03 října 2021

Dobýváme hrad podruhé ...

.... a rovnou ten nejikoničtější. Ale pěkně postupně.
Když mi nevyšla druhá dovolená, o víkendu než jsem zas šla do práce jsme dobývali zdejší Litice. O víkend později jsme s dcerou a Bobulí hrdě v pátek vyrazily na chatu s tím, že máme k dobru půl pátečního dne a vracet se budeme v pondělí. Plán OK, jen tedy já po obstřiku ruky neměla tři dny nic dělat. Ovšem to nebylo nic proti ničemu, neboť jsme stejně měly v plánu výletit a ne se válet na chatě či něco těžšího dělat.
Plán na sobotu bylo dobýt zas nějaký z hradů v okolí. Los tentokrát padl na ikonu hradů, na Karlštejn. Raději jsem ještě zkontrolovala jestli se náhodou zas nekoná nějaká akce, jak se mi stalo předloni (i když ono vinobraní není vůbec špatný doprovodný program) abychom se zas nedostaly do nějakých přelidněních míst. A jet jsme měly autem do Dobřichovic a odtud vlakem na Karlštejn. Malá ještě vlakem nejela takže jsem si říkala že těch deset minut přečká bez toho že by se stále ozývalo Už tam budem? Ovšem trochu nám ten plán nakopla hned první noc kterou malá prokašlala. A ne jen nějak obyčejně, ale dost ošklivým dusivým kašlem a to i přes to, že dcera sebou vezla čističku vzduchu kterou jim doporučil alergolog bo se ukázalo, že malá má alergii na prach, roztoče a co hůř, i na kočky. Po výměně pokojů a díky únavě nakonec usnula, ale moc jsme se nevyspal nikdo. Ráno jsem dceři navrhla, že by asi bylo nejlepší vrátit se domů, než malou trápit dalšími probdělými a prokašlanými nocemi. Dohodly jsme se na tom, že splníme první část plánu, a podle situace se uvidí.
Kdo kdy cestoval na Karlštejn, ví, že tenhle hrad s námi hraje pěkně lišáckou hru. Víme že tam je, ale nevidíme ho. Ukáže se jen na malou chvíli, aby zas v zápětí zmizel. Takže malá byla trochu z toho špatná, že tedy hrad sice viděla, ale kde nic tu nic. On si tu svou chvíli kdy se uráčí zjevit ve své plné kráse náramně užívá, protože nenápadně zpoza zatáčky pozoruje kyselé obličeje návštěvníků aby se následně pobavil jejich padlými bradami když se jim ukáže milostivě v celé své kráse. A malá tak ani nekňourala že je to, uf... kopec, a nadšeně šlapala. Aby jsme měly dost sil na další dobývání daly jsme si ale nejdřív pod hradem v restauraci Pod hradem vynikající oběd. Já kančí na česneku, dcera restovaná játra a malá kuřecí řízek. Když nám přinesli talíře, padla brada zase pro změnu nám. Ohromné porce, krásně upravené, a hlavně! mňamka největší. Když se k tomu přidá velmi příjemná a rychlá obsluha a cena která nám v dnešní době předražených jídel svou nízkostí vyrazila dech, vyhodnotily jsme oběd jako velmi velmi uspokojivý. Od jiných návštěvníků jsme se dozvěděly, že tam jezdí na ta játra a kančí už několik let a že se ani kvalita ani cena za tu dobu nezměnila. Takže pokud půjdete někdy navštívit hrad Karlštejn a budete se chtít opravdu dobře najíst v příjemném prostředí, doporučuji vám s čistým svědomím restauraci Pod hradem.
Po obědě jsme nastoupily cestu k dobytí vrcholu a kochaly se krásou téhle perly naší historie ....

Že měla malá z cesty vlakem náramnou radost je jasné ...

... a měla jí i pod hradem

Jdeme dobývat hrad!

Ovšem nejdřív je nutné nabrat síly ....

Sliby se mají plnit nejen o vánocích, takže slíbená zmrzka při sestupu

Trochu jiný úhel pohledu na hrad, to když přejdete Berounku zpět na levý břeh. Šly jsme navštívit zdejší malý zoopark, což se později ukázalo jako dost velká chyba ....

1. Udělaly jste si krásný výlet na Karlštejn. Lovím z paměti vzpomínky na dobu, kdy jsme tam byli my. Už je to dávno, byli jsme s našimi kluky na dovolené v Sýkořicích. A že je to na hrad do kopce si pamatuji. Kochám se krásným Karlštejnem a vám to holky moc sluší. A kdybychom tam někdy zavítali, tak si snad vzpomenu na restauraci Pod hradem.

1. Ona je opravdu hned pod hradem a hned na ráně, v zatáčce odkud nastupuje po betonovém chodníčku závěrečný výstup k hradu

2. Vendy, dobývání hradu jste zvládly na jedničku s☀. Fotky jsou top. 👍👍👍 Z Bobule už je malá slečna, nějak nám ta vnoučata stárnou.💋👍 Byla jsme tam mnohokrát, jednou jsme se trefili do natáčení Noci na Karlštejně, díky čemuž se naše prohlídka protáhla, abychom nelezli filmařům do záběru. Viděli jsme Waldu, pana Marvana, pana Högera a další a samozřejmě pana Podskalského. Při každé další návštěvě jsem si na to vzpomněla.
    Děkuji za tip na dobrou restauraci, v současné době jich spousta definitivně zavřela své dveře, o čemž jsme se přesvědčili při našich toulkách po vlastech českých.

