27 března 2022

Opět zas jednou ....

 


.... bledule. Dobrých pět let jsem už nebyla 
ve zdejší rezervaci zvané Králova zahrada juknout do království bledulí. Tři roky jsme se tak dlouho domlouvaly s dcerou až nám odkvetly a dva roky nám sebral kokotvir. Původně jsem tenhle článek měla v plánu jako Grande finále výzvy u JaryD Volání jara, ale nakonec počasí rozhodlo jinak a vychází až teď. Takže včera protože bylo krásně, jsem sedla na kolo a v domnění, že ten týden co jezdím do a z práce stačil na to, abych se vypravila na výlet na něm. Ó jak hrubě jsem se zmýlila!!! K práci jsem dojela jak frajerka, však to mám už namakané, ale další třetina cesty začala ukazovat mou shnilost po zimě. Ještě že jsem na jedné ze zahrad zahlédla starého známého tak jsem umírání zamaskovala pokecem. Závěrečná třetina cesty byla utrpení, byť se jelo vlastně skoro po rovině. Navíc jsem zjistila, že mi dost špatně přehazuje přehazka. Do práce to ani nepotřebuju, ale na delší cestu se to ukázalo jako docela nepříjemná záležitost. A navíc mi po obě cesty foukal nežádoucí protivítr, takže jsem chvílemi skoro stála.
 Lidí bylo tedy hodně, ale naštěstí většina z nich byla líná jít dále než na začátek a tak jsem si v pohodě našla místa, kde jsem se mohla válet po zemi s foťákama jak se mi zlíbilo. Za těch pět let nejen že si bledule uzurpovaly další část lesa, ale celé údolí prošlo úpravou potoka, který tudy protéká a poskytuje tak bledulím tu správnou pohodu na to, aby se takhle krásně množily. Dříve byl potok, od nepaměti meandrující, narovnán a prohlouben. Dnes se opět vlní údolím v mnoha krásných meandrech, a co víc, vzniklo zde i několik nových tůní a tůněk které zlepšují celkově mikroklima v údolí, a poskytují místo pro život mnoha vodních živočichů. Ostatně na nedaleké bývalé střelnici ruské armády, je podobný biotop, jen bez těch bledulí. Tam ovšem vznikly tůně na dopadových plochách v kráterech po granátech. Ostatně mám v plánu zajet někdy i tam a projít si to ....



Na mnoha místech jsou nejen bledulky, ale modrá se to i podléškami






Tady si holky už přelezly padlý strom a pokračují v další anexi lesa 





Tentokrát jsem už nefotila tak masívně jak kdysi, ale i tak fotek bylo dost, a nechtěla jsem s nimi zaplevelit článek. Takže na všechny se můžete podívat v tomto albu na Rajčeti.


29 komentářů:

  1. Anonymní27/3/22 16:25

    Lydie

    Nádherné fotky - také mám to údolí ráda. Škoda, že na blog nelze dát tu vůni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, ta vůně je první co už dálky upozorní co za krásu tě čeká. Obzvlášť za takových slunných dní jak jsou teď...

      Vymazat
  2. Tedy Vendy, to je fakt NÁDHERA!!!!!!!My jsme jezdili za bledulemi do údolí Peklo u Zahrádek, ale čím víc je zanedbané a ponechané svému osudu, spíše se tam tvoří něco jako prales, tím méně bledulí tam je. Alespoň mi to psala známá, která údolí navštívila a byla strašně zklamaná, jak je to tam rok od roku horší.... Tak jsme se tam ani nevypravovali. Ty podléšky jsem tady ani neviděla. Asi tu nerostou. Děkuji Ti za krásnou podívanou a přeji Ti nádherné jarní dny..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady naštěstí je to obhospodařované tak aby to byl pro přírodu snesitelné a tak jak to má být. Vždycky jsme si myslely s dcerou když jsme tam byly, že jsme došly na konec, ale znovu a znovu se přesvědčujeme že zdaleka ne.... podléšky rostou ve volné přírodě i na chatě, asi tak zhruba ve stejném množství jak jsem viděla tady s bledulemi.

      Vymazat
  3. Vidíš, a mně na zahrádce rozkvetla bledulka jen jedna. Nedaří se jim u mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsme jich tu ze začátku na zahradě měli spoustu, ale to se sekala tráva kosou dvakrát do roka. Jak se začalo se sekačkou, tak začaly mizet. Teď je nechávám až dokud úplně nezežloutnou listy a teprve pak je posekám. A začíná to nést své plody, začínají se mi zas rozrůstat. Ale oni je také množí mravenci, protože jim chutnají sladká semena a pak je roznáší po okolí. A hlavně, prostě to chce trochu vlhčí místa nebo zastíněná.

