17 května 2013

Sedmnáct zastavení jara....zastavení třinácté - růžové

Tahle růže kvete
na rohu jedné zahrádky u maminky v Praze již dlouhá desetiletí. Už jako malá jsem jí vždycky očuchávala protože krásně jemně a příjemně voní. Přežila nejen majitele zahrádky, ale i různé zákroky a snahy o přeměnu zahrádky. Dokonce i sesun půdy a částečné odbagrování, a je pořád v kondici. Silnější a mohutnější a vždycky plná zlatých květů....

Její jméno je růže a to Růže bedrníkolistá (Rosa spinosissima) ale můj děda jí říkal krásně Mánesova růže. Asi proto, že jí míval Mánes na obrazech. Patří mezi botanické druhy růží stejně jako růže šípková,
které se dají nalézt i volně v přírodě.











19 komentářů:

  1. Krásná růže - jsem ráda, že jsem se dozvěděla i název a malý příběh . Ta barva je tak pozitivní a musí překrásně vonět!!! Já jsem do růží blázen, mám i svou oblíbenou čistící růžovou vodu, kterou "fetuju" 2x denně a kdybych měla zahrádku věřím, že bych si dělala vlastní vodu z vlastních růží

    OdpovědětVymazat
  2. Ružové? Čakala som kvety ružovej farby No ja som tu našla žlté. Pekný žltý ružový ker

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Tady to je ne od barvy ale od rostliny, takže růžové od růže ...

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:A ty máš recept? Já zase mám růže!

    OdpovědětVymazat
  5. [5]:Recept Ti klidně splaším, mám ho doma v knížce . Pošlu případně e-mailem, pokud bys sis to chtěla vyzkoušet...

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je opravdu hodně urostlý keř, u nás jsou takhle velké šípkové keře, ale ty mají růžovou barvu.

    OdpovědětVymazat
  7. Růže je opravdu krásná. Plná žlutých sluníček.

    OdpovědětVymazat
  8. [6]:Klíďo, mám totiž i rugosu, což je úžasně voňavá botanická růže, která se používá v purfemářství....

    OdpovědětVymazat
  9. [7]:No musí mít dost přes padesát let, mě je 52 a pamatuju si jí už jako velkou...

    OdpovědětVymazat
  10. když jsem ji vidím v detailním záběru, tak se podobá šípkové růži a kdybych nečetla příběh, myslela bych si, že je to upravená fotografie do žluta a že u vás už kvetou šípky. U nás teprve naznačují. Moc hezké fotky, nádherný mohutný a statečný keř.

    OdpovědětVymazat
  11. Asi má spoustu trnů,že tak odolává. Opravdu vypadá jako šípková ve žlutém.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Má a hodně, takový kraťounký a obalujou celou větvičku....

    OdpovědětVymazat
  13. [11]:Je hodně vytrvalá. Tam co vedou ty schody je branka do takové úzké uličky mezi zahradami a je na jejím konci pomníček padlému z květnového povstání a tam kdysi děda zasadil odkopek, ten se taky rozrostl, jenže jak jsem teď koukala tak při opravě pomníčku jí vykopali a už tam bohužel není....

    OdpovědětVymazat
  14. krásná růžička i keře,jak to umíš zachytit jen ty

    OdpovědětVymazat
  15. Botanické růže a ještě k tomu žluté se mi vždycky líbily. Kdesi jsme jednu kdysi získali, ale zašla nám. Připomněla jsi mi je, zkusíme to znovu.

    OdpovědětVymazat
  16. Já ty tvoje "kytkový" fotky fakt miluju

    OdpovědětVymazat
  17. [16]:Můžu ti říct, že já si už brala od téhle několikrát odkopek a ani jednou mi nezakořenil. Asi se jí z Prahy prostě nechce....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....