10 března 2014

Filiální kostel Rozeslání sv. Apoštolů v Rybníku...

logo sakrálne stavby 1


V dalším kole výměny se podíváme na první kostel
zvláštního jména, Rozeslání sv. Apoštolů, stojící v naší obci. Sama jsem pořádně nevěděla jak se jmenuje
až docela nedávno jsem to zjistila a to tu bydlíme už přes dvacet let....a jak jsem při návštěvě Litomyšle fotila
pro další kola, první kostel který mi přišel před objektiv nesl naprosto stejné jméno. Zřejmě to ve zdejších krajích není zas až ne tak neobvyklé....

Jméno kostela se zřejmě odvozuje od obrazu nad hlavním oltářem, který znázorňuje Apoštolské dělení. Případně se může vztahovat i ke dni vysvěcení 15.7. na který připadá svátek Apoštolova dělení. Jestli je zasvěcen i nějakému svatému není známo.

První zmínka o modlitební kapli v obci je z roku 1676. Kaple byla dřevěná roubená s věží kde byl malý zvon. V té podobě existovala celých 200 let, ale v roce 1877 kvůli špatnému až kritickému stavu vydal hejtman příkaz kapli zbourat a zvon přemístit jinam.
12.3.1877 bylo vydáno stavební povolení na stavbu nové kaple a díky sbírce do které přispěl i sám císař Franz Josef a jeho manželka Sisi se mohlo začít s výstavbou. Roku 1882 byl kostel slavnostně vysvěcen. Po roce 1990 kdy se stal Rybník samostatnou obcí byl postupně kostel renovován. Je možné že malý zvon který sloužil jako umíráček je původním zvonem ze staré kaple. V roce 2003 byl i zásluhou Tříkrálové sbírky nechán vyroben nový věžní zvon....
Kostel je v majetku obce.
(informace pocházejí z netu ze stránek o keškách. I tady totiž jedna je.)

Vyjímečně nebyla mlha, ale ani sluníčko se moc nevytáhlo....




Bohužel nikde jsem nanašla víc o sochách před kostelem a to ani na stránkách obce....






Vzhledem k tomu že kostel stojí ve středu obce byl problém nemít na fotkách i ne zrovna uklizené okolí domů které jsou hned v jeho sousedství



29 komentářů:

  1. Pěkný kostelík, líbí se mi ten čelní pohled se schodištěm. Já také marně pátrám po názvu některých soch. na netu se všechno nenajde.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Co mne nejvíc zaujalo bylo to že jsem tohle všechno našla na úplně jinejch stránkách než na stránkách obce kde by to člověk čekal.....

    OdpovědětVymazat
  3. Toto je tá správna účastníčka projektu! Nečaká na posledný deň, ale sa snaží byť medzi prvými Ďakujem za účasť.

    OdpovědětVymazat
  4. Zda se, že na třetí fotce si někdo vzal jednu sochu domů.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]:Vypadá to tak....

    OdpovědětVymazat
  6. [3]:Neboj, i z Petřína bude. Mám toho nafoceného dost dopředu a tak je dávám postupně tak jak byly focení.....a to ještě mám další v plánu zhruba příští týden. Musím vždycky využít toho že zrovna do dané lokality mám cestu i za jiným účelem než jen focení.....jinak se tam většinou nemám moc šanci dostat....já čím jsem starší tím mám větší ctižádost být první, zvlášť když jsem si tohodle pocitu v životě moc neužila . Používám odloženého publikování a nemusím pak myslet na to kdy to napsat....

    OdpovědětVymazat
  7. [3]:Ono na Petříně je těch sakrálních staveb víc, nejen ten známý dřevěný podkarpatský kostelík, musím je příště najít a nafotit....

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Někdy mám plno, někdy mám minimum. Proto mám takovou rubriku kam dávám jen jednu fotku, ty si ukládám do speciální složky a když dochází matroš tak hrábnu tam. Ale mám dojem že za chvíli dojde bída na sedláky a bude šlus. nevím jak dlouho po operaci budu moct vzít foťák do pazoury.....

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkné a ty baráky jsou teda hodně blízko, na té třetí fotce z vrchu to pomalu vypadá, že v kostele bydlí.

    OdpovědětVymazat
  10. Přiznám se, že kostel u vás v Rybníku je moc hezký. Ony všeobecně jsou sakrální stavby hezké.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: To ano...dokonce mají za kostelem sušák na prádlo

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: No zvenku mi připadá dost obyč. To víš člověk odchovanej gotikou a barokem pražských kostelů . Jak vypadá vevnitř to nevím. Ještě jsem tam nebyla. Vloni jsem Noc kostelů prošvihla tak snad letos.....

    OdpovědětVymazat
  13. [12]:To je mazec, tak návštěvníci mají co okukovat, když to obchází

    OdpovědětVymazat
  14. "Rozeslání sv. Apoštolů"

    OdpovědětVymazat
  15. Jméno je zvláštní. Náš kostel se jmenuje Povýšení svatého kříže. Taky z toho nejsem moudrá.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Už jsem si to našla s tím křížem

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Pořád mi ty názvy vrtají hlavou - a co znamená FILIÁLNÍ?

    OdpovědětVymazat
  18. [18]:Mlčeti zlato - neboli než něco kvákneš, tak se podívej na wiki http://cs.wikipedia.org/wiki/Fili%C3%A1ln%C3%AD_kostel

    OdpovědětVymazat
  19. Moc pěkný kostel u vás máte, Vendy, krásně jsi ho nafotila. Líbí se mi fotka průčelí a celkový pohled. Název je hodně zvláštní, takový jsem ještě neslyšela.

    OdpovědětVymazat
  20. [16]: Jo, jo....patřil pod Českou Třebovou. Copak kostelů se jménem Povýšenísv. Kříže je dost, v Litomce je to ten kapitulní chrám a protější piaristický se jmenuje Nalezení sv. Kříže. Taky jsem si říkala že se podívám co znamená filiální pač už jsem se s tím setkala jak u Danky tak u Patrika a teď tady u nás. Tys byla rychlejší

    OdpovědětVymazat
  21. [14]: To určitě, takový spoďáry a podprdy dodají na té správné křesťanské náladě!

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: Jsem ráda první....miluju bejt první. Aspoň v něčem     

    OdpovědětVymazat
  23. Moc se v tom nevyznám, ale je vidět, že je kostel vybudován za Habsburků.Není to žádný posádkový kostel jak v Terezíně nebo Josefově, ale je to podobný styl.Fotky super.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Každá doba měla své stavební šablony....tady leda byla po 68 ruská posádka. Ve Třebový.....

    OdpovědětVymazat
  25. Krásný kostelík. Líbí se mi fotka se sušákem na prádlo.

    OdpovědětVymazat
  26. Pěkný kostel u vás máte

    OdpovědětVymazat
  27. [28]: Včera jsem se dozvěděla po cestě z rehabek od osoby nejpovolanější (dcery kostelníka) zajímavé věci o tomhle kostele. Těšila jsem se letos na Noc kostelů protože jsem jí vloni prošvihla ale letos nebude.Ona bude pryč a nikdo jiný se toho nechce ujmout. Ale říkala mi že jestli si chci něco přijít nafotit tak můžu buď před nebo po mši. Tak vidím jestli na to nezapomenu, nemám moc přehled kdy tady mše jsou....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....