šimková a v hlavních rolích dvou nejdřív zapřísáhlých nepřátel ale později kamarádů na život a na smrt se představili Zdeněk Tůma a Jan Kraus.
Hudba: Zdeněk Liška

Páni kluci
Opět krásný dětský film. Poetika Marka Twaina a jeho Toma Sawyera převedená do českých reálií ze začátku století. Film zabydlený mnoha svéráznými postavami a kouzlo prázdninových her. V paměti mi utkvěla i skvělá hudba Petra Hapky která nádherně doplňovala a evokovala atmosféru začátku století....Nestůj a pojď, nestůj a pojď, nestůj a pojď, mi jsme ti tři jak se patří, výkvět a smetánka.....

Režisérkou opět Věra Plívovová - Šimková, natočeno v roce 1975
Hudba: Petr Hapka

Smrt krásných srnců
Film na motivy povídek Oty Pavla o jeho tatínkovi, době těsně před a po okupaci, o lásce k rybám a k nechuti usmrtit cokoli živého a zvlášť srnce. O tom jak zůstat tváří tvář zlu stejným a neoplácet zlo zlem. Skvěle skloubené komické ale i tragické okamžiky v životě jedné smíšené židovsko - české rodiny....Nejen scénář ale i skvělé herecké výkony Karla Heřmánka, Rudolfa Hrušínského a Marty Vančurové mě tento film činí tak blízkým mému srdci....

Režisér Karel Kachyňa natočil film v roce 1986
Hudba: Luboš Fišer


Pán prstenů
Další z mých profilových filmů. Nejdřív jsem se dostala ke knihám J.R.R Tolkiena, klasicky k Hobitovi a okamžitě si ho zamilovala....pak přišlo Společenstvo prstenu a já propadla cele Středozemi a jejímu boji o záchranu. Když se objevila první část filmové trilogie byla jsem nažhavená jak nikdy předtím na film jehož knižní předlohu jsem měla přečtenou třikrát. Myslím že většina z nás, když čtou knihu vlastně jí i v hlavě vidí jako film a pak když dojde k tomu že je film skutkem porovnává. A musím říct že vizuální stránkou jsem rozhodně zklamaná nebyla. Bylo pár věcí které ve filmu, ač pro děj dost důležité, nebyly, to by pak film musel mít ještě delší stopáž. S napětím jsem čekala na další dva díly a pokaždé to byl pro mne svátek když se začal u nás promítat. Věčný souboj dobra se zlem, věrnost a pevnost přátelství zkoušená tisícerými protivenstvími a úklady, romantická láska to všechno jsou sice věci notoricky známé ale stejně se člověk (já určitě) nechá vtáhnout okamžitě do děje....A jestli bude takový i Hobit a že všechno tomu nasvědčuje, bude asi mým dalším oblíbencem.

Režie: Peter Jackson 2001 - 2003
Hudba: Howard Shore


Karamazovi
Tento film mám i ve svém profilu jako jeden z nejmilovanějších. Tragédie, lásky, žárlivost ale i komika....to všechno ve filmu o divadle, o jednom zvláštním představení pro jednoho diváka v reáliích oceláren. Film kde se prolíná divadelní svět do reálného života aby se nakonec ukázalo že i život je jedno velké divadlo kde dobrý konec nebývá zvykem. Skvělé výkony herců Dejvického divadla v čele s Ivanem Trojanem, Radkem Holubem, Igorem Chmelou, Davidem Novotným, Martinem Myšičkou a dalšími. Film u kterého dlouho po jeho skončení sedím a nejsem schopná se vymanit z děje. Jeden z mála, kdy se mi něco takového stalo. A to nejen při prvním shlédnutí ale i při těch dalších a znovu v něm objevuji další a další skvělé momenty. Vřele doporučuji jeho shlédnutí...Ostatně většina filmů Petra Zelenky je takových a mám je ráda.

Režie: Petr Zelenka 2008
Hudba: Jan A.P. Kaczmarek

Při tom výběru jsem si vzpomínala stále na další a další filmy které by se nevešly ani do TOP 10, 20....protože filmy jako Slavnosti sněženek, Zlatí úhoři, Tichá bolest, Krakonoš a lyžníci, Ať žijí duchové, Knoflíkáři, Zapomenuté světlo, Forrest Gump, Král rybář a jiné a jiné jsou stejně skvělé a zaslouží si být zmíněny, ale výběr byl přísný JEN PĚT!
Takže jsem svých pět favoritů nakonec s těžkým srdcem vybrala. A musím říci, že největší dojem na mě zanechali a asi tím pádem nej jsou Karamazovi....

18 komentářů:

  1. Vidím že máš dobrou paměť. Pán prstenů, jak koukám, vítězí u každého a já budu asi jedinej kdo ho neviděl.

    OdpovědětVymazat
  2. Pavel neboj, já ho také neviděla. Lyšáci, Myšáči a Šibeničák si pamatuji, ostatní ne. Já se ale nikdy moc na televizi nedívala.

    OdpovědětVymazat
  3. No vlastně jsem měla dát Pána prstenů na čtvrté místo a Karamazovi na první, když to beru od dětství po dospělost....Pán prstenů byl něco zase tak jiného, že asi každý kdo ho viděl si to pamatuje. Bylo to asi první takhle udělaný fantasy které se tu promítalo....

