15 září 2022

Z rozhledny jsme se už podívali .....

 

.... nicméně v Černolicích ještě zůstaneme. 
Jelikož fotky hřbetu Černolických skal z prvního výletu už na blogu byly, tak jsem si jejich další focení až na výjimky odpustila. Ale podíváme se na jiné, ukryté v lese nedaleko rozhledny. Místo je to velmi zajímavé a trochu mi to připomnělo návštěvu Stezky Druidů z loňského roku v Ysperklamu. Skupiny zajímavých kamenů na vrcholku kopce přímo vyvolávají představu druidských rituálů. Navíc v krásné doubravě. Prostě pohanská lesní svatyně jak vyšitá! 
Ale nejen skály, ale i něco dalšího z přírody jsem tu nafotila. Což mne ovšem přivodilo velmi nemilou situaci. Ujel mi autobus, a další mi jel až za hodinu a půl a druhý ještě o patnáct minut později. Oba to jsou spoje jedoucí do Dobřichovic resp. až na Karlík. Jeden cyklobus a druhý normální linka. A sobotní intervaly bývají o dost delší než ve všední den. Co teď. Nabízela by se možnost zajít si do nějaké restaurace na oběd, pivko a v klidu si tam na autobus počkat. Jenže ani při druhé návštěvě jsem žádnou v téhle vesnici nezaregistrovala. Kdoví, kde tam je. Jestli vůbec. Takže co v takové vesnici kde chcípl pes dělat. Mohla jsem volit dvě možnosti. Jít po silnici do Všenor a tam jít na autobus anebo jít po silnici  do Řitky a tam si na autobus počkat. Zvolila jsem variantu Řitka. No .... jen málokterá ves má opravdu tak přiléhavé jméno. Jedině že na rozdíl od Černolic tu najdete restaurace dvě a jedno bistro. A možná že ještě nějaká mimo hlavní trasu bude. Jinak je Řitka hezky česky řiť. Ale upravená, to ano, a stále se upravuje. Ovšem nachází se tu zámek, který je ale veřejnosti nepřístupný. Sídlí v něm Jezdecká stáj a škola Norma. Nese jméno klisny s kterou vyhrála jako jediná žena v historii Velkou Pardubickou majitelka právě zmiňovaného zámku Lata Brandisová. Stalo se tak v roce 1937. Od té doby se to žádné jiné jezdkyni nepodařilo. Ne že by se jich pár dostihu nezúčastnilo, ale buď nedojely nebo skončily v poli poražených. 
Zámek vznikl v barokní podobě v roce 1650 na základech zchátralé tvrze z 15. století. K zámku patřil mlýn, kovárna, pivovar a vinopalna. Pivovar fungoval až do roku 1900. Posledními majiteli byl právě rod Brandisů (Prandisů)  pocházející z 12. století původem z jižního Tyrolska. Zakladatel české větve byl Jindřich hrabě Brandis. Byli nositeli titulu říšských hrabat. Rod je příbuzný mimo jiné i s Kinskými. Po roce 48 jim byl zkonfiskován a sloužil jako sklad pražských obchodních domů. Nyní je ve vlastnictví potomka sestry Laty Brandisové Alžběty. Před deseti lety  zámek figuroval i v nechvalně známé metanolové aféře, neboť v té době zde měla sídlo firma jednoho ze dvou hlavních aktérů této tragické kauzy ....

Cestou ke skalám mne u jednoho domu zaujal velký strom. Byla jím kvetoucí Albízie růžová ....



.... a hned vedle tenhle číčák


Černolické (Čertovy) skály. Jsou první horolezecké skály v Čechách. první zmínka je z roku 1905. A jak vidět, leze se na nich stále. Ovšem pokud se na ně chcete dostat, stačí je obejít a hned jste na jejich vrcholcích.



Ze stejného materiálu, tedy ordovických křemenů jsou i jejich menší sestřičky o pár set metrů dál. Některé vypadají jak keltské menhiry









A ze skal se vrátíme zpět do vsi. Tady na tom rybníčku jsem při první návštěvě fotila ty krásné růžové lekníny .....



