30 března 2023

Minule jsme skončili procházku před ....

 


.... Jindřišskou věží. Nikdy jsem v ní, ačkoli
stejně jako okolo synagogy, jsem i okolo ní v minulosti chodila v době když jsem prodávala v nedaleké Dlážděné ulici vlastně každý den. Přesněji řečeno u ní jsem vystupovala z tramvaje. Takže velký dluh. Navíc patří do " party " zhruba deseti pražských věží do kterých si můžete vyšlapat většinou hódně schodů, aby se vám ale dostalo odměnou spousta nádherných výhledů na Prahu. Já mám za sebou celkem čtyři. Hlásku u sv. Mikuláše na Malostranském náměstí, Petřínskou rozhlednu, Staroměstskou radnici a nejnověji Jindřišskou věž. Kdysi na základce, když jsme úspěšně zdrhli z provomájového průvodu jsme si zašli ještě do Malostranské mostecké věže, ale to už je tak dávno, že se to snad ani nepočítá. 
Takže mi ještě zbývá Malostranská věž, repete Mostecké, Prašná brána a Novomlýnská věž. 
Jindřišská věž je původně zvonice pro kostel sv. Jindřicha a sv. Kunhuty z doby, kdy tento kostel získal nové, ale tak těžké zvony, že by je jeho vlastní věž neunesla. Svou výškou bezmála 66 m je nejvyšší volně stojící pražskou zvonicí. Byla postavena v gotickém slohu v letech 1472 - 76. V roce 1577 se stala i věží hodinovou.
Při švédském obléhání Prahy roku 1648 sloužila jako vojenská strážnice a byla částečně švédskou střelbou pobořená. K další dělostřelecké úhoně došla roku 1757 kdy Prahu obléhala pruská vojska a roku 1801 její štíhlá gotická střecha nevydržela nápor vichřice.
V letech 1876 - 79 se věži dostalo důkladné rekonstrukce v novogotickém stylu podle návrhu Josefa Mockera. V té době dosáhla své nynější výšky 65,7 m. V roce 2001 proběhla poslední přestavba která je unikátní tím, že se do stávající věže postavila věž nová, o osmi patrech a výtahu. V nejvyšším desátem patře které je vlastně krovem střechy vznikla vyhlídka na Prahu v rozsahu 360°.
Z deseti zvonů, kterými byla zvonice osazená se zachoval jen jediný a nejstarší Maria z roku 1518 o hmotnosti 723 kg a průměru 101 cm. Dalších nových deset zvonů tvoří zvonkohru s 1152 naprogramovanými melodiemi. Svým využitím je to jediná historická evropská věž která nabízí mnohoúčelové využití. Desáté patro je malým koncertním sálem a vyhlídkami na Prahu, osmé a sedmé nabízí restauraci, šesté pak expozici Pocta Jindřišské věži, páté nabídne toalety, čtvrté Muzeum pražských věží, třetí galerii, druhé a první je zasvěceno milovníkům whisky, přízemí recepci a kavárnu. Já využila jen patra desáté, šesté, páté, čtvrté a třetí. Ostatní ještě měla zavřeno 😉. Momentálně se řeší prodej této věže.
Toliko historie a přítomnost a pojďme se podívat dovnitř ....

Nejvyšší desáté patro věže tvoří takový útulný prostor kde si můžete sednout a poslechnout si některou z melodií zvonkohry, nebo se z každého rohu věžiček podívat ze tří oken na Prahu


Krov věže je skvělou ukázkou tesařské práce


Zvonkohra z dílny našeho nejznámějšího zvonaře pana Manouška


Pokud se vám zdálo, že mi vypadlo jedno patro, není tomu úplně tak, ale původní schodiště tvoří patro deváté, osm pod ním jsou ona nově vestavěná věž



Hodinový stroj a zvon v expozici Pocta Jindřišské věži. Těch artefaktů tu bylo víc, ale až doma jsem zjistila že jsou fotky nepoužitelné. Zřejmě se už začala projevovat vada na objektivu který mi na Hradě definitivně kleknul


Z expozice modelů pražských věží toho taky moc k použití nebylo. Představovat jednotlivé věže asi není nutné .... 



