10 srpna 2016

Kruštík širolistý ..... jedna z českých orchidejí



Kdysi dávno, když jsem jezdila ještě na naší původní
chalupu a začala jsem rozum brát a víc se dívat kolem sebe co kde roste,
ba co víc, uměla jsem už rozlišit a poznat jednotlivé rostliny, objevila jsem
v našem malém a oblíbeném hájku (dělali jsme tam táboráky, sbírali tam
kozáky a křemenáče, měli odtamtud, sami nepozorovaní, výhled do vsi a na silnici)
dva druhy orchidejí. Ostatně orchideje tam do doby než zmeliorovali místní
louky u lesa, nebyly žádnou velkou vzácností. Nám kupříkladu rostl jeden druh
vstavače, vstavač kukačka, přímo v sadu u chalupy. A to taky bylo naposledy,
co jsem orchideje u nás rostoucí volně v přírodě, viděla. Tady jsem na ně nikde
nenarazila, ale když jsme začali jezdit na chatu, objevila jsem jednu zvláštně
vypadající rostlinku u plotu chaty a vedle jezírka. Už tehdy jsem měla podezření,
že by to mohlo být něco z ranku vstavačovitých, ale nikdy jsem nebyla
na místě když kvetla. Jak jsem si postupně vydobyla zpět z pevele a trávy
záhonek který tam kdysi otec měl, začaly se mi objevovat ty rostlinky i na něm.
Letos jsem jich tam napočítala šest, a co víc, trefila jsem se i do doby kdy kvetly.
A už podle květu jsem si své podezření na orchidej potvrdila. Později, na procházce jsem
na ně narazila i v lese. Samozřejmě že jsem jí nafotila a doma i identifikovala.


Jedná se o Kruštík širolistý
(nechybí mi tam písmenko, tak to v atlasu je psané)







21 komentářů:

  1. Já bych si asi takové nenápadné rostlinky ani nevšimla. Pěkné fotky

    OdpovědětVymazat
  2. Škoda, že jsi nevyfotila i široké spodní listy, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: No mě se tedy na záhonku množí dost rychle. V atlasu píší, že roste na místech kde je hodně minerálů. Já si myslím že se mu tam tak daří proto, že se tam občas (hlavně v zimě a hlavně manžel, kterej je línej na krok )vysype popel z krbovek. I když jen ze dřeva, jen sporadicky se přidá z klasických briket.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Nevěř tomu, ony mají všechny vstavačovité takový zvláštní růst že by ti to okamžitě padlo do oka.

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Tak to má asi kruštík dobré podmínky, opatruj ho, třeba budeš slavná!

    OdpovědětVymazat
  6. Vendy, to je naprosto úžasné. Vypadá trošičku jako dendrobium a já bych kruštík asi "zasklila". Měla bych se asi dívat pozorněji, co všechno u nás roste.

    OdpovědětVymazat
  7. Kruštík tím, jak má vše ve vrstvách, působí trochu jako rostlinné ražniči :)

    OdpovědětVymazat
  8. Kytičkám moc neholduju, ale tohle je nádherně nafoceno, o tom žádná

    OdpovědětVymazat
  9. To je nádhera Vendy, nikdy jsem nic takového neviděla. Nedávno v televizi šel pořad orchideje v Českém Švýcarsku, bylo to něco úžasného. Alespoň pro mě. Já totiž netušila, že nějaké České Švýcarsko vůbec existuje a už vůbec jsem neměla ponětí o existenci tolika druhů našich vzácných orchidejí...   

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: kde je české Švýcarsko tak trochu vím, byla jsem v Krásné Lípě a odtamtud už to je kousek. Je to nádherný kout. U nás roste kupodivu dost orchidejí, na té naší chalupě rostl vstavač májový a vemeník.

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Díky, detaily jsou moje oblíbené ....

    OdpovědětVymazat
  12. [7]: Tak takové přirovnání mne fakt nenapadlo   

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: Ona tou barevností dost splývá s travou, to ano. Ale zas ten růst je natolik odlišný od ostatních rostlin, že tě upoutá.

    OdpovědětVymazat
  14. [2]: Ony byly dost schované ve vysoké trávě.Fotila jsem ho v lese. Na té chatě nám roste neustále, jen se tu a tam přestěhuje z místa kde kvetl někam kde ještě nebyl. Ale je tam už celých šestnáct let. Někdy víc a někdy míň, zřejmě i podle toho jak mu to zrovna sedí počasím. Jinak si to nedovedu vysvětlit že jeden rok jich tam je tolik a druhý jen jeden dva.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Ty moje rostly na volném prostranství, takže jsem měla k listům snadný přístup.

    OdpovědětVymazat
  16. [3]: ...jak Fénix z popela...

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Ano, v tomto případě by se to tak dalo říct

    OdpovědětVymazat
  18. Je to moc pěkná, ale zároveň nenápadná rostlinka. Většina lidí by si jí ani nevšimla.

    OdpovědětVymazat
  19. Zatím jsem jí nepotkala, musím si jí ze tvých fotek zapamatovat a třeba budu mít na ní taky někde štěstí :).

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: Musím se mrknout do atlasu,co tam píšou o tom kde se vyskytuje.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....