25 září 2023

Při první návštěvě .....

 


.... v Olomouci jsem tento nádherný areál 
viděla jen z dálky, a říkala si, že jestli se do Olomouce ještě vypravím, musím se zajít podívat co že to je za krásu. A tak po cestě na vlak naše kroky zamířily právě sem. Na Klášterní Hradisko. Areál stojí tak trochu mimo centrum dění, takže odbočka k němu jsou tak necelé dva kilásky, ale stojí za to. 
Národní kulturní památka Klášterní Hradisko je po městské památkové rezervaci druhou nejvýznamější památkou Olomouce.
Původní klášter tu zde již v roce 1077 nechal na počest sv. Štěpána vystavět moravský kníže Ota I. Sličný spolu s manželkou Eufemií.
Rok poté se slavnostně světil konvent a kláštera se ujali benediktini.
V roce 1150 benediktiny střídají premonstráti. Po zničení a následné obnově po vpádu Tatarů skoro dvěstě let klášter a jeho okolí vzkvétal. Ovšem největší pohromou pro něj byly husitské války. V roce 1423 byl klášter s výjimkou kostela sv. Štěpána vypálen a následně olomouckými měšťany zcela rozbořen. Sice za podpory Jiřího z Poděbrad byl znovu postaven a obnoven jenže ani pak se mu nedařilo. Za stavovského povstání byl poničen stavovskými vojsky a poté živořil. Za třicetileté války padl za oběť švédským vojskům, opět byl vydrancován, nejcenější knihy odvezeny do Švédska a členové kanonie rozprášeni po celé zemi.
Po odchodu Švédů začala další obnova která byla rozložená do mnoha etap skončila v roce 1738. Doba od začátku budování až po jeho zrušení Josefem II. v roce 1784 patřila k vrcholu a největšímu rozkvětu premonstrátské kanonie. Po zrušení zde byl moravský generální seminář, v jehož čele stál Josef Dobrovský. Po zrušení semináře v roce 1790 připadl celý objekt kláštera i přilehlé budovy armádě a té patří až dodnes kdy slouží jako vojenská nemocnice. Mnohé prostory se stále rekonstruují. Bývalá kaple sv. Štěpána byla přeměněná na kostel a zůstává v církevní správě. Od roku 1995 je komplex vyhlášen Národní kulturní památkou a ve vyhrazené dny je přístupný veřejnosti .....


Nevím tedy které to byly dny, to jsem vlastně zjistila až teď při psaní článku kdy jsem si hledala historické údaje, my jsme se prošly jen po nádvoří. Tím že je tu nemocnice, tudíž se tu prochází i pacienti či jejich návštěvy, nechtěly jsme se tam moc motat



Areál je opravdu krásný a velký




Klášter má pravidelný půdorys a skládá se ze čtyř křídel





Hradisko bylo poslední ze sakrálních památek které jsem v Olomouci viděla, ale ještě mám fotky k jedné zajímavé stavbě které suším už dva roky. Teď jsem k nim přidala ještě nějaké a tak můžu napsat i o ní. A to bude také poslední z olomouckých zastavení. Tedy zatím. Uvidím jak to bude s další návštěvou ....

19 komentářů:

  1. Klášter je moc krásný a líbí se mi velké nádvoří.Těším se na další zajímavost,kterou máš pro nás ještě připravenou.Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to nádherná stavba jejíž předchůdci měli hodně pohnutou historii

      Vymazat
  2. Vendy, moc ráda jsem se podívala. Tady jsem zatím nebyla, i když objekt znám z filmů...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já ho znala jen když ho míjíš vlakem a pak zdálky když jsem šla na nádraží

      Vymazat
  3. Ahoj Vendy, tak to je opravdu nádherný areál a jak je rozlehlý ! Hezkÿ den přeju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je ještě vedle něj další který se rekonstruuje a dělají se tam parkové úpravy. Touhle dobou už asi bude hotovo

      Vymazat
  4. Fakt krásný areál ! Za návštěvu určitě stojí.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě. Teď mne mrzí že jsem nevěděla že je určité dny veřejnosti přístupný.

      Vymazat
  5. Anonymní26/9/23 10:08

    Lezarts
    Je to neuvěřitelné, že po takových peripetiích tu stojí v takové kráse!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si to říkám že měl opravdu velké štěstí....

      Vymazat
  6. Vendy to je nádherná budova. Moc hezké fotografie. Přeji Ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
  7. Vendy, stavěli jsme se tam cestou ze Sv.Kopečku kdysi s manželem, je to impozantní budova, jinak jsem na to čas neměla při dalších návštěvách Olomouce, ale vyděsila mne zpráva, že to snad chtějí zbourat a postavit tam něco jiného, není to nějaký nesmysl? Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  8. Už jsem tam jednou byla při našem setkání bratranců a sestřenic a plánuji návszevu i pro některé nutné návštěvě Olomouce. Od naší doktorky to máme 17 minut. V březnu bude ale areál trochu smutnější a i fontána bez vody. Pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásná budova - tu jsme taky při poslední návštěvě minuli, budeme to muset napravit :).

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavý článek i zajímavý komplex, který určitě stojí za návštěvu.

    OdpovědětVymazat
  11. Pohnute jsou osudy nasich staveb.,Ale pekne, a at slouzi i jako nemocnice..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plní i dnes původní poslání klášterů. Tam taky vždycky byl špitál

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....