13 února 2017

Orchidej ....



Když jsem byla před skoro třemi lety s dcerou
vybírat nábytek a kuchyňské vybavení do jejího nového bytečku
v Brně v IKEA, přivezla jsem si odtamtud orchidej jménem Dendrobium nobile.
Krásně mi kvetla, a prospívala, ovšem pak mi jí popálil mráz
i když je to odrůda opravdu chladnomilná. Byl asi přece jen větší než na kolik
jí příroda zkonstruovala a hlavně, byl asi úplně jindy než je zvyklá (bylo to zas v květnu
je to měsíc nějaký tady u nás na ty pozdní mrazy prokletý) a chudinka dostala na frak.
Dostala se z toho, ale s podlomeným zdravím a dává se celou dobu do kupy. Ale
dává se evidentně dobře, protože jsem na ní objevila jeden stonek se třemi poupaty.
Letos jsem byla pro kuchyňské vybavení do nového bydlení se synem a co jsem
si krom několika drobností do kuchyně přivezla? Jasně, hádáte správně. Orchidej!
A to orchidej Dendrobium nobile č. 2. Chtěla jsem původně úplně jinou, ale ta
nebyla a tak jsem šáhla po téhle, s výraznou barevností.

A proč jí sem dávám až teď, měsíc po tom co jsem jí koupila? Protože jsem na nějaký čas
úplně ztratila chuť fotit. Nějak se mi najednou foťák znechutil. Navíc ještě do toho
přišla choroba a s ní bez jedné desetinky čtyřícítka horečka, pak tedy trochu slezla, nicméně
vysál ten týden opravdu intenzivních teplot a kašle ze mne chuť na cokoliv. Včetně jídla ....
Teprve včera jsem si řekla, že by to asi chtělo něco zas začít fotit, abych zas trochu naplnila archív
a tak jsem si vzala objektiv a k němu makro kroužek a šla jsem na tu mou krasavici.








Teď si říkám, jakej jsem byla blb, a neposlala si foťák na vyčištění. Už to potřebuje jako sůl
a nebyl by mi tak chyběl .... no budu to muset udělat stejně, protože cesta do Prahy
zatím nehrozí abych ho zavezla osobně do Nikona, a vyčistit si po třech letech intenzivní práce
už opravdu zaslouží.

38 komentářů:

  1. Vendy, vyfotila jsi dendrobium nádherně.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já mám tu první takovou jemnou růžovou, spíš jen takový nádech. A ty klacky nechávám, neb se mi stalo, že mi vykvetly i podruhé. Oni to ani nedoporučují i v odborné literatuře. Ale jak je vidět, prostě to tak někomu funguje. Spíš co se má pro dobré kvetení u tohoto druhu dendrobií dělat je trápit je suchem do té doby, než nasadí na květ. Což je klidně i měsíc dva. A to mi funguje. Jinak já je dávám ven už jak pominou mrazy, klidně už v dubnu. Jen podvakrát se tu stalo že v květnu přišel na jednu jedinou noc i devítistupňový mráz nebo na konci května nachumelilo. Ale je zajímavé že podzimní mrazíky snesly všechny letněné orchideje bez újmy, ale ty jarní je vždycky dost poničej. Ale zase mi pokvete po dvou letech Celogyne. Předloni jsem jí rozsadila do dvou květináčů protože už byla opravdu ohromná, a už jsou zas plné. A to mám velké závěsné, ne orchidejáky. Takže bude mít dcera do nového domečku . no, kdybys chtěla, tak ti klidně můžu poslat kus, za chvíli už zas bude potřeba jí pokrotit. Patří mezi opravdu chladnomilné po celý rok, takže od jara letnit a na zimu na studenou chodbu.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Jen jsem pořád taková bez nálady a kašel mne moc neopustil. jen už mne od něj nebolej žebra. Zrovna dneska jsem si kupovala nějaké homeopatika tak jsem zvědavá jestli to zabere.....atb mne ho tedy ani náhodou nezbavila.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásná orchidej, já je nepěstuji. Nemáme na ně místo, parapety ve dvou místnostech obsazují kočky a v kuchyni je příliš střídavá teplota a nevím, jestli by jiím nevadil plyn. Máme na okně jen "fialky, ty si kvetou jedna po druhé jak chtějí.

    OdpovědětVymazat
  5. Tedy Vendy, jako kdybys věděla, že mám pro tak nádhernou fialovou slabost. Jihnu...

    OdpovědětVymazat
  6. Podobnou barvu orchideje v květináči jsme koupili namísto kytice tchyni syna  k 70. narozeninám, ona je pěstuje a měla ohromnou radost, ani si nevšímala dalších dárků.

    OdpovědětVymazat
  7. Vendy máme toho hodně společného, viď?

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Já je mám přes léto venku, tedy ty co mají rády a na zimu na půdě. Jen když kvetou tak si je dám do pokoje na parapet abych si to užila. Jinak v obýváku mám na okně ty klasické phaly, teď tedy jedna zas nasadila ale těm se tak dobře nedaří jak těmhle které se letní.

