30 června 2021

Od Jana Sarkandera ....

 


.... ke sv. Václavu vedly kroky mé, protože nenavštívit kostel mého patrona by tedy byl velký hřích... Tenhle kostel
prostě nemůžete nevidět ani minout. Tvoří dominantu Olomouce viditelnou už zdálky a stejně ikonickou jako radnice a Mariánský sloup pod ní. Jaká je to  impozantní stavba vám dojde v okamžiku když před ní stojíte. Však je také nejvýznamnějším kostelem Olomouce, protože je sídlem olomoucké římskokatolické arcidiecéze. Původně na jeho místě stávala románská bazilika založená přemyslovským knížetem Svatoplukem Olomouckým s 12. století, počátkem 13. století přestavěná v románsko - gotickém slohu, během 13. a 14. století procházející gotickými úpravami až do století devatenáctého, kdy katedrála (dóm) získal svou dnešní novogotickou podobu. Třetí, nejvyšší z věží (100,65 m) je druhou nejvyšší kostelní věží v ČR. V ní visí zvon Václav, který je největším moravským zvonem a druhým největším v ČR. Náměstí před kostelem se jmenuje, jak jinak, Václavské. Jak je kostel veliký, náměstí je oproti tomu svému jmenovci v Praze maličké. Ale zase co se týká toho co může nabídnout z české historie, je mnohem zajímavějším. Nestojí zde jen dóm, ale i zbytky olomouckého hradu, neblaze v dějinách Českého království a rodu Přemyslovců proslulého dodnes nevyjasněnou vraždou posledního Přemyslovce, krále českého na polského Václava III. Ale o tom příště. Dnes vás zvu na prohlídku svatováclavského dómu. Mě osobně tedy hodně připomíná jinou nádhernou gotickou stavbu dómu, a to toho svatoštěpánského ve Vídni. Ovšem ten je echt gotika ....



Tak jsem v Olomouci nebo Praze?


Na jednom rohu Václavského náměstí stojí kaple Panny Marie Pomocné





Kostel má tři portály jejichž průčelí zdobí sochy čtyř evangelistů. Marka, Matouše, Lukáše a Jana. Nad gotickým oknem stojí tři sochy znázorňující sv. Cyrila, sv. Václava a sv. Metoděje







Hlavní loď má krásnou křížovou klenbu ...


... a nádherné vitráže v oknech


Jedna z bočních kaplí, tuším že Loretánská


Nesmí chybět opět varhany pro potěchu oka Majce


A další krásné vitráže




Kazatelna je celá z bílého mramoru


Ani tady nechybí sv. Jan Sarkander ...


... a krásný relikviář s jeho ostatky


Kdyby si člověk nebyl jistý tím, že je v Olomouci, dle výmalby by řekl, že je v některém z kostelů Vítkovců, pánů z Růže ...


Kaple sv. Stanislava, sloužící nyní k uchování eucharistie. Vchod zdobí náhrobky posledních dvou údělných Olomouckých knížat


Hlavní oltář, focený zdálky přes mříž, až k němu se jít nedalo



Zvláštností je hodně netradiční Křížová cesta


Výmalba katedrály je pastvou pro oko


I schodiště ke kazatelně je mramorové








16 komentářů:

  1. Moc zajímavý článek Vendy, provázený moc pěknými fotografiemi. Ty vitráže jsou nádherné i všechny zdobení včetně varhan. Opravdu je to nádherná stavba. Díky za krásnou podívanou a zajímavý text a přeji Ti příjemné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu mimořádná stavba, ani ti v ní nepřijde že to je novodobá stavba a ne stará gotika.

      Vymazat
  2. Ty vitráže jsou ohromující!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v takových velkých oknech to vždycky vypadá úžasně....

      Vymazat
  3. Dechberoucí nádhera! Děkuji za fotky a zdravím, Vendy. Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Uvnitř jsem byl naposledy asi před čtvrtstoletím a vypadá to tam pořád krásně :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi proto, že se o něj stále dobře pečuje

      Vymazat
  5. Vendy, moc se mi líbí s Tebou poznávat Olomouc. Dnes obdivuji nádherný chrám a umění dávných předků.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádhera ! Chodit s Tebou Olomoucí mne baví.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že se ti to mé courání líbí!

      Vymazat
  7. Teď vidím, že jsem si olomoucké kostely popletl, myslel jsem, že ten s vysokou věží je sv. Michala.
    Fotky jsou parádní, např. u páté shora při tak vysoké stavbě jej máš i bez zkreslení svislých linií.
    Relikviář je také moc pěkný, nedávno jsme viděli relikviář sv. Maura v Bečově nad Teplou, ale tam byl zákaz fotografování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty linie jsem musela rovnat v editoru. Tak proto. Stane se, že si člověk poplete kostely, zvláště když to je ve městě kde nežije. S focením nebyl problém v žádném s kostelů. Což mne docela překvapilo.

      Vymazat
  8. Vendy, ta kovová křížová cesta mě tam taky zaujala, ale nafotila jsem si jen dvě zastavení.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....