10 září 2022

Když jsem v roce 2000 ....

 


.... zdědila chatu na Mníšku, tak dobrých patnáct 
let jsem se ocmrndávala vlastně jen v jejím nejbližším okolí. Do Dobříše jsme maximálně občas zajeli na nákup. Když jsem se konečně přestala mrcasit jen na zahradě, v lese a kolem Mníšku, začala jsem se rozkoukávat po okolí i více vzdáleném. Nahrálo tomu i to, že dopravce zajištující autobusové spojení v roce 2015 protáhl přímou linku kterou jsem jezdila ze Smíchovského nádraží na chatu až do Dobříše. A tak volba byla jasná kam se podívat. Zámek, a oba parky. Tak začalo moje několikaleté pozorování rozkvětu hlavně francouzského parku. Jeho dominantami jsou krásné sochy, velká kašna, ne nepodobná té na zámku Schönbrunn, a velká oranžerie. V té době sloužila jako skleník pro exotické rostliny, a na uskladněni cibulovin z výsadby v záhonech. Fasáda byla částečně oprýskaná, sochy ve výklencích stejně jako všechny v parku zašlé. Nicméně na opravách soch se už pracovalo, protože byly některé snesené a pracovalo se na jejich replikách. 
Pak se začala opravovat i fasáda a objevila se informace o tom, že by se měla na severní stěnu vrátit i původní iluzivní výmalba, která mimochodem podle původního vyobrazení vypadala velmi krásně. 
Poslední tři roky byl park uzavřený protože procházel velkou rekonstrukcí a následně i reklamačními opravami. No a letos se už skvěla oranžerie v plné kráse. Její výmalbu, tedy jen první část, jsem zdokumentovala vloni při mé návštěvě kdy jsem se trefila do doby kdy byl park už otevřen ale ještě ne zavřen kvůli reklamacím. Už tenkrát jsem si říkala že to bude opravdu krása a teď jsem si to jen potvrdila. Zároveň v jejím původním zázemí byla otevřená expozice lesního a vodního hospodářství a v druhém křídle expozice věnovaná Zdeňku Milerovi a jeho Krtečkovi, další část je věnovaná zámeckým zahradnictví a tvůrci sochařské výzdoby parku Ignáci Platzerovi.
Zajímavé věci, ale za mě by se tato část dala využít jinak, protože rekonstrukcí vznikly z původního skleníku velmi zajímavé prostory, které by si možná zasloužily mnohem lepší využití. Ale to je jen můj názor....


Fotek bude trochu víc, tak snad mi to prominete. Pohled na oranžerii z druhé terasy parku


Vchod do oranžerie a pod ním do vodárny která zajišťuje rozvody vody ve fontánách


Jak už jsem zmínila, na čtvrté terase je hodně málo místa k focení, takže jsem využila místo aparátu telefon kdy jsem chtěla použít možnosti focení panoramatu, ale ani to pořádně nešlo, takže jsem fotila jak se dalo, aby alespoň trochu bylo možné výmalbu přiblížit. Toto je detail "balkónu" nad původním vchodem do oranžerie. Nyní se používají boční vchody do obou křídel


Jeden z vchodů je vidět na následujícím záběru



Oproti původní podobě, nemají zatím výklenky se sochami svou výmalbu. Snad se i ony dočkají původní podoby













Jak je dole na této informační tabuli vidět, výmalba je opravdu totožná s původní



Nesmí samozřejmě chybět erb Collorado - Mansfeldů


V levé části je, jak už zmíněno, expozice vodního a lesního hospodaření. Hned na kraji se vám představí různé jehličnaté a listnaté stromy ve velikosti jednoho roku. Takže si můžete udělat obrázek jak která dřevina rychle roste


Tady je vidět, že nejrychleji roste javor ....