.... a tady si je zamilovala. Mimochodem můj seriál "Chmelařové leknín" má už třetí díl. Tentokrát jsou to květy dokonce dva! 


Ale vraťme se k těm černolickým


Tenhle chudák neměl žádné listy, jen květ. Ostatně ten můj taky kvete na úkor listů, těch už má poskrovnu


Byly všude a neomylně připomínaly že ten podzim už máme na krku. Ať chceme nebo ne ....


Tak, a dorazili jsme do Řitky. To už je zmiňovaný zámek. Moc z něj nafotit přes zavřenou bránu nejde ....


.... a tak jsem si musela půjčit fotku z netu


Krom zámku tedy lze najít v Řitce i tuhle malou kapličku


Stále jsem  měla nejmíň půl hodiny do odjezdu autobusu zpátky na chatu, takže jsem si potřebovala někde zvlažit hrdélko a trochu si odpočinout. Nakonec jsem zakotvila v takovém bistru se zahrádkou. Piva zde měli, jak jinak když jste u bývalé Strakonické, z Měšťanského pivovaru Dudák Strakonice. Já samozřejmě volila polotmavého Klostermanna


Teď být na chatě, tak můžu na hřiby chodit s kosou a nůší. Ale když jsem tam přijela, nenapadlo mne, že by vůbec nějaké houby mohly růst. Ale cesta od autobusu mne přesvědčila že je tomu naopak. Jen na malém kousku v pangejtu jsem našla tyhle krasavce


A při cestě na nákup se na mne opět z pangejtu smály i tyhle luxusní bedly


Takže nebylo otázkou jestli na houby jít, ale kdy. Protože jsem byla na chatě všehovšudy čtyři dny a jídlo jsem si koupila, tak bylo jasné, že případný úlovek povezu sebou domů. Takže los padl na neděli. Lidí sice bylo mraky, dokonce některé rodiny se pohybovaly v rojnicích, ale hub bylo stále tolik, že jsem si zas jednou dopřála luxus výběru. Které si vzít a které nechat ostatním. Všechno co jsem nasbírala jsem našla v okruhu 200 m od chaty. A ty nejhezčí a největší hned za chatami na kraji lesa..... 




Roztříděno, očištěno. Už podruhé.... jsem zvyklá si houby čistit už v lese, zas tolik času to nezabere a není s tím pak práce doma. Jenže při prolézání a přelézání vývratů mi do košíku hrkla z jednoho vývratu hromada hlíny. Takže jsem musela všechny do té doby nasbírané a očištěné houby doma jednu po druhé zas pěkně očistit. Musela jsem si na to vzít papírové utěrky, protože po nočním dešti byly všechny houby mokré a i hříbci směle konkurovali slizkostí klouzkům


To by bylo z mého brzce podzimního prodlouženého víkendu vše. Pokud to bude možné, chtěla bych se tam ještě jednou teď v září vrátit. Bylo by to už naposledy, protože říjnové víkendy budou ve znamení dvou zájezdů, a hned po třetím nastupuji konečně do nemocnice na skoro tři roky odkládanou operaci ruky....
P.S. Dneska byl druhý termín letu. Opět odloženo kvůli dešti. Tak snad napotřetí, protože do třetice všeho dobrého, to snad už vyjde. A když ne, tak jsem se informovala co dál, když mi vyprší v listopadu platnost voucheru. Naštěstí je možnost si ho prodloužit .....

 

22 komentářů:

  1. V Řitce bydlí známá zpěvačka Helena Vondráčková :).
    Skály jsou impozantní a podle stupňů ve stěně se zdají zvládnutelné i pro "amatéry", ale zdání určitě klame.

