01 listopadu 2015

Sněhový dort nemusí být vždycky sladký .....



Tak jo, ještě dneska si dáme něco povídání a pak zas slibuju
budou obrázky. Někdy vidím film, který mne nechá vcelku bez emocí.
Pak někdy vidím film který ve mne zapůsobí tak, že ještě dlouho po jeho
konci o něm přemýšlím. Jenže jsou i takové filmy které mne nepustí ze svých
spárů hodně dlouho a ještě navíc mne donutí o nich napsat. Takový
třeba je český film Karamazovi. Po prvním shlédnutí jsem seděla před
zhaslou obrazovkou snad půl hodiny a nemohla se z děje vymanit.
Po druhém to bylo skoro stejné. A po třetím jakbysmet. V těch
okamžicích jsem vděčná že nesedím v kině, nečeká mne cesta z něj domů,
ale že jsem v klidu doma a můžu si bez rušivých vnějších elementů
o něm přemýšlet. Včera jsem si pustila v rámci seznamování
i s jinými filmovými díly Alana Rickmana než je Harry Potter film
z roku 2006 Sněhový dort.
Je to jemný, nepřeslazený komorní příběh tří lidí, kteří se zcela
náhodou setkají za ne zrovna šťastných událostí a na pár dní
se jejich životy sloučí.

Alex Hughes právě vyšel v Británii z vězení a odlétá do Kanady aby si
zde vyjasnil nějaké soukromé záležitosti. Při zastávce v jednom bistru si k němu
sedne mladá dívka a začne dělat to, co on zrovna v té chvíli nejmíň chce
aby dělala. Mluvit. Alex odchází a vidí onu dívku jak stopuje. Nemá sice
v úmyslu jí vzít sebou ale odlišné zákonitosti v řízení aut v Británii a Kanadě
tak nějak způsobí že musí zastavit a dívka se domnívá že jí staví aby ji svezl.
Alexovi už je trapné jí odjet před nosem a tak jí dovolí aby část cesty
absolvovala s ním. Pomalu se seznamují a cesta začíná být pro Alexe docela příjemnou
záležitostí, ovšem jen do doby kdy při výjezdu z další zastávky opět zafungují
návyky z řízení v Anglii a jeho auto smete kamion se dřevem. Dívka Vivien je na místě
mrtvá a Alex vyvázne bez zranění. Na policejní stanici zjistí adresu Vivieniny matky
a vydá se za ní. Snad pro odpuštění, snad pro rozhřešení? I když nehoda nebyla
jeho vinou, to že zemřela mladá dívka ho velmi ničí. Až tak, že se
sebemrskačsky vydává na tuhle misi.
Ovšem rozhodně mu noc nepomůže když zjistí že Vivienina matka je
autistka, která .....
Která se uzavřená ve svém světě chová zcela podle jiných pravidel než
ostatní lidé. Což Alexovi působí trochu šok a naprosto se hroutí jeho
předem naplánované setkání. Linda ho pozve domů a s umíněností jí
vlastní ho donutí sundat mokré oblečení, doslova ho nacpe do svého,
pozve ho k čaji a Alexovi se situace začíná vymykat z rukou......
Zjistí, že i přes Lyndino pro "normální" lidi výstřední chování, k ní
začíná pociťovat velké sympatie, že mu je s ní fajn a že i on sám
tak nějak trochu zapomíná na svoje problémy. Obdivuje to, jak
Lindy sama zvládá svůj život, že dokáže být samostatnou, ba že i má
ve svém životě spousty radostí. Pravda jsou věci které ho i štvou
a porozumění a splnění svých mužských tužeb najde u Lindiny sousedky Maggie.
Proti svému původnímu plánu zůstává a slíbí Lindě že zaobstará vše kolem
Vivianina pohřbu, ale pak že se rozloučí. Chvíli si sice pohrává s
myšlenkou že by koupil v městečku dům protože jak říká Maggie
"Je mu s Lindou i s ní moc fajn...." ale ta ho vyvede z toho, že by oni
dva mohli být spolu. Nastane den pohřbu a Alex zjistí že je pro něj
najednou strašně těžké Lindu opustit a říká jí:
"Strašně si mě štvala a vytáčela, ale mě s tebou začalo být moc dobře.
Tak dobře, že jsem znovu začal žít...."
To co Alexe celou dobu ničilo nebylo jen to že zbytečně zemřela
mladá dívka, ale protože zemřela naprosto stejně jako jeho syn ......
Alex byl ve vězení proto, že si našel a uhodil tak silně až spadl na kamennou podlahu
a zemřel muže, který přejel jeho dvavadvacetiletého syna o kterém
dlouho nevěděl a s kterým se v ten den spolu měli poprvé sejít .....
Happyend se nekoná, Alex odjíždí do Winipegu za ženou která je matkou jeho
mrtvého syna a doufá ...... jenže v co?

