05 února 2024

Letní podzim .....

 

.... tak by se dal nazvat můj vídeňský den.
V krátkých rukávech celý den až do nočního výstupu z busu, trochu i přichycený nos od sluníčka. A tak není divu, že jsme s radostí tento den taky užívaly nejen procházkami a hledáním kde usednout ke kávě, ale taky lenošením na lavičce na sluníčku. Tam jsme si hrály na ještěrky a lapaly sluníčko jak se jen dalo. K tomu jsme si vybraly park který přináleží k Hofburgu tedy Volksgarten (Lidové sady), nebo také Volkspark. Jak jméno napovídá jde o park který byl narozdíl od druhého Burggarten který sloužil výhradně císařské rodině, přístupný široké vídeňské veřejnosti.
Park vznikl na místě Napoleonem zničených hradeb a je koncipován jako anglický park a rozárium v jednom. Část parku má i barokní úpravu. Byl postaven v roce  1821 a o dva roky později zpřístupněn veřejnosti.
Od roku 2001 patří na seznam UNESCO. Celkově je v parku vysazeno 3000 růžových keřů ve 200 odrůdách. Co je zajímavé že skoro každý keř je někomu věnovaný. Maminkám, babičkám, otcům, láskám, kamarádům .... Zajímavostí je dnes 124 let starý růžový keř který byl přesazen v roce 2000 z Dolních Dunajovic, rodiště prvního rakouského prezidenta Karla Rennera. Ale nejen růže jsou ozdobou parku. Najdete zde i Theseustempel, čili Theseův chrám, což je zmenšenina Héfaistova chrámu v Atenách, Cortisches Kafféhaus kavárnu Corti kde svá díla přehrával třeba Johan Strauss ml. a který zde předvedl v premiéře Na krásném modrém Dunaji, nebo další kavárna Café Meirei .... 


Růže byly v plném květu jako by spíš byl červen a ne skoro konec října



Krom kaváren a chrámu jsou v parku i dva památníky. Tento je rakouského spisovatele Franze Grillparzera. Druhým je památník císařovny Sisi s dva a půl metru vysokou sochou císařovny. Ten jsem už bohužel podruhé nějak minula


Theseův chrám září bílou do dálky. Nádherný je i večer kdy je krásně nasvícený





Původně stála v chrámu Theseova socha od Antonia Canovi. Ta se později přestěhovala do muzea výtvarných umění a byla nahrazena sochou Mladého atleta





Ovšem největší pozornosti se dostávalo od kolemjdoucích těmto květům na říjen vskutku nevídaných


A příště nás čeká pověstná třešnička na dortu ....


22 komentářů:

  1. Anonymní5/2/24 15:49

    Už se těším na tu třešničku. Díky za sdílení krásných fotek a za tip na další cesty))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já tedy doufám že to bude třešnička i pro ostatní, pro mě tedy byla . Spíš tedy co do námahy pořádná třešeň :D

      Vymazat
  2. Měla jsi hezký zájezd. Ten chrám je úžasný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zájezd to byl skvělý, to určitě. Ten chrám jsem už viděla dvakrát ale ani jednou jsem ještě nebyla uvnitř! Velké faux pas který se musí napravit.

      Vymazat
  3. Tak šeříky ve Vídni a kaštany v Praze byly loni opravdu zajímavé. ( v tom termínu ). Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To že kvetou kaštany třeba i na podzim, není v Praze ale i jinde nic zajímavého, dělají to většinou ty, které mají větve v těsné blízkosti pouličního osvětlení. Ale šeřík? Nikde široko daleko žádná lampa a on si kvetl jak o máji.....

      Vymazat
  4. Fotky vypadají opravdu skoro letně. Řekla bych, že vám na tu Vídeň vyšlo počasí tak akorát výletnické.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano. Zatím jsem na Vídeň měla s počasím štěstí už dvakrát, tak doufám že letos bude i do třetice krásný

      Vymazat
  5. Krásná procházka, Vendy! Těším se na tu třešínku :o)
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Podzim byl dlouho nezvykle teplý a fotografie to dokládají.Nádherné stavby i květy.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten park je opravdu krásný, úprava, stavby, prostředí ....

      Vymazat
  7. Úplné léto ! Hezky jsem se s Tebou prošla.
    Jsem zvědavá na třešničku vídeňskou :.-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní6/2/24 09:38

    'Lezarts
    Při čtení příspěvku, jsem se neubránila a notovala jsem si “ rád mám, rád čas růží…”. Pravda ty moje kvetli až do prvních mrazů. Jestli jsem si dobře všimla, kvetl tam šeřík?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo.... kvetl. A uváděl v úžas hlavně asijské turisty, kterých mimochodem byla Vídeň plná. Ale nebyli to žádní mileniálové který zaplavujou Hallstatt, ale většinou samý senioři.

      Vymazat
  9. Vendy, krásné zážitky a moc hezké fotky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Vendy, krásné fotky. 👍👍👍 Opravdu to nevypadá, že byly pořízeny koncem října. Občas si příroda s nám pohraje. Vzpomínám si, jak v Holešovicích kvetly v listopadu stromy. Je to už pár let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to naprosto luxusní počasí, obzvlášť pak v kontrastu s počasím o nějakých čtrnáct dní později

      Vymazat
  11. Anonymní9/2/24 18:38

    Vija
    Krásný výlet to byl. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě, i když jsem zase opomněla nahlédnout na některá místa. Tak snad příště už to vyjde. Zaskočilo nás, že máme tolik času a tak člověk spíš coural od ničeho k ničemu než s daným cílem.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....