23 července 2012

Moje soukromá topka....

Vybrat si pět nej filmů které se mi v životě líbí je na pohled sice lehká věc, jenže.... je spousty filmů které padesátník už má za sebou....viděl je v různých etapách svého života....mění se vkus i nálada na ty které styly ve filmech.....a navíc, ta paměť, ta paměť....

Když jsem vybírala, vybírala jsem proto, že i po dlouhých letech jen když slyším název toho filmu okamžitě se mi vybaví i nálada s jakou jsem ho sledovala i pocity které jsem měla když jsem viděla že ho budou dávat v televizi. To je totiž podle mne dost důležitý aspekt, jsou filmy které jsem viděla, řekla jsem si fajn, pěkný a le když ho dávají v televizi už se na něj nepodívám. A když, tak si řeknu no bóže, tohle že se mi někdy líbilo?
Mám ráda kina, ale kina klasická, je to dané samozřejmě tím, že jsem do nich chodila povětšinu svého života. Bylo jich ohromné množství, film se promítal celý týden a stejně tak jak se ve čtvrtek čekalo na nové knihy, v pondělí se čekalo na vylepení nových programů kin. A vybíralo se.... Byla kina kam se dostat bylo dosti pracné, protože byla neustále vyprodaná, určitě si každý z Pražáků vzpomene na kino U hradeb, premiérové kino, kam se jen těžko za celý týden daly sehnat lístky. To samé Blaník na Václaváku. Já měla z práce jen skok do Světozoru, Alfy, Blaníku....tam kde jsem bydlela bylo kino U Zvonu, Pod Kavalírkou...hmmm, ta eskyma za padesátník která tam roznášela uvaděčka a od kterých byl člověk zamatlaný až za ušima....
Neříkám že multiplexy jsou špatná věc, byla jsem v něm také, dokonce na 3D filmu, věci o které jsme si mohli v dětství tak akorát myslet že patří do sféry fantazie. Ale prostě mi chybí taková ta určitá domáckost těch mnohdy malých kinosálečků....jasně, jsem už fosílie a staromilec co naplat.

A jak jsem tak vzpomínala a vybírala naskakovaly mi filmy které by si také zasloužily umístění a tak jsem si řekla že si udělám svou soukromou topku filmů které se mi líbily a stále ještě líbí a ráda se na ně vždycky podívám...

Filmy dětské:

Lišáci, Myšáci a šibeničák
Páni kluci
Krakonoš a lyžníci
Ať žijí duchové
Dívka na koštěti
S čerty nejsou žerty
Tři oříšky pro Popelku
Jak utopit dr. Mráčka

I když tyto by se daly brát jako rodinné já dávám do té kategorie protože jsem je viděla v dětství a jako náctiletá.

Filmy s dospělosti:
České................................................ Zahraniční

Karamazovi......................................... Pán Prstenů
Noc na Karlštejně................................ Amadeus
Šakalí léta.......................................... Forres Gump
Smrt krásných srnců............................ Přelet nad kukaččím hnízdem
Tichá bolest....................................... Jestli se rozlobíme budeme zlí
Saturnin (film).................................... Tenkrát na západě
Slavnosti sněženek.............................. Podivné dědictví
Knoflíkáři ...........................................Sedm statečných
Samotáři ............................................Vůně cibule
Pelíšky............................................... Cestující v dešti
Zlatí úhoři ..........................................Král Rybář
Fešák Hubert....................................... Tora, tora tora
Léto s kovbojem .................................Osobní strážce
Na samotě u lesa................................. Neúplatní
Kolja.................................................. Stará puška
Nahá pastýřka...................................... Čokoláda
Kristián ..............................................Alenka v říši divů
Eva tropí hlouposti ..............................Karlík a továrna na čokoládu
Když Burian prášil................................ Vlasy
Obchod na korze.................................. Do naha
Sedím na konári a je mi dobre................. Amarcord
Zapomenuté světlo............................... Návštěvníci
Dobré světlo ........................................Leon
............................................................Magická hlubina
Nemám filmy jak je vidět seřazené snad až na ty první podle preferencí, nebo data vzniku spíš je to výběr toho co ve mně nechalo nějaký zajímavý dojem, některým filmům k tomu stačilo jedno shlédnutí, jiné jsem viděla několikrát. Je jich ještě víc, ty mám vlastně všechny na chatě ještě na videokazetách. Tam byl taky těžký výběr co nechat a co vyhodit. V kategorii filmů pro pamětníky to jsou třeba i staré české detektivky, v kreslených jsou to Madagaskar, Doba ledová, Auta....
Nemám tu vlastně ani kasovní trháky jako Titanic, nebo Troškovy filmy ty patří do kategorie vidět jednou, jó dobrá filmařská práce ale vidět podruhé nemusím. Zapoměla jsem ještě na spoustu francouzských komedií ať s Jean Paul Belmondem, nebo Luis de Funesem protože je to také klasika. Ještě sem patří i filmy s Alainem Delonem, Linem Venturou, Jeanem Gabinem....a končím, protože je to skoro na samostatný blog a do toho se už fakt nechci pouštět...