I když tady asi ano. Jedná se o Malostranskou věž, z anfasu byla bohužel fotka i díky sklu nepoužitelná



Ve výčtu přístupných věží ta Svatovítská chybí, i když i ona je veřejnosti přístupná. Ovšem na vyšlapání 280 schodů to chce trochu lepší kondici




Galerie ve třetím patře. Tentokrát tu byla výstava dětských kreseb na téma Svět květin


A příště .... nás čekají pohledy na Prahu

22 komentářů:

  1. Vendy, krásné fotky z interiéru Jindřišské věže. 👍👍👍
    Do svého seznamu ještě můžeš připsat věž v Klementinu, která je také přístupná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, já si to hledala přímo na stránkách Pražské věže a tam to Klementinum nebylo. Ona i rozhledna je tam nově přidaná spolu s tou Novomlýnskou. Základ asi tvořily tyhle gotické věže....

      Vymazat
  2. Líbí se mi věže, které mají v patrech nějaké expozice. Člověk si při stoupání vlastně odpočřčine A to poslední patro se mi líbí nejvíc. tam se může jeden i uvelebit, popřípadě vydýchat, než se vrhne na výhledy. Skvělé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady vznikly tou vestavbou další věže v roce 2001. Je to věc kterou jsem vůbec nevěděla že vznikla. Tím že je to nové, jsou tam krásné a pohodlné schody. Anebo můžeš výtahem

      Vymazat
  3. Vendy, díky za další krásný virtuální výlet!
    Podobný koberec měla babička v obýváku :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, kde všude se dají najít podobné věci ;)

      Vymazat
  4. Je to už dost dlouho, co jsme tam byly s vnučkami na betlémech a ještě delší čas, kdy jsem na věži fotila Prahu s manželem. Jak ráda jsem se tam teď s tebou vrátila. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Vendy, ráda jsem se podívala a chci si to zopakovat i na živo...
    Děkuji za fotky a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt že ty výhledy jsou krásné.... takže to za ty dvě stovky vstupu i stojí.

      Vymazat
  6. Mám stejnou slabost, pokud vím, že je možné do věže vystoupat, nenechám si to ujít.
    Jindřišská věž je opravdovou dominantou Jindřišské ulice, ale nevěřil bych, že je v ní 10 pater.
    Ale stejně ta petřínská Eiffelovka je v Praze číslo 1.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to vzniklo těch deset pater právě díky té vestavbě v roce 2001. Samozřejmě že Petřín je topka!

      Vymazat
  7. Já si žádný výstup na věž nenechám ujít. Sice už mě ty schody občas zmáhají, ale odměna výhledu je pak dokonalá.

    OdpovědětVymazat
  8. Vendy, díky za exkursi do věže. A inspirovala jsi mne, že bych měla ty pražské věže taky oběhnout - pár kroků od té Malostranské roky pracuju a naposledy jsem tam byla snad ještě na vejšce...
    Hezký páteční večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já to beru jako nápady pro mé občasné návštěvy Prahy ;-)

      Vymazat
  9. Vendy, ten interiér věže se mě moc líbí - krovy, staré schody, posezení... Přeju hezký víkend, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ráda ty staré krovy věží, vypadá to krásně. A hlavně ta vůně toho starého dřeva je hmmmm....

      Vymazat
  10. Pěkná. Nekoupíme si ji? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A udělali si tam každý svou galerii? Jasně, tak do toho jdu! Jen je tam problém, že se prodává ten "obal" tedy ta původní věž, ale ta vestavěná právě ne.... ;-)

      Vymazat
  11. Anonymní2/4/23 17:15

    Vija
    Vendy , láká mě to, musím vyrazit. Věřím, že mě ještě párkrát nalákáš. J

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....