03 února 2024

Město kavárenských povalečů .....

 

.... čili nejen kulturou jest člověk živ.
A obzvláště takový hladový, žíznivý a utahaný turista velmi rád někde spočine v lůně tiché kavárny a dá si něco dobrého k napití. Tím se dostávám i k tomu, že jsme po dlouhém hledání a obcházení Vídně kdy jsme se snažily najít místo v nějaké předzahrádce, protože v tom sice datumem podzimním, ale počasím letním dni nechtěly sedět někde uvnitř. Hledaly, leč nenašly. Vzpomněla jsem si, že když jsme s dcerou chodily spolu o adventu Vídní, hned vedle Hofburgu jsme zakotvily v jedné příjemné kavárně. Jenže ono ve tmě vypadá každé, i notoricky známé město jinak, natož to, které vidíte poprvé v životě. Ale kupodivu jsem se trefila a vzaly jsme tak zavděk alespoň posezením v liduprázdné kavárně a tak jsme se na nějaký čas postavily do dlouhé fronty kavárenských povalečů a poseděly si u výtečné kávy, štrůdlu a samozřejmě v mém případě i aperolu....
Výraz kavárenský povaleč vznikl opravdu ve Vídni, v jejíchž více než tisícovce kaváren se tohle provozuje opravdu skvěle. Ono tomu už nahrává vlastně samotná historie. Když se v roce 1683 zasloužil princ Evžen Savojský o porážku Turků před Vídní ti při svém bezhlavém útěku zde zanechali vše co sebou měli, a mezitím byly i zásoby kávových zrn. A tak ve v roce 1685 vznikla ve Vídni první kavárna. Nebyla sice první v Evropě, ale pro Vídeň byla velmi důležitá, protože založila dlouhou tradici kavárenského povalečství.
Pozor, ale ono nejde o nic pejorativního, jde o dlouhou tradici setkávání lidí. V roce 1700 otevřel Armén Diodato kavárnu velmi podobnou už těm dnešním. S biliárem, novinami, kartami a šálkem kávy s vodou. 
Hlavním znakem kavárenského povalečství je dlouhé, třeba mnohahodinové vysedávání u kávy. To si kdysi vynutila absence obývacích pokojů kde by lidé trávili svůj volný čas, a tak si rádi zašli do kavárny posedět nad šálkem dobré kávy klidně i na několik hodin. Pití kávy se stalo kulturním zážitkem a součástí života většiny Vídeňanů. Ne náhodou své skladby Mozart i Straus rádi hráli právě v kavárnách. V roce 1788 vznikla dokonce i první hudební kavárna.
Na přelomu 19. a 20. století vznikla i tradice literárního kavárenství. Literáti v kavárnách psali a vzájemně diskutovali o svých dílech. Ostatně své revue v kavárně psali i Voskovec s Werichem nebo Šimek s Grossmannem .....


Když je hlad, tak si ve Vídni můžete dát buď Wiener Schnitzel nebo Wiener Wursth. Řízek jsme si daly s dcerou, párek ve stínu sv. Štěpána jsem si dala já sama


Když jsme tu byly s dcerou, kavárna byla plná do posledního místa. Tentokrát byla prázdná, no aby ne, všichni kdo mohli seděli na venkovním zahrádkách .....


Jediný tenkrát volný stolek byl tenhle, který trochu vyčuhuje a tak jsme si svou vídeňskou kávu s dcerou daly u něj. Rozumějte vídeňskou jako určení místa, neb to co si tady dáváme jako vídeňskou kávu ve Vídni absolutně neznají a nenajdete jí v nápojovém lístku. Co tam najdete a je jí podobné je až na konci článku ve slovníčku kavárenského povaleče ....


Takhle začalo debužírování podzimní .....


.... a takhle pěkně pokračovalo ....


.... až jsme se dostaly k vrcholu. Echt Vídeňský štrúdl se šlehačkou


Poklid nám trochu narušila slovenská rodinka s véééélmi nevychovaným a véééélmi rozmazleným asi čtyřletým chlapečkem který si nedělal nic ani z otce , ani z matky, ani z babičky a své požadavky si vynucoval hlasitým křikem a jekotem. Dokonce tak hlasitým, že přišla i obsluha a nařídila rodičům svou ratolest laskavě zklidnit. Tu zklidnila ale až hromada hranolků a mobil v ruce. Když jsme dojedly, dopily a zaplatily, vyrazily jsme dál do ulic města. Na Kärtner Strasse najdete v linii měšťanských domů malý kostel Maltézských rytířů, Maltesekircher




Na stejné ulici je k vidění tenhle krásný portál obchodu se sklem stejnojmenné firmy