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Že budeš mít taky narozky? Typuju?

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Jo, jsem únorová. Proto ta obliba fialové barvy, protože měsíční kámen je ametyst.....

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Tak kam půjdem ty dvacetiny oslavit?   

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Asi nikam, do Prahy se asi ještě hodně dlouho nedostanu.

    OdpovědětVymazat
  13. Co nadělám, tak popřeji vše nej..., ať jsi pořád tak skvělá jako doposud!

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: Tak to jseš hodně v předstihu, já mám ty narozeniny až za dvanáct dní

    OdpovědětVymazat
  15. [16]: To nevadí, kdo dřív příjde...

    OdpovědětVymazat
  16. Přeji ti,aby tě nemoc co nejdříve opustila a nám přeji,aby tě zase naplno popadla ta chuť fotit.Na tvoje snímky se koukám moc rád   

    OdpovědětVymazat
  17. Mooooc krásná fialová barvička....

    OdpovědětVymazat
  18. Neobyčejná. Podobnou jsem viděla u dcery.

    OdpovědětVymazat
  19. Nádherné květy a barva. Zatím mám jen phaly. Nevím, jestli bych tuhle uměla pěstovat a našlo by se místo.

    OdpovědětVymazat
  20. [22]: Od jara do podzimu venku někde v bloudivém stínu (já mám všechny tyhle co se letní pověšené v koruně jabloně) a na zimu chladné chodby nebo místnosti (u mne půda) a přes tu zimní dobu potrápit suchem. Tedy tak dva měsíce nezalévat. I když se to zdá divné, ona to vydrží.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: proto jsem do ní šla. Sice mi už nikdy tolik květů nenasaděj, ale i tak mi kvetou. Tady je to většinou vždycky z těch skleníkových "chovů" vyhnané přehnojováním.

    OdpovědětVymazat
  22. [18]: Nemoc už je snad zažehnána, ale ta chuť a nálada stále nějak chybí

    OdpovědětVymazat
  23. Krasavice. Moje kdysi asi také chytla průvan, protože najednou všechny květy opadaly. Někdo mi poradil, ať odstřihnu stvol až na jeden centimetr. Udělala jsem to a kytičku a vícekrát nekvetla. Dlouho měla krásné zdravé listy. Vyháněla stále nové vzduchové kořeny, ale nakonec stejně uhynula. Uhynula i jiná. Prostě je neumím pěstovat. Tvoje jsou krásné.

    OdpovědětVymazat
  24. [26]: Ve všech odborných publikacích upozorňují na to, že se nesmí odstraňovat ty staré stvoly (výjimka jsou phaly, tam se může odstřihnout k prvnímu očku ten stonek) ale u těhle druhů nebo druhů s hlízami slouží ty stonky jako zásobník živin a vody. Takže nestříhat ani staré stonky ani odstřihovat staré hlízy.

    OdpovědětVymazat
  25. I já si z Ikey předloni přivezla orchidejku, měla 2 výhony, dnes už má výhony 4, takže když kvete, je to skutečně nádhera, kvítky je úplně obsetá.

    OdpovědětVymazat
  26. [28]: A počkej na tu krásu až mi rozkvete ta Celogyne! To sice ještě bude asi měsíc trvat, ale je to fakt nádhera!

    OdpovědětVymazat
  27. Tebe choroba pořádně sebrala, Vendy!

    OdpovědětVymazat
  28. [3]: Držím palce, aby ses co nejdříve dostala do formy. Snad už se konečně počasí zlepší, sice svítí sluníčko, ale je stále smog.

    OdpovědětVymazat
  29. Krásně jsi vybrala, tolik poupat na jednom stvolu jsem ještě neviděl. Orchideje také míváme, je neuvěřitelné, jak dlouho kvetou.

    OdpovědětVymazat
  30. [32]: Ono už je to vcelku dobré, až na ten přetrvávající kašel. Ale už ani kvůli němu nemusím spát v rohu abych se udržela v sedě a nedusila se. Jen je to hodně nepříjemné. Obzvlášť večer v hospodě když se tam sejdou kuřáci.

    OdpovědětVymazat
  31. [30]: On je to asi výsledek nedoléčovaných viróz ve spojení s tolika chřipkovými onemocněními které se prohnali přes celou republiky. Vzalo mě to opravdu dost, vždyť atb jsme měla naposledy někdy před šesti lety! A takhle vysokou teplotu si už ani nepamatuju kdy jsem měla.

    OdpovědětVymazat
  32. Skvostné bohaté květy. Paráda.

    OdpovědětVymazat
  33. Tak ta je úžasná   

    OdpovědětVymazat
  34. [34]: Ony se ty nedoléčené nebo přechozené nemoci jednou vymstí, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  35. [37]: To ano, teď jsem to sama poznala....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....