14 prosince 2013

Kostely kam se podíváš....


Z mé pražské návštěvy mám fotek
spousty, a tak jsem je rozdělila na různé kapitoly tak jak jsme zrovna kde procházely. A tak mám kapitolu pražských panoramat (ta už byla zveřejněná), kostelů, Karlův most, svítící Prahu a pod. Druhá kapitola jsou kostely jak na Smíchově tak ale hlavně okolo a na Staroměstském náměstí. Dalo mi to trochu práce ale podařilo se mi určit skoro všechny. Je to už přeci jen spousta let kdy jsem je zvládala levou zadní a věděla který kostel je komu zasvěcený. To bylo dědictví babiččina dějepisu.


Prvním z nich je kostel Zvěstování Panny Marie zvaný kostel.sv.Gabriela v Holečkové ulici.Je součástí zrušeného opatství řádu benediktínek. Dodnes slouží k bohoslužbám a patří smíchovské favornosti. Budovy opatství patří České poště a pořádají se zde třeba velké filatelistické výstavy. Kostel byl postaven v roce 1891.



Kostel i s budovou někdejšího opatství. Ta ohavnost v popředí patří k technickému zázemí Strahovského tunelu.


Kostel sv. Mikuláše na Malostranském náměstí netřeba představovat nějak víc....


.....stejně jako kostel sv.Františka s Assisi na Křižovnickém náměstí...



....či kostel sv. Salvátora na stejném náměstí. Ten patří do komplexu budov Klementina.



Kostel sv. Mikuláše č.2 na Staroměstském náměstí. Zatímco ten na Malostranském patří katolické církvi, ten na Staroměstském církvi husitské. Oba ovšem stavěli Diezenhoferové...




Kostel Matky Boží před Týnem, spíše známější jako Týnský chrám




A teď několik kostelů z výšky....
V popředí kostel sv. Havla na Havelském trhu, vpravo kostel Panny Marie Sněžné u Jungmannova náměstí. Založen byl Karlem IV. v roce 1347 a měl být památkou na jeho korunovaci. Proto tak velkorysá výška a měl být po chrámu sv. Víta na Hradčanech druhým největším a nejvyšším kostelem v tehdejší Praze. Nikdy však nebyl dokončen a to co z něj dnes stojí je jen chór. Po mnoha peripetiích byl v roce 1610 dostavěn po předchozím zřícení klenby. Karlovo přání aby byl nejvyšším pražským kostelem se ale splnilo, od podlahy ke klenbě měří 39 metrů. A v pozadí na horizontu kostel sv. Ludmily na Náměstí Míru na Vinohradech


V levém rohu s hranolovitou věží kostel sv.Michaela Archanděla a uprostřed kostel sv.Jiljí. O kostel sv.Michaela se vedou dlouholeté spory zda zbourat, nebo nechat stát. Svému účelu neslouží a po požáru prý ohrožoval možností zřícení okolí. V roce 1990 sloužil jako skladiště, v roce 2006 zde mělo vzninout muzeum českého křišťálu, v roce 2009 zde měla být nákupní galerie a v současné době slouží jako hudební klub pod názvem Temple Music Club. Za kostelem sv. Jiljí vykukují věže tuším kostela sv.Jakuba.


A ještě jednou a pořádně kostel sv. Havla v Havelské ulici




30 komentářů:

  1. Do kostela Jiljí jsme zašli minulou neděli... šel jsem tam ukázat Marušce Salvatora.. tam chodím rád.  Ve Františku měly křtiny obě naše děti.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Z těhle všech jsem byla jen v Havelským, Týnským a Malostranským Mikuláši.....

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná přehlídka dávných staveb. Co se mi líbí v této době, je, že zakomponovali k těmto chrámům, ale i k budovám ve městech, osvětlení - to dodává celému místu téměř magický nádech.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: To je sice pravda, ale třeba takové nasvícení Staroměstské radnice vysokými stožáry je pro focení děsnej vopruz....ono to někdy dělalo problém i u těhle kostelů, pořád to lezlo do záběru jako boční nebo spodní světlo a i se sluneční clonou se to nedalo. Zatahovalo to pořád fotky do takového šedého závoje.... takže jsem co chvíli sprostě klela

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné fotky, kostely jsou nejkrásnější, když jsou focené večer

    OdpovědětVymazat
  6. Ty večerní snámky jsou nádherné. To je něco, co nikdy neuvidím na živo, protože do Prahy občas zajedu tak na jeden den a v 17 hodin zase zpět. Tento čas je ideální, nemusí člověk čeka na osvětlené památky až do noci. Povedlo se. Měla jsi hezký výlet.