Z Kärtner Strasse je vidět na Kapucínský kostel na Neue Markt. Zde v kapucínské kapli jsou sarkofágy s těly habsburských panovníků. Jak už jsem zmínila, měli trochu prapodivný pohřební rituál, takže zde jsou pohřbívána těla a v augustiniánské kostele srdce



Vídeňská opera z boku. Ano, je to ono místo kde se koná vrchol vídeňské plesové sezóny Ples v opeře. A to od roku 1877


Maria Therezia platz je náměstí s pomníkem Marie Terezie na Ringstrasse hned naproti Hofburgu. Je zde vyobrazena s listinou, kterou je Pragmatická sankce, zajišťující její právo na nástupnictví v případě že její otec císař Karel VI. nebude mít mužského potomka


Příště si dáme poslední přízemní výlet a pak nás čeká už jen rozloučení z výšky. A ještě něco k programu kavárenského povaleče, malý slovníček aby jste věděli jakou kávu si ve Vídni objednat ....

Schwarzer / Mokka caffé - espresso bez mléka
Verlängerter - prodloužené espresso
Brauner caffé - espresso s mlékem
Melange - káva s mlékem 1:1
Wiener Melange - prodloužené espresso s napěněným mlékem 
nejvíce podobné tomu čemu tady říkáme vídeňská káva
Kapuziner - to je to co by jste měli chtít pokud chcete kafe se šlehačkou
Francizkaner - melange se šlehačkou
Einspänner - espresso ve sklenici s velkým množstvím šlehačky a moučkovým cukrem
Caffé Verkehrt - je v podstatě Latté Macchiatto
Maria Theresia - espresso s pomerančovým likérem. Mimochodem ho mají v kavárně Obecního domu a je to mňamka
Fiaker - espresso s panákem, většinou griotky případně rumu či slivovice a třešní
Intermezzo - espresso smíchané s horkou čokoládou, kakaovým krémem a šlehačkou s pralinkou
Kaisermelange - espresso s vaječným žloutkem, medem a koňakem




33 komentářů:

  1. Vendy, ve Vídni i ostatních městech je kavárna prostě nutnost - ale musím říct, že jsem velmi obdivovala ve Francii a to na mnoha místech, ty ranní kávičky s novinami převážně postarších mužů - posedí před kavárnou u stolečku a klid z nich čiší.
    Sachr jsem si ve Vídni ale nedala. Na můj vkus je to moc suché. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by život kavárenského povaleče velmi uchvátil. Ono si dáváme takovou menší ochutnávku vždycky s Padesátkou při našich Aperol Tour. Sachr mám ráda, dokonce jsem ho i párkrát dělala, přiznávám vídeňský jsem nechutnala, ale kupuji si ho na Mníšku v cukrárně. Je fakt že to je dort specifický, takže ne každý mu přijde na chuť

      Vymazat
    2. U mne je ten problém, že já si při obhlídce zákusků a to nejen v Rakousku, vždy něco jako vyberu a nakonec si koupím stejně ten s malinami a káva, ta musí být. S Janou jezdím na zájezdy asi nejvíc proto, že je stejná jako já a vždy si někde sedneme a hřešíme.
      Jiířina z N.

      Vymazat
    3. Já sachr nemusím, ale štrůdl můžu vždycky!

      Vymazat
    4. Tak na tomhle by sis pošmákla! Fakt luxus.... já můžu obojí ;-)

      Vymazat
    5. Já jedu na jistotu, ten štrúdl je fantastickej vždycky. Ať se zmrzlinou nebo s vanilkovou omáčkou či šlehačkou....

      Vymazat
  2. Tvůj seznam káv bych si postupně vyzkoušela velmi ráda celý. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já taky ;-). A to je jen výběr těch nejznámnějších. Ale myslím že se podávají ve valné části Rakouska, nejen ve Vídni. Když znáš název a víš co to je, tak už pak není problém si objednat. Vynikající mají kávy právě v tom Obecním domě, a to i ty s alkoholem a Marie Terezie s tím pomerančovým je opravdu mňamkózní.

      Vymazat
  3. Ahoj, Vídeň je pro mě prostě "velká" Praha. Úplně jsem se na chvilku zasnila. ☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, já bych spíš řekla že Praha a Vídeň jsou sestry. Vídeň miluju protože tam mám svoje kořeny a Prahu protože jsem se tam narodila. Při každé další návštěvě Vídně mám pocit že se vracím domů ....

      Vymazat
  4. Anonymní3/2/24 14:54

    Díky za sdílení krásných fotek.
    Óóóó kavárenský povaleč jsem já často a ráda. Zrovna teď jsem v jedné rakouské kavárně v Schladmingu a mám se tu móócc dobře.
    Přeji hezký víkend. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak aspoň budeš teď vědět jakou kávu si objednat. Tedy pokud zrovna nepopíjíš bombardino!