17 komentářů:

  1. Formana jsem záměrně pominul, první bych asi volil Vlasy.

    OdpovědětVymazat
  2. Máš nádhernou topku. Skoro všechny ty filmy znám a spoustu z nich si pouštím opakovaně, nebo se na ně dívám, když je dávají v televizi. Ta dětská topka je i má topka, všechny tyhle filmy miluju, a spoustu filmů i z dalšího přehledu.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Já měla předplacené KINO a vždycky jsem se děsně těšila na nový číslo....takže asi jseš příznivec Ondřeje Neffa, co? Já sci-fi jako takové moc nečtu, ale klasiku jako Ray Bradbury jsem četla a ještě toho ruského spisovatele (tedy tuším že ruského) a polského....no vidíš a to je ta paměť, u těch jsem jména zapoměla.....Mě se moc líbí časopis Historie, když jedu vlakem tak si ho kupuju, tam jsou také zajímavé věci, to je zase můj koníček

    OdpovědětVymazat
  4. Tak já už určitě topku sestavovat nebudu...ale dovolila bych si do ní navrhnout své oblíbené: Vzpomínky na Afriku, Pýcha a předsudek, Mawerick, Návrat do Cold Mountains, Poslední mohykán, Tanec s vlky....z českých hlavně Svěrákoviny.

    OdpovědětVymazat
  5. Do kina chodím jen výjimečně, ale když už, tak mám raději klasické. Za mého mládí se měnil program ve čtvrtek, to jsme chodili do kina skoro každý týden. Asi bych nedokázala vypsat svoje nejoblíbenější filmy, většinu těch, co jsi vypsala ty, jsem viděla. Na filmy, které se mi líbily zamlada, už bych se dneska nedokázala dívat. Jsou ovšem výjimky, jako třeba "Sedm statečných".

    OdpovědětVymazat
  6. Nikdy bych nemohl vybrat jen pět nejlepších nebo nejpůsobivějších filmů .. už jen proto, že je několik kategorií, do kterých je můžu řadit - jak jsi uvedla - a protože každý ve mně vyvolává jiné pocity a dojmy.

    OdpovědětVymazat
  7. Vzala jsi to obsáhle, je vidět že máš fůru času.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Myslíš na psaní nebo na přemejšlení? To asi jo, ale vzhledem k mému půlstoletí jsem už nějakých pár desítek filmů viděla...

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Tak jestli sis všimnul taky těch amerických blbostí tam moc nemám. Amadeus je špica, je to spojení českého vyprávěčského a poetického vidění s americkou výpravností. Přelet je už trochu jiný a Vlasy hipísácka krása ...ale mezi oblíbené řadím i francouzské filmy jak komedie tak i detektivky. Mám ráda Jeana Rena a Leon je jeho skvělá role na kterou si myslím alespoň já, už nenavázal. Asi proto že byl ten film takový jednoznačný, přímý... Magická hlubina je taky něco.... Purpurové řeky mi připadaly už překombinované. Asi protože to byla už americká provenience kdežto Hlubina a Leon Bessonovky.