    OdpovědětVymazat
  4. Až na ten poslední jsem viděla všechny a máš opravdu dobrý výběr. Lišáci, Myšáci a Šibeničák, to je kouzelný dětský film. Opravdu z něj dýchá atmosféra starých dob, šťastného dětství a taky ta nádherná zasněžená krajina, dětské hrátky a bitky, zvířátka... a do toho svižná hudba, která krásně ladí s celým příběhem.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Jo, viděla kinoverze i DVD,  ta byla o něco delší, ale myslím vůbec třeba tam nebyl vůbec zmíněn Tom Bombadil a jiné věci....ale prostě i tak je to špica. Milovaná mnou. A nejen mnou . Kam se hrabe Titanik! Ty Karamazovi doporučuju, opravdu to stojí za to a mě to vždycky úplně zabuší do křesla.... A ty herecké výkony, to něco....Na všechny mnou v dětství milované filmy s nastalgií koukám i teď a bavím se u nich stejně jak tenkrát.

    OdpovědětVymazat
  6. Na Karamazovy jsi mě nalákala, kouknu a podám zprávu ...

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Aha, Tom Bombadil, ten tam opravdu chybě, toho Jackson vynechal, a taky mohylové příšery. Ale třeba pohled na odcházející elfy, čekání na povolení ke vstupu do Lothlorienu, nebo předávání darů od Galadriel... ve třetím díle mi hodně chyběla chvíle v Domu uzdravování, kde se Eowyn zamilovala do Boromira. V kinoverzi byla na smrt - a pak střih, kde se usmívala ruku v ruce s Boromirem, chyběl mi ten moment, kdy se sblížili - a to bylo v těch prodloužených verzích.

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Je to u Edith na blogu....je to strašně těžká práce a když jsem si teď dělala soukromou topku, přišla jsme na to že by to bylo asi na samostatnej blog kolik těch filmů je....

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Tak přesně, něco bylo dost přehlédnuté, ale je to o tom že by pak ten jeden díl měl čtyři hodiny....já mám jen dývka o něco delší než filmové verze, tu další kolekci s těmi prodlouženými verzemi jsme už nekupovali. Možná se juknu jestli jsou někde ke stáhnutí....tak jsem zkusila udělat svou rekapitulaci ale stejně jsem na spousty zapoměla, nebo si ještě postupně vzpomínala....

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý výběr, jen Karamazovi jsem neviděl, ale co není může být

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Myslím, že jsou ke stáhnutí. Já je koupila i v originále, byla to sice finanční pecka, ale stály za to. Nádherné čtyřdiskové kolekce v luxusní úpravě (každý díl 2 disky film, 2 disky bonusové, takže dohromady 12 DVD. A bonusy byly úžasné, možná i zajímavější než celý film.)

    OdpovědětVymazat
  12. [1]: Pavle nejsi jediný , já ho taky neviděla .

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý výběr, všechny tyto filmy jsem viděla. Karamazovi pouze v kině a musím přiznat, že ti ty bonusy docela závidím. Skvělý film, možná i proto, že patřím k pravidelným návštěvníkům Dejvického divadla.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]:Jé, hurá konečně někdo kdo ty Karamazovi viděl.Já je viděla na cédu, ty bonusy byla debatka k Pánovi prstenů. Zvláštní je že ty Karamazovi dostali i mého vcelku ničemu moc nepodléhajícímu synovi a prohlásil dokonce! že by na to do toho Dejvickýho šel!!!!A pouští si je taky dost často....Já všechno vybírala podle srdce a podle toho, že to ve mně nechalo nějakou stopu....třeba i jen nějakou scénu, nebo hudba co mne zaujala ale okamžitě si ten film vybavím jak slyším nebo čtu jeho název. Ty ostatní na které si postupně vzpomínám díky komentům to asi nenechaly, nevím anebo už mám takovou sklerózu

    OdpovědětVymazat
  15. A to je asi pro mne nejsměrodatnější ten zážitek, že to pořád přetrvává. Tak do Dejvickýho bych taky ráda zašla. Být v Praze asi tam taky budu častým hostem. Takhle jsem bývala v Činoheráku, díky známostem z obchodu. paní z pokladny k nám dost často chodila, takže lístky bývali pro nás k mání

    OdpovědětVymazat
  16. První čtyři znám,ale poslední né.

    OdpovědětVymazat
  17. Je opravdu zajímavé, že se mezi ty klasické české filmy dostal Pán Prstenů :) Lišáci, Myšáci a Šibeničák je film, který si jednou táta přinesl triumfálně domů a já ho nikdy nedokázala dokoukat. Asi jsem už prostě jiná generace...

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: Tak samozřejmě jsou filmy které jsou přitažlivé jen pro určitou generai ale jsou filmy mezigenerační a myslím že k těm Pán prstenů patří. A že se tam dostal právě on? To už jsem v komentáři k němu napsala a navíc to bylo jak zjevení, moc fantasy filmů se do té doby tady nepromítalo a navíc tak skvěle udělaných s výbornou hudbou. Samozřejmě i on měl své vady na kráse ale i přes to si to druhé místo v topce plně alespoň u mne zaslouží....a ty ostatní jsou v mé soukromé topce a stejně jsem na spousty z nich zapoměla.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....