23 května 2020

Původně jsem chtěla ...





.... dneska dát nějaké sluníčkové fotky, když je tak pošmourno. Ale světe div se, nemám pořádně ani jednu. A tak mne napadlo, představit vám jeden dost zvláštní strom. Ne, nebude se proplétat s jiným, ani neporoste na nějakém podivném místě. Nic takového. Roste spořádaně v jedné krásné a velké zahradě v Bílině, je krásně rovnoměrný a kvete. Nepatří zrovna k moc známým či v zahradách rozšířeným, i když nějak nechápu proč. Nemá zvláštní nároky, není z největších, a když kvete je to pastva pro oko. A když má listy, jejich tvar je také velmi zajímavý. Jsou jako stovky zelených srdíček. Jen ten název je takový trochu .... no k tomu jak je strom  krásný .... takový nehezký. Jmenuje se totiž

ZMARLIKA JIDÁŠOVA

a proč? Protože právě na tomhle stromě se podle bible
 Jidáš oběsil ....

Zmarlik je několik druhů moc se od sebe nelišících. Jsou vypěstované i s listy červenými nebo zlatožlutými. Její největší zajímavostí, je že kvete nejen klasicky na větvičkách, ale i na kmeni či silnějších kosterních větvích. Je zařazená mezi bobovité do její společnosti patří hrách, fazole či květiny jako hrachor, lupina, komonice, z keřů čilimníky, zlatý déšť neboli štědřenec a akáty




Květy na silných kosterních větvích




Po odkvětu vytváří ploché lusky, které se ve Středomoří používají do salátů kterým dodávají jak chuť tak vůni. V Kanadě se v kuchyni využívají i květy

18 komentářů:

  1. Vendy, pro mně neznámý strom, díky, že jsi nám ho ukázala. Nádherně květe.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu málo známý strom, byť je tak pohledný...

      Vymazat
  2. Vendy, tento strom neznám a ani jsem ho nikde neviděla. Nádherně kvete, ... a ta barvička.
    Měj hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný strom, ještě jsem nikdy neviděla.
    Bílý fylokaktus nemám, jen smetanové barvy. Pokud máš zájem, napiš mi adresu na kralova.mar@centrum.cz
    Pošlu odnož poštou. Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to brala jako bílý, to se omlouvám. je to vlastně taková slonová kost, vím jakou barvu myslíš. Tak s dovolením bych tvé nabídky využila, klidně ti pak pošlu jestli budeš chtít a jestli bude opravdu, tak ten růžový.

      Vymazat
  4. I pro mě je to naprostá novinka. Nejen že jsem ho nikdy neviděla, ale neslyšela jsem nikdy ani název.🤔Díky za rozšíření vědomostí.😊
    Přeji krásný zbytek víkendu. U nás od včerejšího večera prší.👏

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Říkala jsem si, že to bude pro čtenáře blogu novinka. Třeba to někoho inspiruje si jí pořídit do zahrady. Tady pršelo chvilkama v noci i přes den, ale teď navečer se trochu rozpršelo víc. I já to velmi vítám i když mne mrzí že už není připravený ještě jeden sud na vodu 🙄

      Vymazat
  5. Překrásné květy. Asi jsem tento strom zatím neviděla a nebo ho mylně považovala za něco jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde o to, v jaké době se s ní setkáš. Pokud už nekvete a má listy, řekneš si, krása, má zvláštní listy. Co to asi je? Nebo má po odkvětu lusky tak si řekneš, aha, možná nějaký druh akátu... Ale vzhledem k minimálnímu rozšíření, možná v nějakém parku nebo arboretu ano, bych považovala za stoprocentní, žes jí prostě nikdy neviděla.

      Vymazat
  6. Děkuji za poučení a nádherné fotky!
    Vendy, přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Bojim se, ze toho skutecne jeste moc neznam, nezvladnu to do konce zivota nastudovat.
    Nadhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ty myslíš že já znám všechno? Jsou rostliny které třeba znám jen z atlasů, ale v reálu jsem je nikdy neviděla. O Zmarlice jsem slyšela poprvé před rokem, když mi odkaz na ní posílala dcera, že uvažují o jejím vysazení na zahradě, a až teď jsem jí viděla poprvé na živo. Je možné že jsem se s ní setkala v její olistěné podobě a taky jsem nevěděla co to je zač. A zase jsou kytky které znám díky dědovi, který mě je učil od mala. A od mala mě vedl k zahradě.

      Vymazat
  8. Tento strom neznám, takže jsem se ráda poučila. Je zajímavé, kde si jeho kvítka nachází svoje místo.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On vlastně stejně kvete i kakaovník. Kakaové boby nerostou na větvích tak jako většina plodů, rostou takhle na kmeni nebo přilehlé na větvích.

      Vymazat
  9. Občas někdy vidím kvetoucí fialový strom,ale většinou z dálky,ale jsem neznalec.Ten tvůj je nádherný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ona to může být třeba vistárie, nebo to může být ozdobná jabloň, obzvlášť kultivar Rubra, ta má růžovofialové květy anebo i šlechtěný akát, jeden druh má taky květy fialové, anebo Pavlovnie. Ta má úžasné fialové květy. A stejně jako zmarlika i ona kvete dřív než má listy, takže ty květy obzvlášť vynikají.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....