Jsou herci kteří jakoby měli na tváři nasazený jeden jediný výraz,
ať zabíjí, radují se nebo truchlí. K těm naštěstí Alan Rickman nepatří.
Dokáže beze slov jen výrazem říct mnohem víc, a jak se praví v jednom
komentu k filmu na ČSFD, když zuří zuříte s ním, když se směje smějete se
s ním a když pláče, pláčete taky. Jeho Alex je mnohovrstevná postava,
ale tentokrát musím říct že jednoznačně u mne vede výkon Sigourney Weawar
v roli autistické matky. Však stejně jak Dustin Hoffman před natáčením
Rain Mana i ona trávila mnoho času ve společnosti autistické ženy v Anglii
a jejíž návyky a zvyklosti pak ve své roli použila, včetně lásky ke třpytivým
věcem a skákání na trampolíně.

SNĚHOVÝ DORT / SNOW CAKE
VELKÁ BRITÁNIE / KANADA
2006

Režie : Marc Evans
Kamera: Steve Cosens
Hrají : Alan Rickman, Sigourney Weawar, Carrie - Ann Moss, Emily Hampshire .....




Alan Rickman jako Alex Hughes


Carrie - Ann Moss jako Maggie


Sigourney Weawar jako Linda










26 komentářů:

  1. Film vypadá zajímavě, Alana Rickmana mám hodně ráda a Weawer jakbysmet.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Jo je to zajímavý film. Už jsem zhlédla i film který režíroval ale kde nehraje, no tedy krom jednoho kratičkého okamžiku kdy se i když zcela nepoznán v záběru mihne. Ale nepsala jsem o něm. Tedy zatím. Je to hodně podobné českému filmu O rodičích a dětech jen dámském provedení. Zvláštní film, ale líbil se mi. Jmenuje se Zimní host. Skvěle v něm hlavní roli hraje Emma Thompson.

    OdpovědětVymazat
  3. Už obsazení filmu je hvězdné.

    OdpovědětVymazat
  4. Bratry Karamazovy jsem četl v mládí a pak hned Zločin a a trest, Idiota, novely Hráč, Něžná a řadu dalších, které si už ani nepamatuji. Dostojevskij byl v těch dobách mých spisovatelským bohem.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]:Ono to neni cele predstaveni ale je to udelane jako zfilmovana zkouska na nejaky festival. A zasazene do kulisy slevaren. Je tam par pribehu lidi kteri jsou toho nejak ucastni. Hraje tam skoro cely soubor Dejvickeho divadla. Ale ten film opravdu stoji za to.

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Dostojevského jsem četla, naši mšli v knihovně hodně klasiků a on mezi ně patřil. Také si myslím, že ve filmu to nemůže být tak výstižné, pokud vidím zfilmované romány srovnávám a ne vždy je to ku prospěchu díla.

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: K té  sympatii k uvedeným hercům se přidám. Už kvůli nim bych ten film docela ráda viděla.

    OdpovědětVymazat
  8. Přestože jsem chtěla odložit přečtení recenze a napřed zkouknout film, neodolala jsem a dobře jsem udělala. Recenze se mi líbila, nebo spíš, sdělení dojmů z filmu. Zajímavé téma a asi se na něj podívám zblízka. Tedy, pustím si jej co nejdříve!

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Ono se neboj, v tom filmu je toho na koukání víc než jen jsem napsala, ale hlavně se nenapsala proč se to jmenuje Sněhový dort. V tom je totiž ta nejsilnější zápletka, nebo možná spíš scéna.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Díky tomu že jsem se podívala na tohoto herce víc zblízka kvůli svému článku tak se chci seznámit s jeho i když obsáhlou , filmografií. Tak pár filmů už znám, ale je jich spousty které jsem neviděla. Někde je samořejmě víc v popředí, jinde je tak trochu upozaděný ale ráda bych je zkoukla všechny.

    OdpovědětVymazat
  11. [6]: Jak jsem psala Drakovi, ten film není zpracováním románu jak by si každý představoval. Sice tam ten román hraje hlavní roli, jsou tam scény z divadelního představení ale právě že tam jsou k tomu i osudy žijících lidí kteří se kolem toho pohybují tak je to i jiné, ale věř mi že hodně, hodně silné .....

