17 listopadu 2011

17. listopad a já....

Jak se tak dneska dívám z okna, tak zhruba stejně ošklivý den byl před 22 lety. Zamračený, pošmourný a trochu větrný. Nikdo z nás to ráno tenkrát netušil, jak vlastně skončí. A co s skončí. Následující dny plné euforie si všichni pamatujeme, takže nemá cenu se o nich sáhodlouze rozepisovat....I když.... už tu jsou generace, které nemají vlastně skoro ani páru o tom co se před těmi 22 lety vlastně dělo a co jim předcházelo. Pro ně je vše už naprostou samozřejmostí....
Možná to je dobře, možná ne. Má smysl se neustále přehrabovat v minulosti, vzpomínat nostalgicky jak to bylo za bolševika, přemýšlet jestli to nakonec nebyla chyba? ....já si myslím že smysl to má, měli by jsme si neustále připomínat co byli někteří lidé zač a co vlastně bolševik napáchal za škody. Na lidech, jejich duších, na této zemi...
Jenže vývoj posledních deseti let mi připadá jak jeden velký políček do tváří lidí, kteří dlouhé hodiny mrzli na Letné nebo na Václaváku. Lidem kteří od roku 68 věřili, že se dá ledacos změnit a s tímto přesvědčením o to bojovali. Lidem kteří se snaží žít čestně a poctivě a jsou za to odměněni jen dalšími a dalšími výmysly úředníků na ministerstvech které jim jejich práci a hlavně zasloužené výdělky likvidují jen proto, aby stát mohl dál prohrávat miliardy v arbitrážích, utápět v nesmyslných nákupech, nebo předražených projektech. Je to políček všem těm, kteří volili s dobrou vírou ty, kteří se dnes jak malí zpovykaní frackové hádají, navzájem urážejí a vlastně nic neřeší. A když tak věci nepodstatné a malicherné, ale ty na kterých závisí naše další budoucnost tím neustále odkládají.
Nelíbí se mi situace, do které jsme byli všichni nechtěně vmanipulováni, ale také si za ní i můžeme. Tím, že jak ovce skloníme hlavu a necháme si na ní kálet od těch, kteří se jen díky nám dostali tam kde jsou. Je to ale těžké, kde brát v dnešní době lidi s vysokým morálním kreditem, kterým jde o opravdovou demokracii a kteří se nebojí zvednout ruku v hlasování proti svým spolustraníkům když jsou přesvědčení o tom, že to co se schvaluje je naprostý paskvil. Tyto lidi zničilo těch čtyřicet let komunismu a lidovosti, kdy se heslo Kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu stalo mantrou všech. Noblesa a elegance, slušné chování a džentlmenský přístup byl zadupán a místo něj nastoupila vláda lidu, dělnická pěst a boj proti buržoazním přežitkům.
Říká se, že každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží. Asi jsme zřejmě hodně ubohý národ, když máme takové vlády jaké se nám tu během těch uplynulých 22 let vystřídaly. A tak těch několik desítek lidí, kteří nad nimi vysoko vyčnívali (pan president Havel, chartisté a všichni ti, kteří se proti komunismu postavili) by si zasloužili aby to, v co oni věřili a za co byli pronásledování zůstalo zachováno a nemělo to onu trpkou pachuť zbytečnosti a marnosti.....
Já osobně přiznávám jsem na těch shromážděních nebyla, a necinkala ani klíči, sledovala jsem ale všechno se zatajeným dechem a doufala, že se nám opravdu začalo blýskat na lepší časy, ale bylo to tak opravdu? Dokonce si dneska v koutku duše říkám, že jsem tomu i ráda. Protože to co se děje dnes nemá s tím v co jsme tenkrát doufali nic společného....

Tato písnička zněla v dobách kdy náš národ bojoval o svou budoucnost, a stala se neoddělitelnou součástí jeho dějin, protože nejen lidé, ale i písně měli své místo v dějinných událostech....


Mezi těmito dvěma provedeními je 21 let, jaká byla víme všichni, a neměli by jsme na to proto nikdy zapomenout.....









To je takový můj malý dnešní vzpomínkový článek k 17.listopadu 89.......

18 komentářů:

  1. [1]: No já už zase tak moc mladá nebyla, ale nějak mám odjakživa odpor ke "stádním" akcím....a dneska bych byla jen ještě víc naštvaná než jsem. Ono se asi nedá paušalizovat, ale dobře se měla většina lidí, až na ty na které si režim zasedl, ti byli opravdu nešťastní, nemohli dělat to co měli a mohli, rodiny si nic moc neužili, byli zavírání....jenže dneska to co provádí většina politiků je fakt neštěstí a není v tom nic pro ty ostatní. Jen pro sebe...Zřejmě je někde hodně velká chyba, protože čím víc děláš a snažíš se vydělat na rodinu i na ten stát, tím míň následně po spočítání daní máš....