    OdpovědětVymazat
  7. ahoj.. vím toho o focení celkem hodně. mamka je fotografka a celé to máme v rodině :)

    OdpovědětVymazat
  8. paráda! tyhle stavby miluji! v úterý si je opět pěkně projdu, od Hradu, nerudovkou, přes Mikuláše, Jezulátko, Karlův most, ke Staroměstskému (tam projdu Klementinem), na Václavák, do Národní....už se těším

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Krom těch dvou prvních a těch panoramat žádné za denního světla nemám. všechny budou jen a jen za tmy. I když bez stativu to je trochu horší, ale nakonec to dopadlo velmi dobře, až nad očekávání dobře

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: My to vzaly tramvají na Malostranský nám. a pak pěšky přes Karlův most, Karlovou na Mariánské náměstí a pak přes Malej ryneček na Staromák. A pak Železnou na Václavák a dom....nebýt toho dopoledního courání po nákupech asi bych to taky vzala spíš od Hradu dolů....

    OdpovědětVymazat
  11. [2]: V Malostranském Mikuláši jsi myslím musela platit vstupné, mne tam bez něho jednou v létě nepustili.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Já mám ty kostely zmáknutý ještě za bolševika kdy se v nich neplatilo. Dneska je to na houby, do kterýho vlezeš hned chtěj vstupný....a to ještě požaduje církev peníze od státu!

    OdpovědětVymazat
  13. Z kostelů v Praze mám nejraději Jabuba, páč jsem tam kdysi chodíval na varhanní koncerty.

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Já mám kostely ráda všeobecně. Nejsem věřící, ale od mala mne do nich babička vodila a vyprávěla mi jejich historii i to co v nich je zajímavého...a tak do nich i dnes ráda chodím...

    OdpovědětVymazat
  15. Vendy, kostely jsou nádherné. Fotky se ti moc povedly.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]:Tak na tebe a tvé průvodce nemám, hledala jsem údaje jen o některých. Jenže ty další jsou tak notoricky známé že mne to ani nějak nenapadlo se o nich víc rozepisovat....

    OdpovědětVymazat
  17. [17]:Myslím, že Jakub je těmi koncerty proslulý. Moje babička tam taky chodila. Vždycky říkala Jdu k Jakubovi pro dobrou náladu....

    OdpovědětVymazat
  18. Wendy ty máš ty fotky už jako pohlednice, škoda jich jenom na blogu!

    OdpovědětVymazat
  19. Stovezata Praha. Tyhle snimky se ti Vendy moc povedly.Moc se mi libi Tynsky chram.

    OdpovědětVymazat
  20. Začalo 1. kolo fotografické soutěže :) Na mém blogu je zadání:)

    OdpovědětVymazat
  21. No nejlepší by bylo, kdyby tam byly prostě boty. Jestli tam chceš mít obchod s botama, tak klidně, ale musí tam jít boty vidět :) Prostě BOTY.. musí být na fotce :)

    OdpovědětVymazat
  22. Máš přehled, řadu těch názvů jsem ani neslyšel. Podle názvu znám jen Mikuláše na Malé Straně a Týnský chrám na Staroměstském náměstí, který je konečně (snad po 30 letech) bez lešení.

    OdpovědětVymazat
  23. [24]:Tak já chodila s babičkou po Praze a ona mi ty kostely představovala a vyprávěla o nich. Ale taky už jsem musela občas hrábnout do vyhledávače. Třeba o tom kostele Michaela Archanděla jsem vůbec nic nevěděla. Tím že nebyl přístupný tak jsem v něm nikdy nebyla a tím pádem ani jméno miznámo nebylo...a u jiných jsem ty názvy taky už dost pozapoměla. Ony teď už budu jen noční fotky

    OdpovědětVymazat
  24. Krásná přehlídka. Já mám kostely ráda, nejen zvenku, ale i zevnitř. Nejsem věřící, jen obdivuju

    OdpovědětVymazat
  25. [27]:Přesně jak já....taky se do nich ráda chodím dívat. Tady je kostel otevřený jen dvakrát do měsíce na mši nebo při nějakých zvláštních příležitstech a tak jsem nestihla ještě do něj nahlédnout...

    OdpovědětVymazat
  26. [28]: Tak to u nás je jinačí pořádek Dvakrát do týdne mše a kostel přístupný celý den.

    OdpovědětVymazat
  27. Moc hezká procházka i fotky. Před pár lety jsme se nemohli s mužem dohodnout: nechtěl mi věřit, žena Staroměstském náměstí je Mikuláš     

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....