23 prosince 2017

Staroměstká zastavení 1 ....




Od sexy chlápků se dnes zase vrátíme do času
mé předvánoční procházce Prahou. Začala jsem jí na Malostranském
hřbitově, odkud jsem se tramvají přesunula na Národní a to cíleně za
jednou novinkou která tu vznikla při dostavbě nového nákupního
centra navazující na původní OD Máj. No, novinkou, ona už tam
stojí tři roky. Není hned vidět, musíte si k ní projít přízemím OC Quadrio
na malé náměstíčko které jeho stavbou vzniklo. Je to velká hlava
spisovatele Franze Kafky od kontroverzního výtvarníka Davida Černého.
Každé jeho dílo vyvolává vášnivé diskuze o tom, zda se něco takového vůbec do
Prahy hodí. Připomeňme si jeho Miminka na žižkovském vysílači, obrácený
kůň na němž sedí sv. Václav v pasáži Lucerna, Kráčející trabant, za ruku visící
Sigmund Freud (toho jsem při své procházce taky zahlédla, ale šla jsem jinam
a nenapadlo mne že to je také dílo Davida Černého,
a nejznámější jeho akce Růžový tank, kdy 28.4. 1991 ještě s jedním
kamarádem přetřeli na růžovo tank stojící na pražském Smíchově.
Mimochodem od letoška ho mají před červeným kostelem Brňáci.

Jedenáct metrů vysoká hlava složená z 42 pohyblivých pater se
nezávisle na sobě různě otáčí až se nakonec složí do podoby spisovatele
Franze Kafky. Socha je z nerezového plechu vyleštěného až do zrcadlového
lesku a v okamžiku kdy se a chvíli zastaví se v ní krásně zrcadlí okolní domy.
Mě se to moc nepodařilo, ale třeba Čerf měl odsud moc pěknou fotku.








Z tohoto místa pak začala moje vcelku sem a tam se motající cesta po
Starém Městě. Z Bartolomějské, kde jsem se zastavila za kamarádkou,
na Betlémské náměstí, Konviktskou do Karolíny Světlé, z ní myší dírou k Národnímu divadlu
a po Národní zpět k OC Quadrio a na tramvaj domů.

21 komentářů:

  1. Kafkova hlava. Té se odolat nedá.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Máš pravdu. Vždyť ty a tvoje fotka odtamtud jste byli hlavním "viníkem" toho, že jsem se tak dlouho tam snažila vypravit. Až teď se konečně zadařilo.... Když jsem k ní hledala informace a následně se dostalo na Davida Černého říkala jsem si, že si asi udělám příště výlet po jeho dílech. Sice Růžový tank je trochu teď mimo, ale většina jeho děl je docela po kupě po centru Prahy nebo okolo Malé Strany. Jen by mne zajímalo jak to dopadá s jeho Penisovou fontánou, myslím si ale, že tu mu asi zatrhnou. Její idea totiž momentální garnituře bude stejně málo po chuti jako byli bolševikům disidenti a jejich kultura.

    OdpovědětVymazat
  3. Mně se hlava líbí, myslím, žýe do Prahy patří...chodím ráda naproti do Dhaby na obědy...

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Mě jeho díla velmi baví, narozdíl od mnoha jiných. Vždycky totiž jimi něco říká a vypovídá o naší mentalitě. Stejně tak vypovídá o naší mentalitě komentáře k těm dílům. Pohoršujeme se, že někdo ukazuje turistům jak jsme malí, že si čůráme do svého "hnízda" (viz fontána na dvoře Hergetovi cihelny) jenže my takoví malí a zaprdění jsme, volíme si jako čelní představitele estébáky a alkoholiky a když nám to někdo ukáže, urážíme se a nadáváme mu.... náhodou k tomu komplexu se to skvěle hodí. Jen jsem zvědavá, jestli se někdy realizuje jeho Penisová fontána, jak už jsem psala v komentu nad tebou. Já vím, vypadá to že jsem tím tématem posedlá, ale pokud by se na displejích měly zobrazovat na jednotlivých kusech politické události, byl by to skvělý záměr a správně umístěný .... jinak, už si potkala andělskou devítku? Já teď v týdnu dvakrát, dole u Anděla.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsme sli z Kampy pres Karluv most ores Stare Mesto na Staromak...zajimave ale dost davy....ta sverazna socha se k Franzi Kafkovi asi dost hodi...Visici postavy s destnikem aopod mne spis mirne sojovaly...

    OdpovědětVymazat
  6. Na Starem meste visici postavy s destnikem apod mne spis sokovaly

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: No aby to nebylo nakonec tak, že jí vidím jenom já a ona přitom neexistuje!    . Je to fakt tedy asi o náhodě a času.

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Tam je snad jenom jedna, ne ? V Husový ten Sigmund Freud.

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Já jsem se Tě chtěla zeptat, jestli mě náhodou nelakuješ...

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Nelakuju, psalo se o ní i na stránkách DP Praha

    OdpovědětVymazat
  11. taky se u ní vždycky zastavím...

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: ja mam pocit ze jsou tam dve...ale mozna se pletu...

    OdpovědětVymazat
  13. Hlava složená z otáčejících se segmentů je zajímavý nápad. Miminka na žiškovském televizním vysílači se mi líbí moc. Růžový tank už méně.

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: oprava: žižkovském ...

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Připomíná to nějakou obří dětskou skládačku. Miminka jsou roztomilá, ovšem až do okamžiku, kdy jim pohlédneš do tváře    . Dvě jsou na Kampě vedle Sovových mlýnů.

    OdpovědětVymazat
  16. To úžasně proměnné zrcadlení okolí se mi moc líbí, dodává světu kolem inspirující rozmanitost. Za mě zatím asi nejpovedenější dílo autora.

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: Dalo by se říct že takové "nejnormálnější" . Jenže moderní umění už takové je, vyzývavé, ironické a něco se snažící sdělit. Je jen na nás jestli to sdělení pochopíme a jsme schopní ho akceptovat.

    OdpovědětVymazat
  18. Mně je David Černý nesympatický svou arogantní namyšleností a není divu, že se vzájemně nesnášejí s dalším podobným Milanem Knížákem, ale tuto hlavu bych chtěl vidět, při cestě do Prahy jsem na ni zapomněl, vlastně jsem ani nevěděl, kde se nachází.

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: Copak Knížák, to je kapitola sama o sobě. Tohle se mi hodně líbí, protože to kompozičně krásně zapadá k budově to administrativního centra. Ostatně uvnitř je i dílo Maxima Velčovského, tak až tam příště půjdu, mrknu i na to. Jinak Kafku najdeš za OC Tesco (bývalý Máj) a jeho přístavbou OC Quadrio. Když bys vylezl z metra Národní tak bys zahnul do leva a pak ještě do leva a jseš u ní.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....