06 července 2014

Kostel sv. Anny v Litomyšli



V netradičním čase, způsobeném některými
okolnostmi které jsem nemohla ovlivnit, začínám čtvrté kolo soutěže o nej stavbu.
Začínám jí posledním z pěti litomyšlských kostelů a to kostelem sv. Anny. Hřbitov okolo něj jste
viděli v předminulém příspěvku a dnes se podíváme na kostel samotný.

Hřbitovní kostel sv. Anny je barokní stavbou , kterou nechala postavit v letech 1670 - 1672 manželka hraběte Jana Bedřicha z Trautmannsdorfu, Marie Anna Berková z dubé a Lipé. Koncem 18. století prošel úpravami a pak ještě opravou v roce 1872.
Dochovala se i původní výzdoba ze 17. století. Dnešní oltář je z roku 1795. Obraz sv. Anny na něm maloval kutnohorský malíř J. Čolič. (tolik oficiální stránky města)
Co se týče hřbitova kelm ten zde vzniknul až po josefínských reformách, dřív se zde pohřbívalo jen za moru a jako městský hřbitov sloužil od roku 1448 hřbitov u proboštského chrámu, tam kde se dnes rozkládají Klášterní zahrady.

Tolik historie a teď obrázky.....


Původně jsem při tomto pohledu zdálky myslela že jde o nějakou kapli, ale Katka která to v Litomce taky zná mne opravila že se jedná o kostel sv. Anny










Tahle klika byla první, kterou jsem u kostela vyfotila ....






Tolik kostely z Litomyšle a v dalších kolech se zaměřím na některé pražské kostely a kaple, povětšinou z Petřína. Ono se to možná nezdá ale i tam je jich dost. A to mi ještě jedna chybí takže snad jí doulovím do doby než na ně přijde řada....

A vy foťte, foťte a posílejte, už se těším na další....



18 komentářů:

  1. Pěkný kostel a i v tom nevlídném počasí krásně nafocené detaily. Překvapil mne ten štít u zvonice. je to jako u selských nebo měšťanských domů. na kostele jsem to ještě neviděla, nebo jsem si nevšimla.

    OdpovědětVymazat
  2. Vážně krásný kostelíček, takový jiný, a ještě s hřbitovem. to se už vidí málokdy.

    OdpovědětVymazat
  3. Kostel u hřbitova je taková klasika. Věřící to musí obzvlášť silně působit.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Miloši je to vysvětlené hned v tom článku na který jeodkaz pod tou ikonkou soutěže. prvního se začíná, do 20 tého se posílají příspěvky. Pak se do 29 tého hlasuje a poslední den v měsci je vyhlášení. Tentokrát se to trochu opozdilo takže včera začalo čtvrté kolo tudíž od včera se může přihlašovat. Všechno je v tom článku

    OdpovědětVymazat
  5. Do Litomyšle se chystám s kamarádem. Kvůli kostelům sice ne, ale měli jsme tam pár milenek, tak kamarád je zvědavej jak dnes vypadají.

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Jednu jistotu mít budeš. Určitě zestárly.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Aby se vás nelekly, vy chlapi ješitní   

    OdpovědětVymazat
  8. Okolo tohoto kostela občas chodím. S kamarádkou na hrob jejích rodičů. Je to tam hezky upravené a udržované.

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Je, to v každém případě....

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Ono to asi bude oboustranné, tedy pokud jsou ještě naživu     

    OdpovědětVymazat
  11. S hrůzou zjišťuju, že u tebe mám děsnou absenci, Vendy! Nebyla jsem zde přihlášená k odběru novinek, ale už to jde, jak vidím, takže se hned přihlásím!

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Hani, jseš přihlášená se Zelenou horou prvním článkem. Já vím, tochu se to zamotalo tím prodloužením, takže místo prvního se začalo až pátého. Já doufám že ten malý zájem o posílání příspěvků je jen díky tomu že jsou prázdniny a tak mají lidi jiné zájmy nebo teprve loví fotečky....

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Tady aspoň vidíš, jaká jsem bába sklerotická, Vendy! Díky za připomenutí.   

    OdpovědětVymazat
  14. Kostel je krásný. Líbí se mi detaily, které jsi vyfotila.

    OdpovědětVymazat
  15. Abych řekl pravdu,tak tento kostel je mi z těch v Litomyšli nejsympatičtější,což ovšem neznamená,že ty ostatní se mi nelíbí.Možná je to tím hřbitovem okolo,nebo nevím.Každopádně je to pěkný kousek   

    OdpovědětVymazat
  16. [17]: No a mě zas připadá takový divně nesymetrický. Moc vytažený do výšky a takový krátký.....můj nejoblíbenější pro focení je litomyšlský kapitulní chrám, už proto že z klásterek je skvělý pohled na celou stavbu. Je to ten co ho mám jako ikonku soutěže....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....