    OdpovědětVymazat
  10. [4]: A zase jsi mi připoměla, Vzpomínky na Afriku taky nádherný film který se mi moc líbí, jedna z mála knižních adaptací které se mi líbí víc zfilmované než knižní podoba, měla jsem problém to vůbec dočíst jak mne to nebavilo.Pýcha a předsudek jsem jen četla, ale zase nádherný film Rozum a cit, zpracování s Kate Winslet, Kristin Scott-Thomas, Alanem Rickmanem Hugh Grantem. A další mi naskočil Anglický pacient....Mawerick pokud to je ten film s Melem Gibsonem a Jodii Foster jsem viděla, ale...Návrat je zajímavý to ano, možná kdybych ho viděla ještě jednou...Tanec s vlky taky jsem zapoměla ho dát,Poslední mohykán krásné scenérie, přečtená kniha, ale stejně jak jak Mawerick....a Svěráci? To je kapitolka sama pro sebe....Vesnička, vidíš na tu jsem taky zapoměla tedy spíš když jsem o tom přemýšlela a potřebovala to dát dohromady hlava byla prázdná a vymetená jak jsem se tvrdě snažial upomenout, ale teď jak čtu komenty se mi ty filmy připomínají jak na běžícím páse, včetně těch Hančiných Postřižin. Těm taky nikdy neodolám a znovu se na ně podívám....

    OdpovědětVymazat
  11. [5]: Daleko od hlučícího davu jsem četla, bohužel neviděla, ale kniha je krásná nezůstalo u jednoho přečtení...Thomas Hardy je stejně jak Jane Austinová dobrý námět k filmům....

    OdpovědětVymazat
  12. Opravdu je velmi těžké vybrat jen pět filmů. Do minulého jsem odebírala časopis Cinema, ale pak jsem zjistila, že ho už nestíhám číst. Začala jsem ho odebírat od prvního čísla a ted' ho mám několik krabic, které určitě nevyhodím - výhoda domu a prostor, kam se to vejde.

    OdpovědětVymazat
  13. Ty dětské filmy mám také rád. Vidím, že máš ráda také westerny

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: V určité době ano, tak Sedm statečných je klasika stejně jak Tenkrát na západě, ale když jsem ho teď nedávno viděla, tedyuž spíš konec jsem si zrovna říkala, jejdy tak z toho jsem byla tak hotová? A Vůně cibule je klasická špagetovka u který se člověk zasměje a odreaguje se, tam se na umění nehraje....

    OdpovědětVymazat
  15. [3]: Jo, Ondřej Neff měl výborné povídky a Ray Bradbury, to je opravdu klasika, mám od něj několik povídkových sbírek a slavnou Marťanskou kroniku a 451 stupňů Fahrenheita. Toho ruského spisovatele možná myslíš bratry Strugacké? A slavný polský velikán ve světě scifi byl Stanislav Lem.

    OdpovědětVymazat
  16. Vzpomínky na Afriku je opravdu nádherný film, tam jsem poprvé objevila tu nádhernou Vivaldiho skladbu pro flétnu. Tanec s vlky je další nádhernej film. Ale taky jsou výborné komedie jako Někdo to rád horké - to nemá žádné poselství, to je vtipná a bezuzdá sranda, spousta gagů. Stejně tak mám ráda film Kaktusový květ, kde si nádherně nahrávají a Romy Schneider (mám dojem že hrála hlavní roli) má kouzelné hlášky.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: tak zase jsi mi připoměla no Někdo to rád horké a božská Marylin, sranda až na půdu Kaktusovej květ to je ještě krásná klasická americká vkusná komedie ale tam Romy Schneider nehrála, tam hrála mladí Goldie Hawn a matka Issabely Rosselini tu upjatou sestru u Walthera Mathaw. Tanec s vlky ten si ten nášup Oscarů taky plně zasloužil. Navázal i když už víc moderně na ty klasické americké westerny a když už jsme u toho a co takhle Malý velký muž a nepřekonatelný Dustin Hofman? Rain Man, Kramerová versus Kramer? A když Meryl Strep tak Sofiina volba, Madisonské mosty.....vidíš a je jich víc a víc a víc....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....