04 července 2014

Hřbitovní elegie....



Na rozdíl od Patrika moc hřbitovy nefotím.
Ale když jsem se tak toulala při focení kostela sv. Anny v Litomyšli do soutěže , nedalo mi to
a prošla jsem se po hřbitovu který k němu přiléhá. Jako každý městský hřbitov má své slavné obyvatele i lidi
na které raději nemyslet. Takže zde leží třeba Magdaléna Dobromil Rettigová, dcera Aloise Jiráska nebo řada
litomyšlských děkanů a nejvyšších členů piaristického řádu. Svoje poslední místo odpočinku tu mají i vojáci německého wehrmachtu.
Zajímavý náhrobek je i ten od Olbrama Zoubka, který ještě vytvořil sochu i pro rozptylovou loučku.


Hrobka litomyšlských děkanů a náhrobní desky na ní









Hrobky zámožnějších občanů. Okázalé....




.... méně okázalé....


.... i ty obyčejnější .....





Hroby vojenské, zde vojáci z bitvy u Hradce Králové


A vojáci němečtí z II. světové války


Hřbitovní kříž


A dílo Obrama Zoubka



Socha na rozptylové loučce


Toliko z městského hřbitova. Neměla jsm zas tolik času abych vyhledávala hroby jednotlivých známých osobností, ale myslím, že takový lehký průlet stačí....

16 komentářů:

  1. Hřbitovy jsou možná trochu morbidní, ale svým způsobem krásné. Kolikrát si říkám, co náhrobek, to originál, nedávno jsem viděla i hrob příme designově upravený.

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mne hřbitovy nelákají, ale nakonec tam taky vlezu. Buď mne tam zavede Bohunka, hřbitovy miluje, nebo někdy, když jedu od nakladatele a přesedám u Olšan z autobusu na metro, nedá mi, abych tam nevešel.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Tam co je ten náhrobek Olbrama Zoubka je pohřben nějaký akademický malíř. Jméno zcela neznámé takže vidíš že jsem si ho taky ani nezapamatovala. Jeho sochy jsou zajímavé, možná nehezké ale skvěle v pohybu. Jako rodák z Litomyšle tu  má ve městě hodně soch. Ostatně ty hrající si děti v brouzdališti v klášterkách jsou také od něj a pak ještě dvě sochy u zámku. Ostatně všechny jsem tu už na blogu měla. Ale myslím že nejzajímavější a nejznámější jeho dílo je v Praze na Újezdě a to Památník obětem totality. Taky tu už byl. Snažila jsem se jeho dílo nějak postupně představit.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Vidíš, já ani nevím že je Židovský hřbitov poblíž Olšan. Měla jsem za to že je na Židovském městě.....

    OdpovědětVymazat
  5. Milujem cintoriny, je tam fantasticka atmosfera. Tvoje fotky mi pripomenuli uz davno zabudnute: moja posledna semestrova praca v CSSR, nez ma "vyhodili" Rusi, bol navrh hrobky pre AKADEMICKEHO MALIARA! Sranda, nie? Model som este urobil a potom zdrhol...

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Já se po nich ráda procházela a procházím, jen je nefotím. A procházím se tam ráda z toho samého důvodu co ty. Kvůli atmosféře a pak, když si prohlížím náhrobky představuju si co to asi bylo za lidi, jaký měli osud, proč zemřeli třeba tak mladí.....obávám se že v dnešní hektické a hlučné době budou za chvíli jen ty hřbitovy místem kde bude alespoň trochu klid a ticho pro posezení a odpočinutí. Za živa.....

    OdpovědětVymazat
  7. Na hřbitovech je vždycky ledaso k vidění a k focení. My jsme si v posledních letech například oblíbili hřbitov v Poličce,nejen kvůli hrobu Bohuslava Martinů. A každý rok, pokud tam jedem na chalupu do blízkého okolí, se tam musíme zajít podívat. Zkontrolovat, jestli tam za oknem márnice pořád ještě stojí ta mnoho let stará, pootevřená urna jednoho nešťastného nebožtíka, kterému asi vzali hrob.

    OdpovědětVymazat
  8. Já na hrbitovech nejradeji fotím andely a andelícky.Nekterí,hlavne ty staré sochy jsou úzasní.A atmosféra me uz vzdy pritahovala

    OdpovědětVymazat
  9. Ze hřbitovů fotím většinou jen kostely, ale tenhle hřbitov za vyfocení rozhodně stál, Vendy! Některé hrobky jsou opravdové skvosty. Co se týká soch Olbrama Zoubka, jsou možná zajímavé, ale nejsem si jistá, jestli se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Tak není to klasika, no....a jsou takové trochu zvláštní, ale líbí se mi u nich ta rozpohybovanost....

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Jasně, Vendy, to beru, každému se líbí něco jiného.

    OdpovědětVymazat
  12. [6]:Tiez studjem ich vek a ked je to prilis malo, tak ma to nuti rozmyslat, co za tragedia sa tam asi udiala.

    OdpovědětVymazat
  13. Sochy Olbrama Zoubka jsou zajímavé, mně se docela líbí, klidně bych si je představila i někde jinde než na hřitově.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: V Litomce jsou u zámku, v klášterkách a v Praze jsou na Újezdě. Mám takovej dojem že tam byla Denisa se podívat u toho Památníku obětem totality. Já taky a ty fotky tady proběhly.....

    OdpovědětVymazat
  15. Já mám hřbitovy ráda, je tam ticho, mrtví neublíží a také hodně rozjímám nad náhrobky o životě zemřelých.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Malostranská hřbitov je kapitola sama o sobě. Zrovna teď naposledy když jsem jela od mamky tramvají jsem si všimla nápisu že je z bezpečnostních důvodů dočasně uzavřen. Ta tabule tam "dočasně" už visí co já vím tak možná čtyřicet let? Asi je nám koukám ta dočasnost dána v některých směrech bohatě. Ještě když jsem chodila na Plzeňskou na základku tak už jí tam dali. Taky jsme tam občas courali, to ještě nebyl tak zarostlý....asi se na něj vypravím při další návštěvě....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....