1. Tak to natáčení bylo asi hodně zajímavé, taková třešnička na dortu. Kastelán jednou v televizi vyprávěl jak každou další reprízou toho filmu vždycky naroste počet návštěvníků. Jinak tentokrát jsme se tam málem bály, lidí tam bylo opravdu poskrovnu.

3. To nádraží jako kdybych už někdy viděl :-). Pěkná cesta plná zážitků a díky za tip na restauraci.

1. No chtěla jsem ti cinknout kde že jsme, ale pak jsem si říkala že tě nebudu o víkendu otravovat. :-) zážitků měla Bobule až, až....

4. Nádherný výlet na Karlštejn,přímo dívčí výprava.Všem vám to moc sluší.
    Taky bych se ráda na Karlštejn podívala,protože je to už hodně let,kdy jsme tu byly všechny tři sestry společně.
    Měj hezký večer

5. Vendy, zdravím. Na Karlštejně jsem už nebyla hodně dlouho a když jsme tam byli naposledy, tak tam bylo moc lidí, opravdu hlava na hlavě. Líbí se mě fotky s Bobulí, je to hezká holčička. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Já když tam byla před těmi dvěma roky, tak to byl děs. K normálním davům ještě přibyli návštěvníci vinobraní takže to byl masakr.

6. Vendy, hrad jsme už viděli mockrát na fotkách i na život, ale ty vaše obrázky - fakt paráda! Moc vám to všem sluší, super nálada je vidět z každé fotky, Bobule je tedy hérečka :o)
    Měj příjemný den, Helena

1. Jo, nafotit tisíckrát nafocené je problém... a co se týče Bobule... to je kapitola sama pro sebe.:)

7. Krásné fotografie a hrad je prostě jedinečný. Dlouho jsme tam nebyli a možná by bylo dobré znovu jej navštívit. Na společné fotografii vám to moc sluší. Jste holčiny jak z cukru.
    My jsme obdivovali jeho dokonalou miniaturu v M. Lázních v parku Boheminium. Tam je to ve vší dokonalostí propracované do nejmenších detailů. Krásný den přeji.

8. Já tam byla po sakra dlouhé době předloni, letos jsem si to užívala víc, nebyly tam davy lidí, ale zas díky vinobraní tam bylo na co koukat. Rytířské turnaje, průvod Karla IV. s chotí Alžbětou Pomořanskou, spoustu atrakcí středověkého stylu a víno všude kam ses podívala. Ale také šílené davy .... teď jsme se pomalu bály :D. No za výraz holčiny děkuju, ale holčina tam je jediná, malá Bobule. Jinak jsou tam jedna čtyřicítka a jedna šedesátka :D.... a ty mají do holčin už hodně daleko !

9. Karlštejn ve sbírce zatím nemám a jestli tam někdy bude to nevím. Ale z dob velmi dávno minulých si pamatuje také na hospůdku pod jedním hradem, kde nás paní servírka chtěla pěkně ošidit. :-D Jmenovat nebudu, chybovat je lidské. ;-) Kdybych já ty útraty od tolika hostů účtoval, bylo by to asi taky hodně zajímavé...

1. Stát se to může, já sama jsem byla jak v obchodě tak v hospodě a vím, že prostě občas je den blbec kdy nejde člověku ani základní matematika. Karlštejn je krásný, sice jsem si říkala, že si dám i vnitřní část, ale s malou by to ještě asi nebylo ono, až bude trochu chápat víc o co jde tak s ní zas na hrad zajedeme.

2. Jinak pokud je ta mladá dáma tím dítkem z náruče autorky původního blogu cz tak klobouk dolů. Já Karštejn asi nedám, na jednom sezení mně dost zprotivili stavitele Mockera. :-D

3. Ano, ona malá mladá dáma je oním vykuleným dítkem v náručí své neméně vykulené babičky....strašně rychle to letí a na dětech a vnoučatech to je vidět nejvíc ;-) teď jsem si gůglila kdože byl stavitel Mocker a našla velmi nelichotivý článek o přestavbě (de facto zničení) původního hradu právě tímto stavitelem. O čemž asi málokdo ví, že dneska je to vlastně prázdná slupka z které zmizelo skoro vše z doby Karla IV. někdy zcela nenávratně, a vše jsou jen kopie přes dvěstě let staré. Ale i tak je jako hrad prostě krásný i když úplně jiný.

10. Na Karlštejně jsem byla jako dítě a syn tam se mnou nechce jet, protože už tam byl s manželem. Líbí se mi, jak hrad laškuje s návštěvníky tím, že se jen ukazuje vždy jen na chvilinku a pak se kochá jejich údivem. to jsi moc hezky napsala.

11. Jezdil jsem kolem neho cels leta psrkrst sectam a donokoli vypravil m

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....