13 května 2013

Sedmnáct zastavení jara....zastavení deváté - petrklíčovopodléškové

Prvosenky ať už ty z lesů a luk
nebo ty zahradní patří také neodmyslitelně k jaru. Svými barvičkami ho v květinářstvích hlásí již od února, pak začnou kvést i na záhoncích. Ale dají se najít i na místech kde by je člověk vůbec nečekal. Třeba takový pangejt u silnice....a svou nádhernou modrou nebo i růžovou barvou jim skvěle konkurují podléšky neboli jaterníky. Ty jsem fotila jak na skalce na chatě tak i v lese, kde jim to náramně slušelo v doprovodu bílých sasanek a fialových hrachorů jarních...a kdyby býval byl čas, zašla jsem ještě dolů k rybníkům kde touhle dobou kvetou po skalách a na březích....





Ty jsem si kdysi dávno koupila jako semínka a vysela. Vzpomínala jsem při tom, na zahrádku když jsem byla malá, kde jsme měli na jednom místě spousty různobarevných petrklíčů, které velice jemně voněli na sluníčku a tvořili barevný koberec.



Tihle jsou vysazení po odkvětu z jarních aranžmá. Někdy vydrží na záhonku déle, jindy zmizí brzy. Ale já prostě neumím květiny z květináčů vyhodit. Pokaždé se jim snažím dát alespoň ještě třeba i na krátký čas druhou šanci a je na nich jestli jí využijí nebo ne.


Pokaždé si na chatě říkám, že si pár těhle červenofialových vyreju sem domů....a samozřejmě pokaždé zapomenu...




Krasavci z pangejtu....


....společnost jim dělal i barvínek neboli brčál Vinca minor


Zřejmě majitelka nebo majitel chaty také dává druhou šanci a tihle se jí chopili s velkou vervou a zkrášlili takové nehezké místo jakým pangejty jsou....




JATERNÍK PODLÉŠKA (Hepatica nobilis)
patří k pryskyřníkovitým a jako léčivka se užívá při nemocech jater (možná odtud název). Druhá možnost proč se jmenuje jaterník je tvar jejich listů, které vypadají jak laloky jater....











19 komentářů:

  1. Téda máte u vás nádherné pangejty. na první fotce tak včelička, jak letí do práce nemá chybu. Také jsem zasadila barevné podléšky, dostala jsem je od sousedova kamaráda, ale ty lesní prý moc v zahradách nejdou.V lese jsou ty modré kvítky jaterníku mezi bílými sasankami moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné fotky. Pangejty hrají všemi barvami. Tak by to mělo být. Ne jen kopřivy.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]:Škoda že jen u té jedné chaty...jinak v jiných pro změnu sbírám křemenáče a kozáky nebo hřiby

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:Tak chvíli jsem koukala co to tam kvete až pak mi došlo že to jsou petrklíče...nevím jstli ty co jsou na chatě na skalce a které jsem dala i do záhonku jsou původně kupované nebo zanesené z lesa, ale vzhledem k tomu že je pozemek vlastně původně lesní louka, tak je možné že jim to tam svědčí. Je pravdou že se zdárně vysemeňují...

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkné fotky... Je to radost, co? Fotit takovou krásu... Taky si to užívám Ale tolik krásných kytiček jako tady máš ty, to já mít nebudu, tolik jich tady v okolí nemám...Tak je budu okukovat u tebe Měj se moc hezky!   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:To máš pravdu s tou radostí. Kytky mám focené porůznu, něco ze svých zahrádek doma a na chatě, některé z lesa tady i z  chaty, něco bude ze zahrádky u mamči v Praze....prostě jak se namane situace....a jak mám po ruce foťák.

    OdpovědětVymazat
  7. Moc se mi líbí jaterník a barvínek

    OdpovědětVymazat
  8. Taky dávám kytkám druhou šanci,petrklíše nesou tak choulostivé.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné fotky! Podléšky mi připomínají dětství, kdy jsem s tátou chodila do lesa na výlety.

    OdpovědětVymazat
  10. Moc, moc krásné fotky! :)

    OdpovědětVymazat
  11. Hezké fotky jako vždycky.

    OdpovědětVymazat
  12. Tý jo.. To je krásné..Moc se mi líbí ty první a ten Jaterník je opravdu nádherný! :)

    OdpovědětVymazat
  13. Jaterník se mi vždycky líbil. O to víc, že pro mě byl vzácný, u nás nerostly.

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Mě ty kupované a zasazené vydrží tak dva roky a pak zajdou, už jsem jich za ta leta  nasázela kvanta a nemám z těch dřívějších nic.....Barvínek je hodně invazivní divím se že ho něco dokáže hubit aole je ožné že ty barevné kultivary jsou choulostivější. Taky jsemviděla plnokvětý, ten byl ovšem něco! Ta nádherná modrá vce spojení s tím květem....vypadal jak malá modrá růžička....

    OdpovědětVymazat
  15. Po prvosenkách a podléškách se mi bude stýskat.

    OdpovědětVymazat
  16. Jako obvykle máš moc pěkné fotky   

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....