      Vymazat
  4. To je nádhera, těším se, až taky budu moci vyrazit za kytkama.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda že konečně se to zas vydařilo dostat se tam....

      Vymazat
  5. Úžasné místo, Vendy!
    Děkuji za sdílení té krásy.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, je to tam krásné, a i když už jsem tam byla počtvrté, zas a opět mi padla brada z té krásy a toho množství květů. O vůni ani nemluvím.

      Vymazat
  6. Bledule mám jako květiny moc rád, míval jsem je na zahradě v Rokycanech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, spolu se sněženkami a krokusy. prostě to jsou ty echt jarní kvítka.... a navíc v takovém množství prostě je to zas o něčem jiném.

      Vymazat
  7. Nadherne misto.U nas kvetou bledule v Podtroseckem údoli.Byla jsem tam,když rozkvetaly a to ještě netvořily bilé koberce.
    Měj hezke dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady to jsou obrovské plochy. Jsou to miliony květů a stále přibývají. Ještě tak týden určitě ta krása vydrží, obzvlášť když se má ochladit. V místech kde je víc stín ještě byla i poupata

      Vymazat
  8. Taky znám místo plné bledulí. Je tam jedna vedle druhé. Ale ještě jsem tam letos nebyla. Na mojí zahrádce mi vykvetla jedna. Vedle ní jsou lístky další, takže možná příští jaro budou holky dvě :-).
    Pěkný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony se buď množí dceřinnými cibulkami, nebo když je necháš úplně zaschnout, vytvoří semena a ta pak buď roznáší ptáci nebo mravenci.

      Vymazat
  9. Vendy, moc hezké, bledulky mám ráda. U nás v zámeckém parku jsou taky spousty bledulí, chodím se tam pořád dívat. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Vendy, moc hezké. Bledulky mám ráda, u nás v zámeckém parku jich je taky spousta. Chodím se tam na ně často dívat. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle místo je prostě něco úžasného a krásného....

      Vymazat
  11. Nádherné fotky, bledule jsou takové křehké bledé krásky a když jsou v takovém množství, je to skutečná jarní invaze, díkybohu za ni. A ty modré podléšky jsou taky velmi půvabné. Fotila jsem bledule u nás u potoka, kde jich tedy není taková spousta, ale mám to zas za chalupou. Před covidem jsme jezdívali do Chlébského, kde je také podél potoka rozsáhlé bleduliště, letos tam byla jen dcera s přítelem, ale příští bych se tam chtěla zase podívat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tohle místo je opravdu bledulkový ráj, o tom žádná. Zkusím zjistit na netu jaká je jeho rozloha. Protože když tam přijdeš tak vidíš jen do dálky se táhnoucí bílé plochy na tři strany. Jak kdyby tam zapomněl roztát sníh....

      Vymazat
  12. Z tolika bledulí jsem unesená. V životě jsem to ještě neviděla. To je opravdu nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějaký pátek už to tam znám, a stejně mi to vždycky vyrazí dech.

      Vymazat
  13. Vendy, nádherná podívaná, tohle místo neznám a že jsem jich viděla už hodně, Peklo u České Lípy nejvíckrát, pak Zubrnice, zámecký park v Kostelci n.O. a mnohá jiná. Máte tam opravdu bleduliště jako na výstavu.A navíc jsi to krásně popsala a nafotila. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak máš další tip 😉. Ale je pravda že se sem sjíždějí lidé až z Brna, a celého okresu i kraje.

      Vymazat
  14. Jo a zapomněla jsem ti napsat, že jsi mi těmi podléškami udělala velkou radost, neb jsem je jako holka měla moc ráda - v údolí Ploučnice mezi Františkovem a Benešovem jich kvetou spousty a některé bývaly i růžové nebo bílé, což jsem nikde jinde neviděla a bylo jich tam, na stráni, spousta. Tady, kolem N.nerostou. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růžové mám tady na chatě, byly tu i modré, dokonce i plnokvěté, ale strašně moc jich vymizelo, mám tu už jen dva trsíky. Ale po lese tu taky jsou místa kde kvetou. A u kamaráda u Tišnova je také takové "modré" údolí. To bych taky ráda někdy viděla a nafotila...

      Vymazat
  15. Za krásou přírody a k tomu ještě podávat sportovní výkony je dobrá kombinace :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem už to vcelku za poslední léta flákala, dřív jsem jezdila ob den na nějakou vyjížďku. Na ty bledule to je ideál. Autem tam nesmíš, nikde žádné parkoviště, takže tam lidi odstavují auta po obou stranách dost úzké silnice, což není zas úplně bezpečné pro všechny kdo tam jedou. navíc pak jdou ještě půl kilometru pěšky. Kolem si v pohodě zajedeš až na místo, zamkneš u klandru a krásně si to tam projdeš beze spěchu.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....