Pohled do "zákulisí" . Když jsem oranžerii poprvé viděla, domnívala jsem se, až do loňska, že je nahoře střecha s terasou. Když jsem se na to ptala pána který dělá správce, vyvedl mne z omylu. A opravdu tomu tak je. Dojem terasy dělá z pohledové strany jen balustráda na zdi. Za ní je, jak vidno bývalé technické zázemí skleníku


Levé křídlo kde je vchod do galerie Zdeňka Milera


O její vznik se postarala paní Emílie Milerová, jeho manželka, která je sama výtvarnicí a na horní části jsou vystavené i její obrazy. Trochu mi připomínaly dílo jiného výtvarníka, Kamila Lhotáka. To asi díky těm balónům ....










Samozřejmě nesmí chybět Krteček v různých velikostech



Pohled z vestavěné galerie dolů 


Připomínka toho, čím kdysi zámek Dobříš byl. Sídlem českých spisovatelů .... ovšem díky tomu unikl smutnému osudu mnoha našich zámků, které skončili jako ruiny nebo doposud chátrají po hospodaření různých subjektů jako byly státní statky, armáda a JZD


Možná jsem někomu z vás dodala námět k výletu, a někomu poskytla možnost se podívat někam kam se třeba nepodívá. Kdo jí má, tak návštěvu zámku i obou parků vřele doporučuji.....


22 komentářů:

  1. Vendy, ta ale prokoukla! super - snad to hned neoprýská!
    Obrazy, které jsi nafotila, se mi líbí, žádné čmáranice.
    Jak bude kamarádka zdravá, asi se vydáme do Mníšku nebo i do Dobříše, beztak jsme si to slíbily po loňském nezdaru.Třeba už bude v poiřádku i náměstí, loni to tam vypadalo, že stavějí metro.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Náměstí v pořádku je, opravoval se celý průtah městem. Pokud tedy se nepustili do opravy druhé strany kde staví autobusy, ta už je tedy taky děsná. V červenci tomu tak ještě nebylo, ale já když jedu na zámek vystupuji o stanici dřív, a když jdu ze zámku tak jdu až k nádraží, protože se vždycky stavuju v Lidlu. Tudíž nevím jestli se tam něco děje nebo ne.

      Vymazat
    2. Jasně, my jsme s Marcelou dojely vlakem na nádraží, hned zakotvily v poblíž posazené cukrárně a pak, posilněné, se vydaly pěšky, nějakou vilovou čtvrtí kolem hřbitova k zámku, ale zpátky, po návštěvě a obědě na zámku, po procházce lipovou alejí jsme odjely busem přes Mníšek na Smíchov. Vlakem už ne! Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Jo, to je klasická cesta od nádraží, tou chodím právě zpátky. Na konci lipové aleje je vstup do anglického parku, tam to je taky moc hezké na procházky. Vlakem jsme jezdili na Mníšek kdysi dávno, z Braníka, ta cesta bývala hrozně hezká, protože se jede kolem řeky. Když jsme tam začali jezdit znovu, jednou jsme si jí se synem taky dali, ale už to nebylo ono protože Vltava vůbec nebyla pře narostlé stromy vidět. Navíc z nádraží je to na chatu dobrých pět kilometrů. Jezdili jsme i autobusem, a buď jsme vystoupili na Mníšku a šli na jídlo do Sokolovny nebo Velké restaurace nebo jsme jeli na Malou svatou a dali si jídlo tam. Bývala tam úžasná restaurace, taková ta echt zájezdní, s velkou dřevěnou krytou verandou, strašně milý lidé jí měli a u ní bylo velké hospodářství kde měli čuníky, slepice, husy, krůty, králíky.... všechno co potřebovali pro provoz. Tam teď vystupuju když jedu na chatu nebo nastupuju když jedu na Dobříš nebo Příbram.

      Vymazat
  2. Vendy, úžasné,tam by se mě líbilo. Moc hezké fotografie a doprovodné slovo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No je to tam moc hezké, ovšem nastal problém. Vstup je placený a teď se do parku platí jednotné vstupné 110 Kč. Je to právě včetně Oranžérie. Jenže nevím proč bych musela platit za něco kam už se podívat nejdu! A nevšimla jsem si, že by se platilo vstupné jen do parku. Obávám se, že tím moje návštěvy francouzského parku skončily. Jsem zvědavá jak dlouho to vydrží, protože lidé kteří se tam vrací, tak jako já, to budou odmítat platit. Podle mne to je totiž naprostá blbost. Aby měli kontrolu jestli někdo nejde do vnitřních expozic na černo, mohou mít u vstupu jednoho člobrdu který bude kontrolovat zda má jednotlivec zakoupenou vstupenku.