    OdpovědětVymazat
  12. Tohle vypadá na docela silný příběh, Vendy, aspoň podle toho, co jsem se dočetla u tebe.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Jelikož místní kino neoplývá zrovna nějakou kvalitou jak filmů tak i pohodlím diváků, multiplexy jsou nejblíž v Pardubicích nebo Hradci a navíc drahé jak mrcha tak to řeším tak že si ty filmy stahuju a pak v pohodlí postele je sleduju. Jasně, není tam ani moc velká kvalita obrazu ani zvuku, ale zas když se nejedná zrovna o 3D spektákl tak mi to fákt nevadí.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: No, a to já právě nemůžu, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: A proč? ty si nemůžeš stahovat filmy do počítače?

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Můžu, ale momentálně mi nefungují repráky a taky nemám moc času na sledování filmů ... dvě domácnosti, mamka, vnučky, tři blogy ...   

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Jo, tak to opravdu není moc času na filmy.

    OdpovědětVymazat
  18. když máš ráda silné filmy, které tě po shlédnutí nutí přemýšlet, jsi třeba i dojatá hrdinstvím nebo gestem, měla bych pro tebe film, který teprve zjišťuji název. Viděla jsem ho před lety, dokonce jsem ho měla doma, ale nemohu najít. oslovila jsem kamaráda, který mi ho tenkrát doporučil tak vydrž.  je o německém důstojníkovi, který prchal ze Sibiřského lágru, už po válce, ale nikdo jim neřekl, že už po válce je. Šel sám a překonal celou Sibiř, pronásledován ruským důstojníkem. Vždy se dostal ze svízelné situace a když byl na pokraji sil a těsně před překonáním mostu na svobodné území, pomohl mu Žid. Dovedl ho k sobě domů a pak někam odešel. když Němec zjistil, že je to Žid obával se pomsty a vyzrazení. Ale Žid mu opravdu pomohl. To byl hodně silný zážitek. A srdce sevřené jsem měla, když vešel na onen most a uprostřed stál rozkročený jeho pronásledovatel. Němec se ale vyčerpaný, přesto sunul dál a dál. Když přišel k Rusovi, ten mu ustoupil z cesty a zasalutoval. prostě obdivoval jeho statečnost. Tvrdá realita, protkaná lidským hrdinstvím, tvrdým bojem o přežití, zradou i lidskostí  by tě mohla zaujmout. Byl natočen i podobný film Útěk ze Sibiře, ale ten jsem neviděla a tam prchala skupinka lidí a ještě jsem ho neviděla. Ale ten, co mám na mysli mohu doporučit, jen vydrž až se kamarád ozve.

    OdpovědětVymazat
  19. A kamarád je spolehlivý a rychlý. Mám to tady.

    OdpovědětVymazat
  20. [18]: Malá oprava. Na Sibiři byl odsouzen na 25 let na nucené práce.

    OdpovědětVymazat
  21. [19]: Díky za odkaz, stáhnu a kouknu. Chvíli jsem si říkala jestli to není film Lazebník sibiřský. Ale pak jsem si podle děje jak jsi ho popsala říkala že to bude něco jiného.

    OdpovědětVymazat
  22. S hodnocením filmu Karamazovi naprosto souhlasím, byla jsem unešená, ohromená, okouzlená tou atmosférou filmu i výkony herců, tím jak je to celé udělané. Kdybych měla možnost, určitě se podívám znovu.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Karamazovi má naštěstí synek stažený a vypálený tak si je můžu kdykoli pustit. Sněhový dort je zajímavý, na dané téma nepřeslazený, ale i jímavý.

    OdpovědětVymazat
  24. [21]: Já jsem se v popisu trochu spletla. Četla jsem totiž strašně dávno knihu ze sibiřského lágru, kde tajili zajatcům, že je po válce. To jsem četla knížku, půjčil mi ji ze%t a byla hodně napínavá. Hlavně tam byly zajímavé momenty, že Rusové se od německých lékařů učili operovat ve stísněných podmínkách a s nemožnými nástroji. Nakonec si jich začali vážit a když se provalil konec války museli odejít, zase se tu ta úcta k německým lékařům projevila.  V bílém peklu byl Němec zajat. zase jsem na kocni bulela.

    OdpovědětVymazat
  25. [13]: Taky to řeším podobně, i když multikino není až tak daleko. Ale velké plátno si nechávám většinou na velkokostýmové představení nebo něco ve stylu Hvězdných válek či Pána prstenu.

    OdpovědětVymazat
  26. [25]: To určitě. Ale já propadla 3D filmům.  I když právě kvůli té vzdálenosti jsme byli jednou na Alence v říši divů a pak se to tak nejak schumelilo že já byla v Praze a dítka tam vyrazila na 4DX Avatar. Taky paráda. A teď budou v téhle dimenzi i další Hvězdné války který maj premiéru 17.12. Synek už je načatej že na ně do Prahy pojede a silně přemýšlím že bych jela s ním....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....