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezky napsané. Já jsem v té době před 22 lety byla na mateřské dovolené. Kupodivu jsem tyhle děje nevnímala, žila jsem tím, co jsem si tak moc přála, co jsem si vysnila - dítětem! Určitě se mi nedivíš!-:)

    OdpovědětVymazat
  3. No aby ne! Asi by mě bylo v tu chvíli taky všechno ukradené....

    OdpovědětVymazat
  4. Báječně napsaný článek, pod nějž bych se s chutí podepsala.

    OdpovědětVymazat
  5. [5]:Já se jen obávám, že v té náladě která tady je a navíc v tom stavu kdy je tu spousta lidí ultraradikálně založených by to byl ale už asi masakr, a ne samet. Když se do toho namotají náckové a anarchisti,  a že ti by si to nedali v žádném případě ujít, tak by to dopadlo jak v Řecku nebo Francii. Jenže mi popravdě řekni, koho by se tady teď dalo volit? Vždyť je to momentálně hrůza! Pár vyjímek by se možná našlo, ale to nestačí. Tady by byla potřeba pevná vláda, která by byla schopná odolávat a válcovat socdemáky a komanče. Jenže pokud se bude pořád hádat kvůli blbostem mezi sebou, tak se nikdy k ničemu nedobere a těm druhejm budou potichu narůstat preference. A ani zakládání novejch stran, kam se budou přelejvat lidé sem a tam není řešení. viz VV, to je neštěstí na druhou že se něco takovýho do vlády dostalo. Tady je potřeba lidi odborníky, fundovaný, nejlépe už s majetkem za vodou, a hlavně asi tu pevnou ruku. Na poslance i na ministry...jinak to bude čím dál tím horší. Takže hodně silnýho předsedu vlády, a presidenta s větší pravomocí. A hlavně nestraníky na obou postech. To je můj laický názor.

    OdpovědětVymazat
  6. AŤ SE NA MĚ NIKDO NEZLOBÍ,ALE MNĚ SAMETOVÁ REVOLUCE PRAKTICKY NIC DOBRÉHO NEPŘINESLA.PŘED NÍ JSEM SE MĚLA LÍP,TEDY HLAVNĚ MOJE RODINA.V TÉ DOBĚ JSME ŽILI DOCELA PĚKNĚ A ANI BY MĚ VE SNU NENAPADLO,CO ZNAMENÁ NEMÍT PRÁCI.MĚLA JSEM ZKRÁTKA ÚPLNĚ JINÉ PŘEDSTAVY,CO VŠECHNO SE ZMĚNÍ K LEPŠÍMU.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Martine, škoda té strašně dlouhé doby co jsme o sobě nevěděli, asi by se nám ledacos snášelo líp. Teď ti budu připadat jak zbabělec, a asi jsem jím i tak trochu byla, ale jsem popravdě veškerým vývojem posledních let hodně zklamaná a někdy přímo zhnusená. Ale ano, 17. listopad byl i tak velké pozitivum v našich dějinách a proto by se nemělo nikdy zapomínat co bolševik dělal celých čtyřicet let a že to co se děje dnes je jen následkem , protože spoustu lidí zapomělo co je to slušnost a noblesa. Tenkrát se to prostě nenosilo. Čím větší hovado člověk byl, tím líp se měl....Vendy

    OdpovědětVymazat
  8. JÁ ROZHODNĚ NEOBHAJUJI TEHDEJŠÍ REŽIM,ALE I PŘESTO SE TEĎ MÁM OPROTI DŘÍVĚJŠKU VELMI ŠPATNĚ.KDYŽ BYLA REVOLUCE,BYLO MI TEPRVE 13,TAKŽE JSEM TO MOC NECHÁPALA,ALE KDYŽ JSEM V 18-TI ZAČALA PRACOVAT,NIKDY BY MĚ NENAPADLO,ŽE MĚ MŮŽOU KLIDNĚ Z PRÁCE VYHODIT A NAJÍT SI NESMYSLNÝ DŮVOD.DŘÍV MĚLI PRÁCI VŠICHNI,I KDYBY TŘEBA V KOTELNĚ.ALE DNES PRÁCE NENÍ A JE KAŽDÉMU TAM NAHOŘE U PR...E,JESTLI MÁM CO JÍST NEBO KDE BYDLET.