    OdpovědětVymazat
  2. Konečně jsem natrefila na článek, kde je něco, co neznám a jak pěkně podané, sice Řitku znám jen z tabule na odbočce ze strakonické, ale ty houby a strom v květu, který bych čekala u Středozemního moře, to vítám! Vendy, moc pěkně jsi to i doprovodila slovem, kochám se.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě mne ta albízie taky překvapila, zvlášť tím jak byla velká. Zatím jsem se s ní nesetkala ani třeba v Průhonicích kde by člověk spíš čekal různé speciality. A co se týče Řitky, klidně můžeš zůstat u té znalosti odbočky ze Strakonické :D. Houby vždycky na Brdech bývaly, dokonale jsem si tam na dlouhá léta zhnusila smaženici i samotné sbírání. V posledních letech to ale nebylo žádná sláva, něco málo rostlo. Ale to co je tam dle fotek teď, tak to jsou opravdu žně....Moje babička by řekla " Přijde válka. Vždycky když tolik rostou houby přijde válka! " ... no ona už tedy je, tak snad se udrží jen v daných hranicích.

      Vymazat
    2. Vendy, já odbočím od tématu a napíšu k jiné věci: několik dní jsem tvůj a Jitky blog nemohla nikde najít, prostě nebyl a pokud jsem se do nich dostala ( a několika dalších ) bylo to jen jako rozsypaný čaj na bílé ploše. Netuším, proč.
      Tak a nyní - houby rostou, ale jen někde. Kamarádka byla u Břehyně v lese a taky jindy u Harasova a prý plný les lidí a hub málo.
      Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Brdy to zatím stále jistí, a i tady to prý roste jak o závod. nevím, já se kvůli počasí zatím do lesa nedostala (nemusím mít všechno a abych mokla z nebe i ze stromů už vůbec ne) ale kamarád byl už dvakrát a přinesl hodně. Akorát že bylo i hodně lidí.... je fakt, že je šlus s teplejma nocema a to už je pro houby a jejich růst špatné.

      Vymazat
  3. Ahoj Vendy, krásné houby, skály a ty lekníny - to je něco ! U nás už konečně taky začínají růst houby, tak jsem ráda. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkám, já chytila ten samotný začátek, teď už to je tak masivní růst že můžeš chodit opravdu s nůší. Ještě že tam nejsem, protože to bych nevydržela a jela domů ne s jedním ale se dvěma koši! :D Pokud už konečně přestane pršet chtěla bych vyrazit tady, ale počítám, že tu bude taky velké množství lidí. No uvidím, já tohle nasbírala jen v okruhu 200m od chaty a paradoxně ty největší hned za chatami nebo v pangejtech.

      Vymazat
  4. Vendy, ráda jsem se podívala, tuhle oblast moc neznám!
    A ty houby... Včera jsem projížděli lesem, nedalo by se ani zaparkovat...
    Snad nám to taky vyjde.
    A až konečně poletíš, bude to určitě top, když se ti ten zážitek stále odkládá.
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, čtu nářky na to jak CHKO Brdy jsou lidé natolik zpovykaní, že si i přes zákazy jezdí v chráněné oblasti auty až do lesa. Já to nechápu, a nechápu i to, že když si můžu donést do lesa plnou petku, proč si jí nemůžu z lesa odnést prázdnou a vyhodit až doma. A druhá katastrofa jsou fekálie.... i to zvíře to většinou po sobě zahrabe, ale člověk .... co se týče letu, naštěstí jde ten poukaz prodloužit i na příští rok, sice ne na celý, ale na nějakou část. Létat se začíná v dubnu a v březnu už jsou termíny letů vyvěšené. Tak když to nestihnu letos, tak snad ten příští rok ano. Z toho jsem měla největší strach jestli nakonec ty peníze nevyhodím do slova do luftu!

