26 listopadu 2014

Už žádné krásné melodie .....


...... nevzniknou a nebudou dělat radost lidem
jak v písních tak jako doprovod filmů. Už nikdy nevznikne nová Levandulová, Stáří, Benefice černých koní
nebo nový Kudykam. Včera přišla česká hudební scéna o jednoho z jejich velikánů, o člověka
který vysoko (a to i doslova) vyčníval z řady těch kdo se zabývají psaním hudby. A já tak
přišla o spousty dalších písní které mne spolu se skvělými texty jeho parťáka
textaře tolik oslovovaly. Včera totiž zemřel jeden z našich nejlepších
skladatelů.
Pan Petr Hapka......

Napsal hudbu k mnoha dnes už legendárním českým filmům jak pro děti, tak pro dospělé. Jako parťák Michala Horáčka dovedl na nový vrchol geniální zpěvačku Hanu Hegerovou, dokázal ale oslovit takové "drsňáky" jako je Dan Landa, Michael Kocáb nebo Richard Müller a oni skvěle nazpívali jeho písničky - šansony na dnes už skoro legendárním albu V penzionu Svět.
Nalezli mnoho do té doby neznámých zpěváků a dali jim šanci které se všichni chytili a vytvořili nádherné písničky. Jména jako František Segrádo, Naďa Válová, Jana Lota, Lenka Nová, Szidi Tobiasz jsou už dnes známými jmény v oblasti šansonu.
Kdo by neznal jeho průvodní písničku k Manéži Bolka Polívky Šaškové počmáraní, nebo duet Bolka Polívky a Pavla Bobka v písničce Obludárium napsané pro stejný pořad.
Ale jeho dvorní zpěvačkou se stala Hana Hegerová pro kterou po dlouhé odmlce kdy nesměla zpívat nebo mohla jen sporadicky, napsal ohromný hit který je oba katapultoval do výšek. Samozřejmě, řeč je o Levandulové která nesmí chybět na žádném výběru ani Hany Hegerové ani dua H+H. Ale není to jen levandulová, ale i Potměšilý host, Kdo by se díval nazpátek. Další zpěvačkou která, alespoň pro mne, je v jeho písních velmi snesitelná je Lucie Bílá takže jejich duet Dívám se, dívám patří také k topce.
Jeho filmová hudba je kapitola sama o sobě, napsal jí k neuvěřitelným 93 českým i slovenským filmům. Namátkou vezměme Copak je to za vojáka, Fanny, Tisícročná včela, Panna a Netvor, Dva lidi v ZOO, Perinbaba, Vážení přátelé, ano, Kožené slunce .....

Myslím že se najde jen málo lidí které by svými nádhernými melodiemi a skvělými texty Michala Horáčka neoslovil a kteří by nelitovali toho že už další tak krásné věci nikdy nevzniknou ......










Těch nádherných melodií sem nelze vměstnat moc, kdo chce vždycky si je najde protože diskografie je bohatá

Potměšilý host
V penzionu Svět
Citová investice
Mohlo by tu být líp
Strážce plamene
Kudykam
Výběry Benefice černých koní
Zlatá kolekce

A nakonec ta která všechno uzavře.....


Takže i já se připájím ke všem těm kteří přejí to samé.
Ať je vám lehká zem pane Hapka!

19 komentářů:

  1. Mám ráda jeho písničky a taky mě byl sympatický tím, že měl rád kočky a choval jich spoustu Jeho otec pocházel z  vesnice nedaleko od nás, tak měl vlastně taky valašské kořeny Ať se má v tom hudebním nebi co nejlíp

    OdpovědětVymazat
  2. Byl  to skladatel i zpěvák, měl podmanivý hlas a výborné melodie. Bude žít ve svých skladbách i písních, které  se budou hrát ještě dlouhá léta.

    OdpovědětVymazat
  3. Včera večer, když jsem si tu zprávu na netu přečetla, jsem zůstala v šoku. Sice vím, že pan Hapka byl nemocný, ale tohle je bohužel mazec .

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Já to četla na fb a nejdřív jsem myslela že to je nějakej blbej vtip. Bohužel nebyl ..... a taky jsem tomu nechtěla vůbec věřit a pořád mi to připadá neuvěřitelný.....

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Já mám doma ten výběr Benefice černých koní a když mi je blbě po duši tak ho jedu pořád a pořád dokola.....

    OdpovědětVymazat
  6. Pro všechny to byl velký šok, Vendy, nejvíc asi pro kamaráda Michala Horáčka.

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkně jsi to Vendy napsala a sestavila  jeho písničky do krásného souboru. Bohužel nevíme dne ani hodiny....

    OdpovědětVymazat
  8. Právě jsem dokoukala na jedničce s Hapkou vzpomínkový program. Byl úžasný, je ho škoda.

    OdpovědětVymazat
  9. Je to skutečně ztráta, ale písničky a melodie s kouskem duše nám zůstanou napořád, i když tělo už není. Miluji jeho hudbu v Panně a netvorovi a film Páni kluci by taky nezapomenutelný...

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Když jsem o něm hledala na WIKI něco překvapilo mne v tom výčtu filmové hudby o jaké filmy šlo! Dost i spolupracoval s Jakubiskem na jeho filmech a vždycky to byly ty špičkový. A pak hodně pohádek a dětských filmů tam bylo. Ale asi Páni kluci, Panna a Netvor a Deváté srdce jsou ty nejznámější. Ovšem ten Kouba (ty hlášky už u nás doma skoro zlidověly) mne docela překvapil .

    OdpovědětVymazat
  11. Bonviván - vygůglil jsem si co to znamená. To byl on.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Jo, bonviván par excellence.V něm odešel zase další hudební génius. Už jich moc bohužel nezbývá ..... natáhla jsem si do kompu všechny dostupný desky takže budu mít co poslouchat. Ještě jsou dvě cd s jeho filmovou hudbou. Na ty se taky chystám.....

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Jo, muž na to koukal, já tvořím páč se mi sešly zas nějaký zakázky....

    OdpovědětVymazat
  14. Byl to obdivuhodný skladatel.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Tohle je taky jedna z moc hezkých písní. Narkózy jsou pro starší lidi dost nebezpečné. I můj tatínek se z ní už nezotavil a po pár dnech zemřel.

    OdpovědětVymazat
  16. Hudbu Petra Hapky mám ráda, zato on mi připadal takový podívím. Hlavně už kvůli tomu, jaká dal dětem jména.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Každý má prtávo bejt nějak ulítlej . On byl bohém na druhou a tak tomu odpovídají třeba i ta jména. Ale miloval nadevše kočky a tím má u mne další velké plus

    OdpovědětVymazat
  18. Hapka a Hegerová, Hapka a Panna a Netvor, Perinbaba a tuším i O Janovi a jeho podivuhodném příteli, tyto melodie a písničky mám s ním spojeny. Navíc, i když nemám ráda Bílou, líbí se mi jejich duet Dívám se, dívám. Mám doma ještě jejich staré desky Potměšilý host a V penzionu Svět, myslím že nejpovedenější. Je ho škoda, chlap, co skládal krásnou muziku.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Páni kluci je klasika právě i díky Hapkově hudbě. Stejně tak den pro mou lásku.... Mne třeba spíš překvapily jiné filmy když jsem na tetě WIKI četla tu filmografii. Ovšem sá se říct že co film to perla, ani o jednom se nedá říct že to byl blbej film.....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....