14 srpna 2021

To, že má ....

 


.... litomyšlský zámek jako další atrakci
přístupná sklepení jsem věděla, nicméně nikdy jsem tam nebyla. A to dokonce si jejich návštěvu můžete zpříjemnit nejen prohlídkou soch zdejšího rodáka, sochaře Olbrama Zoubka, ale i popíjením vína. Buď si ho zakoupíte u pokladny, anebo si posedíte ve sklepě ve vinotéce. Sbírka soch je velká, další najdete ještě před zámkem, v Klášterních zahradách a na hřbitově u sv. Anny. Nás tam zatáhla malá, že prý tam byli se školkou zpívat a že to bylo móc pěkné. jenže si to trochu popletla. Se školkou tam opravdu byli, ale ne ve sklepení, ale v jednom ze sálů v přízemí zámku. Svůj omyl zjistila hned na začátku, kdy se za námi zavřely dveře a před námi objevilo schodiště do útrob sklepení. Nicméně statečně, byť s bržděním pokračovala dál. Ovšem dole už to brždění začalo být viditelnější a silnější až nakonec z ní vypadlo že se bojí. Navíc měla promáchané šatky z brouzdaliště v Klášterních zahradách a ve sklepení byla citelná zima. Takže jsme to nakonec vzaly letem světem a zas hurá nahoru na sluníčko a do tepla. Já si tam stejně ještě zajdu v klidu a projdu si to ....


Foťák jsem sebou výjimečně neměla, protože jsem nečekala, že vůbec někam vyrazíme, natož za uměním, takže musel nastoupit telefon. Tohle sousoší je možný předobraz Zoubkova památníku obětem komunismu stojící na schodech na pražském Újezdě 


Stínohry 



Koho zpodobňuje socha dívky nevím, ale u sochy v pozadí byl popisek že jde o sochu herce Františka Husáka v antickém dramatu Agamemnón



Pro zajímavý autoportrét si můžete zajít do místnosti kde je Srdce pro Václava Havla. Litomyšl je jedno z mála měst, které se k památce na Václava Havla hlásí velmi vehementně. Je zde Náměstí V. Havla, lavička pro V. Havla a ve zdejším sklepení pak ono srdce, vytvořené ze svíček které po úmrtí  V.H. zapalovali lidé na Václavském náměstí u sochy sv. Václava. Litomyšl mu poskytla útočiště a projevuje tak vděčnost za to, že sem na zámek svolal v roce 94 schůzku sedmi evropských presidentů. Místnost je vyzdobená stovkami zrcátek různých tvarů a velikostí, a myslím že stále je tam na další místa až až....




Některé sochy splývají s pozadím, takže je docela těžké je odlišit 



V týdnu by mi měl přijít první z opožděných dárků k narozeninám, jako vždy něco k focení. Tentokrát to bude starší bezzrcadlovka, speciálně na použití těch mých starosklíček. A je možné, že se nakonec vůbec přes ní k těm bezzrcadlům dostanu.

16 komentářů:

  1. Vendy to je zajímavá výstava. I mobilem jsi to moc pěkně nafotila. Přeji Ti krásné dny amej se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to dělá to, že jsem je ještě mírně doupravila v editoru, je tam u některých problém s tím že splývají s pozadím.

      Vymazat
  2. Zajímavá výstava, někdy se mobilem podaří moc hezké fotky. Vnučce to sluší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však si taky oblečení pečlivě vybírá! Je to taková malá modelína....

      Vymazat
  3. Sklepení je zajímavé a líbí se mi moc i výstava.Litomyšl bych hrozně ráda navštívila.
    Mobilem fotíš krásně,fotky jsou úžasné a vnučka je moc hezká malá slečna.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslím, že návštěvou Litomyšle nepochybíš. Ty fotky jsem trochu upravovala v editoru. Hlavně ořezávala aby nebyl zas ten divný dlouhý rozměr.

      Vymazat
  4. Vendy, ve sklepení jsem byla jednou dokonce s mistrem samotným. Je to už spoustu let, ale nikdy na to nezapomenu.
    Děkuji za fotky, koukám, jak vám ta slečna roste...
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Roste, je hodně dlouhá. Muselo to být zajímavé setkání...

      Vymazat
  5. Vendy zdravím. Do zámeckého sklepení v Litomyšli jezdím na výstavy vánočních ozdob. Bobule je fešanda ! Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bývá tam mnoho akcí, to je pravda. No jo, je to pěkná kulišanda!

      Vymazat
  6. Opravdu stojí návštěva sklepení za to. Na fotky jsem se podívala se zájmem.
    Jak už vnučka vyrostla !
    Hezkou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No je to naše čtyřleťačka, navíc nemá být po kom malá.... ;-)

      Vymazat
  7. Splývání soch s pozadím je zajímavá technika prezentace.

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem velmi rád, že tuto expozici zveřejňuješ, v Litomyšli jsme před pár lety byli, ale viděl jsem jen Zoubkovy sochy, které jsou venku nedaleko zámku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je jen zlomek, je tam toho mnohem víc, ale když se tam Bobule bála, tak jsme to jen tak prolétly. Sochy má hned u zámku, vedle vchodu do sklepení a pak v Klášterních zahradách, to jsou ty které jsi viděl.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....