      Vymazat
  3. Ta stavba je úžasná, nádherně zdobená. Docela ráda bych se tam podívala.Škoda, že už nemáme možnost ubytování ve Lhotce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to krásně udělané, o tom žádná.... tak snad to i dlouho vydrží

      Vymazat
  4. Já to měla podobně.Třicet let jsem vlastnila velkou zahradu s chatou a veškerý čas po práci trávila tam a byla spokojená.Dovolené ty jsme měli,ale na výlety jsme začali hodně zase až s vnoučatama.
    A to co vidím je naprostá nádhera.I obrazy se mi moc líbí,je to můj styl.
    Tak budu opět přemýšlet nad návštěvou.
    Vendy,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono trvalo hodně dlouho než se vůbec vyčistil po otci pozemek zanešený různým harampádím, to samé kůlny a o chatě nemluvím. A to tam ještě na vyklízení něco je. Jenže není auto na odvoz do sběrného dvora, to je na dodávku a tu jaksi nemám k dispozici. Když jsem se ptala na možnost přistavení kontejneru, uzemnil mne požadavek osmi tisíc! Už takhle tam platím tisícovku za odpady kterých vyprodukuji minimum. A ještě osm tisíc za kontejner? To se vážně zbláznili! Přestávám se divit velkému bordelu po lese a pangejtech. Za návštěvu to stojí, zámek má sice přístupnou jen jednu místnost, krásný zrcadlový sál a pak na půdě expozici strašidel pro děti, teď tedy přibylo těch pár panelů s krtečkem. Ale spíš jde o krásné procházky oběma parky a možnost dojít pěšky (tak cca 5 km) do Staré Huti k památníku Karla Čapka.

      Vymazat
  5. Nádherné detaily zámku a nezapomenutelného krtečka.

    OdpovědětVymazat
  6. To je barev! Vzpomněl jsem si na Horníčkovu a Werichovu forbínu, kde Werich pro vyjádření literární výkonnosti Williama Shakespeara používá jednotku "dva zámky plný spisovatelů" a publikum na to vřele a s porozuměním reaguje :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Vendy, krásná stavba, park a Tvoje fotografie ! Posílám pozdrav, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Vendy, díky za reportáž z krásného místa. Nikdy jsem tam nebyla, jen projížděla okolo. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dlouho taky tak nějak kroužila kolem, než jsem se tam vypravila ;-)

      Vymazat
  9. Tak to je krásné místo. Jako malované :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. K Dobříši mám zvláštní citový vztah. Ale už jsem tam mnoho let nebyla. Moc se mi líbí oprava a tvoje fotografie. Asi by to chtělo udělat si výlet...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to sleduju těch posledních deset let, tak se to tam hodně vylepšuje. Nicméně je to spíš takové procházkové místo, než klasické zámecky návštěvní. Je zde k vidění sice krásný ale také jediný sál a pak dětská expozice strašidel. Toť vše. Teď sice přibyly ty expozice v Oranžerii ale ty jsou taky pro děti. Ale kvůli nim stouplo vstupné do francouzského parku skoro trojnásobně, takže tam už jsem s návštěvami skončila. Naštěstí anglický park je volně přístupný. Tak tam se ještě občas vydám.

      Vymazat
  11. Přesně tak, obrazy s balony mně taky připomínají Kamila Lhotáka.
    Oranžerie je krásná, tu jsme bohužel neměli možnost vidět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ona byla dokončená až teprve letos. Vloni jsem nafotila jen první asi tři metry výmalby, pak park zavřeli protože bylo něco špatně na opěrném systému oranžerie. Letos už je to přístupné tuším od května nebo června.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....