      Vymazat
    2. Já taky, jen těch možností je pár když jsem zrovna v Praze. Samotnou mě to nebaví takže tady sice jsou asi tři nebo čtyři kavárny ve městě ale já do nich zajdu jen občas když je s kým. Občas si na kavárenské povalečky zahrajeme s dcerou a vnučkou mimochodem tu život kavárenského povaleče velmi baví ;-)

      Vymazat
  5. Vendy, musím říci, že mne kombinace titulku s kavárenskými povaleči a fotky s párkem a hořčicí pobavila :D. Já tedy kafe nepiju, takže můžu být povaleč leda čajový (naštěstí většinou nějaký čaj v kavárnách mají taky). Jinak jsem se s tebou hezky prošla Vídní a teď se půjdu projít sídlištěm do sámošky, neb je to u nás jak u snědeného krámu ..
    Hezkou sobotu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vídeňský párek patří k vídeňskému folkloru stejně neodmyslitelně jak ti kavárenští povaleči ;-)... Já určitě zapomenu, že tu budou mít ve večerce teď čtrnáct dní zavřeno, takže budu muset myslet na to že se bude muset snažit nezapomínat při lovu polovice. Nebude kam zajít v případě sklerózy. Druhý obchod má totiž skvělou otvíračku. Do jedenácti a pak do půl čtvrtý.... a to ho ještě obec dotuje. Je k ničemu.

      Vymazat
  6. Máš hezké vzpomínky...my se teď kvůli manželovým zdravotním problémům nikam spolu nedostaneme a já tak můžu brouzdat akorát tady ve výběžku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však až se dá manžel do kupy tak se zas dostanete na spoustu výletů

      Vymazat
  7. Občas si s kamarádkou zahrajeme na kavárenské povalečky
    Příště zkusim kávu s něčím jemné ostrým 🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je moje oblíbená, leč ne zas tak častá zábava.

      Vymazat
  8. Vendy, díky tobě jsme si uvědomila, že jsem ve Vídni jedla ledasco, ale nikdy ne vídeňský řízek ani párečky :o) Jak tam říkají kávě si musím pokaždé trochu oživit :o)
    Tleskám kavárníků za "zkrocení" ječícího dítěte. Miluji děti, ale některé rodiče bych... V listopadu při snídani v penzionu ječelo miminko po celou dobu snídaně a maminka a celá širší rodině - světe div se, v klidu snídala...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš! Já ještě ten Sachr nedala. Ale letos možná dojde i na něj. Já si ten seznam ofotila do telefonu, abych měla při dalších návštěvách co objednávat ;-). S tím parachem to fakt bylo na ránu. Samý broučku sem a broučku tam, broučku potichu a brouček si dál mlel a ječel svý....

      Vymazat
  9. Anonymní4/2/24 09:44

    Lezarts
    Tento příspěvek pro mě, kavárenského povaleče, je přímo návštěva ráje!:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak alespoň ses dozvěděla něco o historii svého koníčka! ;-)

      Vymazat
  10. Vendy, krásné fotky a prima povídání👍👍, díky kterým jsem se vrátila zpátky do Vídně.
    Sice jsem tehdy nebyla kavárenským povalečem, ale turistou, který v úzkých uličkách poněkud zakufroval, ale stejně na Vídeň vzpomínám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já výjímečně nezakufrovala a tu uličku s kavárnou našla skoro hned. Což po pěti letech není až tak špatný výsledek ;-)

      Vymazat
  11. Taky většinou píšu Nedělní miniglosy v kavárně, už tam chodím řadu let :-).

    OdpovědětVymazat
  12. Kávu nepiju,ale do takových pěkných kaváren bych šla hned .
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já jsem kafař jak hrom a kavárny můžu kdykoli a kdekoli....

      Vymazat
  13. Taky moc ráda si na kávu zajdu. Vídeňský řízek jsem ve Vídni neochutnala, ale kávu se štrůdlem ano.
    Pěkně jsi nám kavárenské povalečství popsala.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řízek musel být, o tom žádná :D. Jelikož mám ráda jak maso tak sladký tak jsem musela dát i ten párek a štrúdl. Ještě ten sachr ;-)

      Vymazat
  14. Anonymní9/2/24 18:35

    Vija
    Když je hezký výlet musí být i dobrá káva. Ráda se stávám kavárenským povalečem. A s tebou to jde i virtuálně ☕️. Hezké dny měj. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já to miluju. Asi ty moje vídeňský geny po babičce a prababičce. Ale má to ráda i dcera i vnučka. Takže občas to provádíme i spolu. Prostě posezení u kávy s pozorováním cvrkotu okolo je výborný relax.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....