      Vymazat
  5. Krásné fotografie.Zajímavé jsou ty skály.Já si myslela,že počátky horolezectví patří Skaláku v Českém ráji,ale tam to začalo asi o 10 let později.
    Včera byl manžel s dcerou na houbách a máme na zpracování plný koš.Naštěstí manžela práce s houbama baví,na rozdíl ode mne..
    Vendy,měj hezké dny a přeji Ti ať se let za zážitky splní

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na wiki je rok 1905 a Černolické skály. Já mám ráda sbírání, ne hledání. To jest, že když přijdu do lesa, první houby ve větším množství najdu do dvaceti minut tak sbírám. Jakmile to je jedna dvě houby za hodinu tak hledám a brzy se obracím a jdu domů protože to mě nebaví.:D Budu doufat že to napotřetí vyjde, ale jsem v klidu že o to nepřijdu a můžu si platnost prodloužit na část příští letové sezóny.

      Vymazat
  6. Vendy, krásný úlovek hub a pěkné fotky. Měj pohodový pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hub bylo požehnaně a teď tedy to tam je trojnásob požehnané!

      Vymazat
  7. Pěkně jsem si početla, podívala se tam, kde to neznám. No, houby nezávidím. Jak už jsem psala u mně na blogu, mám jich dostatek.:-)
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě tohle taky stačí, mám v mrazáku jak pro sebe tak pro dceru. Moc houby nesuším, raději je mám čerstvé resp. zamrazené. Možná se ještě třeba o víkendu jestli nebude pršet podívám tady v lese, ale to podle nálady a počasí.

      Vymazat
  8. Hezký článek. Ten kvetoucí strom je zajímavý, hub jsi nasbírala opravdu hodně a ještě se stavila na pivní odměnu. Super úspěšný den tedy to byl. Krásný víkend přeji.

    OdpovědětVymazat
  9. Zaujaly mě ty lekníny i kvetoucí strom. Hub je teď všude dost i u nás konečně rostou, ale mám nasušené ještě od loňska. Myslím, že jsem tu už komentář psala. Asi je ve spamu. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Komentář si psala, normálně jsem si ho v mejlu přečetla ale když jsem chtěla na blogu reagovat tak tam nikde nebyl. A nebyl započítaný ani v počítadle komentářů. Do spamu by mi musel padat už v mejlu, a to se neděje. Prostě není fyzicky na blogu. A u tebe to je nejčastější případ. Pak Trvalka a Miloš. U dalších taky to občas udělá, nicméně u vás tří to je v největší míře. A netuším vůbec proč zrovna z těhle tří blogů. Jeden čas jsem od tebe na blogu měla skoro každý koment neviditelný, proto jsem odpovídala přes mejl.

      Vymazat
  10. Pěkné fotky tech skal..I když jsem tam byl, takto si je nepamatuji, dik...Jinak Řitka se puvodne jmenovdlay Řídká, ale to se mistnim zdálo hanlivé...tak si pomohli...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tyhle skály jsou o pár set metrů dál od těch hlavních a jsou to spíš takové skalní " vývěry"
      Řitka je řiť ať už jako Řídká nebo Řitka.

      Vymazat
  11. Lezarts
    Já se jenom přidám s poznámkou, že se mi nezobrazují automaticky některé blogy, které mám v seznamu. Například l. ten tvůj. A nemohu na mém blogu odpovídat individuálně pod komentáře čtenářů. Vůbec nevím co s tím?! Tak přicházím o krásné fotočky a čtení tvého blogu🙁.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nové články pročítám v Seznamu četby, tam se mi zobrazují všechny blogy které mám v odběru, na některé mi chodí i upozornění do mejlu. Odpovídat můžu, jen byl problém s těmi komentáři které spadly do spamu ne v mejlu ale na blogu. To už jsem všechno povytahovala a upravila jak mi poradila Maruška. Zatím se to neopakovalo, i když je pravda, že teď moc času na blog nemám, jsem pořád v práci a když jsem doma, tak sednu a usnu. No a o víkendu taky moc času nebylo, a o tomhle taky ne. Aspoň budu mít nasbíraný materiál na dobu, kdy nebudu moct fotit. Tedy doufám, že aspoň psát budu moct.....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....