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: To je z jedné strany pravda, ale z druhé strany byla taky ta zaměstnanost na mnoha místech udržovaná uměle. Na mnoha místech dělalo jednu práci pět šest lidí a při tom jí zvládli pohodlně třeba jen lidé dva. Taky mne dost vytáčí když se prostě někdo rozhodne vyházet lidi bez důvodu a nezajímá ho co mají dělat dál. To je případ mé dcery, už se jí to stalo také....a ještě měla velký problém vůbec dostat z nich peníze na které měla ze zákona nárok. Tohle všechno je jen a jen v lidech....

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý článek Vendy! Bohužel v naší povaze je držet hubu a krok, moc nevyčnívat - bezvadné dědictví minulosti (nejen komunistické). Každý se stará jen o sebe, od nejvyšších pater po suterén. Kdo to nezvládne, má smůlu. Pro mě by byla ideální vláda odborníků (opravdových), také by se našli, jenže nemají sílu se boxovat s těmi partajníky. Určitě nejsem otrávená ze všeho jenom já, jenže nevím, co s tím!

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: To by bylo asi nejlepší řešení, ale právě že by to naráželo na ty partajníky, kteří by zase všechno posílali do kélu...tady opravdu každý vlastně může dělat všechno. Inu jsme národ Ferdů Mravenců říznutých Brouky Pytlíky....

    OdpovědětVymazat
  12. Píšeš, že si za tu situaci můžeme sami a s tím souhlasím. Bylo jasné, co bude.. říkali, že hrozí, že skončíme jako Řecko (proč, když u nás je úplně jiná situace? Není ani na důchody, protože je někdo rozkradl), že se bude muset škrtat (klesne spotřebitelská poptávka a tedy i výdělky firem, posléze celkově HDP, protože se propouští), že máme vysoký dluh tolik a tolik mld. (máme ho v poměru k jiným státům EU docela dobrý) atp..

    OdpovědětVymazat
  13. Připadá mi to, jak ve starém Římě. Po nás potopa.... a tímhle se nám to snaží dokázat. Ovšem druhá věc také je nezanedbatelná práce médií, která také tu atmosféru strachu podporují a straší ještě víc než je nutné. Situace není vůbec růžová, to ani náhodou, jenže to už normálně pracující lidé nemohou ovlivnit. Protože jak je vidět, zbavit se některých zákonodárců a ministrů není vůbec jednoduché. Drží se svých velmi výdělečných postů ještě víc než klíšťata....jenže na ně bohužel neplatí ani olej ani pinzeta...

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: Nechtěla jsem to říkat tak naostro, ale píšeš to i ty - je to také práce médií. Myslím, že to byla obrovská "mediální masáž".. ale bohužel, většina tomu všemu uvěřila. Nevím, koho jsi volila, vím jen, že většina volila to, co je teď s tím, že kdokoliv nebyl s nimi, byl "blbec".. Nedivím se tedy tomu, co teď je. Ztratila jsem i chuť říkat mé názory. I na FB mí "kamarádi" psali, že ten, kdo nevolí toho, koho oni, už není jejich kamarád..

    OdpovědětVymazat
  15. Přes tu dnešní mizerii je nakonec dobře že ta totalita vzala za své. Dneska  lidé, kteří ji nezažili, by koukali jak by žili, žádné cestování a rudé právo s jejich demagogií.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]:Přiznávám se, že já volila vždy pravici, jen jednou jsem se dala trochu strhnout a volila socdem. Dodnes toho lituji. Teď naposled to byla TOP 9. Ale bohužel to co provádí ODS a VV mě dost děsí, protože to jen a jen nahrává levici...a nikdo mi nevymluví, že ta to s námi myslí dobře....vidím to tady na vsi velice dobře, jak všichni jsou ze socdem nadšení. Prostě jak slyší že bude něco levnější, že bude něco zadarmo, že se zruší tohle a tamto tak jsou v sedmém nebi. Jenže nějak už nechtějí slyšet kde by se na to mělo brát. A nebo se už tak těší že budou brát těm, kteří se sami nějakým způsobem vypracovali nahoru? Ale tím myslím ty, kteří se vypracovali opravdu sami, a ne za podpory tatínka z ÚV nebo navekslovanejch peněz. Jenže bohužel na tyto hochštaplery si nikdo netroufne a ti si pak lebedí v tom marasmu který jim jen nahrává..... Zrovna teď jsem se na Fb dívala na fotky z narozenin pana presidenta Havla. A když jsem tam viděla tu vytlemenou fasádu miliardáře Bakaly, který to všechno pořádal tak mně bylo smutno, a moc.....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....