30 listopadu 2022

Okolo a kolem ....

 


.... hradu se podíváme v dnešním příspěvku.
I když dal by se nazvat i " Do věží ", protože se v něm i na ty věže podíváme. Na některé zvenku, do některých zevnitř ....

Nejdřív tedy zvenku. Vstupní věž na první nádvoří z venku ....


.... a zevnitř nádvoří, plus věž Mariánská a Velká



Na těch věžích jsou i velmi hezké komíny






Ta stříška věže nad hradbami je střecha Hodinové věže ....



.... v které se skrývá nejen renesanční hodinový stroj z doby Rudolfa II. ale i zvon Svatokateřinský, který byl zhotoven již za Karla IV. v 17. století byl přelit zvonařem Danielem Tapienem




Teď se ještě podíváme na jeden velmi známý mostek. No tedy možná dva ... tento dřevěný je jedinou spojnicí mezi Mariánskou a Velkou věží v případě nebezpečí byl stržen a věž se stala samostatnou bojovou jednotkou



A tady si můžeme buď zanotovat " Kdypak tetřevi hon z lovci prohrají, když tokají, když tokají .... " případně hledět na krumplovanou  sukni v které nevězí žádná kráska ale sám Arnošt z Pardubicích




Další z věží do kterých se podíváme je Studniční věž. Ta je možná navštívit i bez zakoupení vstupenky. Je největší a asi jedinou slabinou hradu. Ten totiž neměl svůj pramen i když se kopalo hodně hluboko. Aby tedy mohl být zásobovaný vodou, slouží studna ne jako studna, ale jako rezervoár vody která se napouštěla podzemní štolou z blízkého potoka pod hradem. Bohužel, aby se o této nepříjemnosti nikdo nedozvěděl, byli všichni horníci a dělníci kteří se na hloubení podíleli popraveni. Přece jen, nikdo nechtěl aby se tohle profláklo a nepřítel potok otrávil, že? Pohled do hloubky 80 metrů ...


A na konstrukci kola kterým se voda ze studny v okovech vytahovala. No a opravdu v ní pochodovali lidé z hradu jak to je i ve filmu Noc na Karlštejně. Ovšem konstrukce už je replikou původního systému. Ten se prostě během rekonstrukce spálil a udělala se nová



Vzhůru hleď na krásné krovy a trámoví Studniční věže


Ještě poslední ohlédnutí a hurá na jídlo! Však už byl taky čas ....



18 komentářů:

  1. Krásné fotografie, které mě opět moc potěšily. Děkuji za tuto nádhernou procházku Karlštejnem. Přeji TI krásné a pohodové dny adventu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se ti návštěva Karlštejna líbila a že jsem jí takhle mohla mnoha lidem zprostředkovat. I tobě přeju krásný advent

      Vymazat
  2. Vija

    Ano, krásné fotky. To už je tak dávno, kdy jsme byli na Karlštejně. Přeju hezký večer. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já strašně dlouho nic a teď během čtyř let třikrát ;-) .

      Vymazat
  3. Skvěle jsi vše nafotila.Připadnu si,že jsem tam taky.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší že to takhle dopadlo. Mobil se tužil ....

      Vymazat
  4. Moc ráda jsem se podívala do věží, zahlédla tetřevy i krumplovanou sukni!
    Vendy, měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do věží se nahlédnout dá, ale bohužel tetřevi i krumplovaná sukně už patří minulosti.... leda tak si je osvěžit v televizi až zas Noc na Karlštejně budou dávat. Na což se těším, protože si to pěkně můžu porovnat s těmi kulisami v ateliéru

      Vymazat
  5. Vendy, moc pěkné nahlédnutí prostřednictvím tvých krásných fotografií. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  6. Teď jsem to jen tak prolétla, ale navečer si k tomu sednu a pořádně si to prohlédnu.
    Měj pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Dřevěný můstek nebudí moc důvěry, zvlášť prochází-li jím větší skupina návštěvníků.
    Voda z potoka, to by dnes asi nešlo :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On hlavně byl stavěný tak, aby ho bylo možné co nejrychleji při nebezpečí napadení zbourat. A tím se stala Velká věž samostatnou tvrzí. Jo to máš pravdu, ale já jsem tu už kolikrát v létě na procházkách pila vodu i z potoka a nic se mi nestalo. Když tam jsou duhový pstruzi, tak musí být kvalitní....

      Vymazat
  8. Dík za prohlídku. :⁠-⁠)

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....