30 června 2013

Květové....



Při courání a toulání po cestách
okolo zahrad vžycky koukám po tom co se kde skvěje za i před plotem. A že se někdy skvějí krásné květy. Růže, pustoryly, tavolníky ....Několik takových jsem zvěčnila a tady jsou...

Na tuhle růžičku mám políčeno už dost dlouho, jen jsem ještě nezachytila na zahradě majitele
abych je poprosila o to abych si mohla jednu větvičku odlomit na zakořenění. Je to nádherná popínavka a čím déle kvete tím je její okraj tmavší a širší.



Za to tahle už si hoví v zemi. Tedy u maminky, zapoměla jsem jí tam i s větvičkami tújí které jsem si nalámala. Ještě že i ona má zahrádku a ví co a jak...


Krasavice a adeptka číslo tři....hodně za ty dva roky co jí sleduju vyrostla.



Co je ta zlatá koule jsem stále dumala a pátrala od doby kdy jsem jí viděla porvé. Krásně sladce voní, opravdu hodne rychle roste a má krásnou založlutou barvu která dodává energii. A jméno? Čilimník....




Pustoryly nebo-li nepravé jasmíny....i oni mají dosti variabilní květy. Od jednoduchých se čtyřmi okvětními lístky přes pětilístkové až po růžičky připomínající plnokvěté. Vzpomínám si na pustoryl který kvetl na chalupě na rozhraní zahrady-sadu a lesa. Ohromný keř každý rok na začátku prázdnin obsypaný květy a jeho vůně se nesla celým sadem až ke stolu kde se sedávalo.





Název Veigelia (Vajgélie) není opravdu pro tuhle krásku zrovna lichotivý. Ale je to velmi vděčný keř s různobarevnými květy a buď zelenými nebo panašovanými listy....zvláštní je jak růžový kultivar má různé odstíny květů kvetoucí na jedné větvičce. Od růžového až po bílý. U těch červeně kvetoucích jsem to nezaznamenala....




Oba tyto květy patří Tavolníku jen různým odrůdám. I ony mohou mít listy zelené nebo žluté(kultivary Gold) a květy bílé.



Tahle popínavka taky provázela mé dětství a dospívání. Já ji znám pod jménem Rdesno baldžuánské. Píšu schválně že ji tak znám já, od té doby se taxonomie několikrát změnila a nový název si nějak nemohu zapamatovat. Dokáže se šplhat do velkých výšek a velmi brzy porůst plot neprostupnou hustou spletí. Jelikož brzy dřevnatí nepotřebuje moc opory, tu si dělá sama sobě. Po odkvětu laty zčervenají plody ve stejném tvaru jak květy a později uschnou. Je to rostlina dost invazivní a vzrůstná a proto je dobré si dobře rozmyslet kam se sází. Jako malý děcka jsme jeho kyselé listy žvýkali jako šťovík nebo šťavel.

20 komentářů:

  1. Nádhera. Ty růžičky jsou výstavní. Právě jsem se od tebe také dověděla, jak se jmenují dva moje ještě malé, ale už bohatě kvetoucí keříky. Tavolník se světlezelenými nebo spíš žlutavými květy mi zasadila na zahradě snacha. Měla je původně na balkoně, ale nějak jí tam chřadly. Mě se na zahradě ujaly i na sluníčku i v polostínu.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné! Růžičky mne nalákaly nejvíce.

    OdpovědětVymazat
  3. Růže jsou nádherné. Co se týče toho přejmenování, tak to mi ničí moje nervové buňky a stejně používám starých názvů. Příklad je pustoryl, klasický jasmín co mám doma pod okny je prostě jasmín, pětilístek okvětních plátků s pronikavě kouzelnou vůní, další šlechtěnci, jako třeba tady na obrázku čtyřka okvětních lístků , nebo šlechtěnec plnokvětý, budiž , můžou nosit jméno pustoryl, ale jasmín...už zase pěním. Ten keř co máme doma je starý desítky let a vždycky to byl jasmín. V té době název pustoryl ani neexistoval a je sice pravda, že ze školy jsem už taky desítky let a že co jsme se učili už dnes neplatí a je spousta novinek, s kterými se člověk musí seznamovat. Ale to přejmenování, to mi teda vadí.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:Trošku si dovolím oponovat. Pustoryl to byl vždycky správně botanicky, protože s pravým jasmínem nemá rodově nic společného. Jasmín se mu vždycky  říkalo mezi lidmi kvůli vůni. A kdyby ses zeptala jestli někdo ví o tom, že existuje opravdu jasmín tak by na tebe koukal jak spadlej z višně. Pravé jasmíny vypadají úplně jinak, buď jsou žluté, nebo bílé ale jsou to liány či keře s tenkými převislými větvemi. Mám někde na blogu tuším z loňska článek o tom jaký je mezi nimi rozdíl.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Máš v něčem pravdu, ale pro mne to bude navždy Philadelphus coronarius , tedy, nepravý jasmín a tak jsem se to učila i ve škole. Nepravý jasmín , prostě jasmín, voňavá bílá květina. A babička jí říkala královna noci, protože nejvíce voněl večer. Všichni jí tady říkáme jasmín

    OdpovědětVymazat
  6. Růže jsou nádherné! Ostatní květiny jsou také moc hezké.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak, já můžu nafotit z květeny cokoliv, ale názvy by k tomu musel přidat někdo z vás. Většinu z těch názvů bych totiž slyšel poprvé v životě, a že už něco pamatuju!

    OdpovědětVymazat
  8. Mne ani ty názvy tolik nezajímají. Podstatné že jsou ty květy hezké a voňavé. Dnes jsem fotil kvetoucí ostružiny. Na ty se hlavně těším až odkvetou.   

    OdpovědětVymazat
  9. Ta první popínavka je překrásná. Nikdy jsem takovou neviděla. Poptej se, zakořeň, stojí za to.

    OdpovědětVymazat
  10. To je ale výstava! Jako v botanické zahradě, spoustu názvů jsem nikdy neslyšel, u první z té řady bílých jsem myslel, že jde o nějaký druh lilie. Moc se mi líbí ta ježura na předposledním snímku.

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Opravdu jsou, ale ta první ta je moje favoritka už dlouho....ona i ta bílá je něco, ta má pro změnu zase růžový střed květu a jak u té první i u ní čí déle kvete tím e ten odstín tmavší, takže když to vidíš na tom keři neřekla bys že to je jeden ale dva tři keře různé...

    OdpovědětVymazat
  12. [10]:Já naživo také ne, v nějakém katalogu ano ale zase tam to mají tak děsivě přebarvené a přehnané ž to vypadá naprosto nepravděpodobně. Ale tahle je něco....

    OdpovědětVymazat
  13. [9]:Já vím, v tomhle jsi materialista. Já detailista ...

    OdpovědětVymazat
  14. [1]: No to jsem tomu dala. Oprava textu:"...Tavolník se světlezelenými nebo spíš žlutavými listy....." ne květy

    OdpovědětVymazat
  15. Krásná přehlídka květů, Vendy, ale u mě jednoznačně vedou růže!

    OdpovědětVymazat
  16. [16]:Já vím jak jsi to myslela ....

    OdpovědětVymazat
  17. [17]:Ani se nedivím, jsou krásné....

    OdpovědětVymazat
  18. Ty růže jsou lahůdkové. Máš na procházce vůbec krásné květinové modely :)...Pustoryl mě sice lákal na focení, ale já tu jeho vůni nemůžu :)...A oceňuju i ty názvy květin, já kolikrát fotím jen tu krásu a zapomenu řešit, co je to za kytku...

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....