22 června 2021

Kde se stala chyba ....

 


.... a já se z rozária nedostala do botanické, jsem
zjistila až doma, kdy jsem se znovu dívala do map. Místo abych z rozária vystoupala po schodech nahoru, do horní části, případně vůbec z něj vyšla a vrátila se zpět tam kde jsem už jednou šla, prošla jsem ven spodem kolem kurtů, a do další části Bezručových sadů. Nade mnou se tyčila výstavní stavba ke které se dalo vyjít po schodech vedoucích v takové věžičce? parkánu? nevím jak se tenhle prvek v architektuře jmenuje a z kterého jste vyšli do upravených zahrad na hradbách. Ona krásná budova je sídlem Filozofické fakulty UP a je to soubor paláců kde sídlili jednotliví olomoučtí kanovníci  a opravdu myší dírou (když jste rozpažili ruce, skoro jste se dotýkali zdí paláce) jsem vyšla do ulice kterou uzavírá Kanovnický dům ve Wurmově ulici. Těch kanovnických rezidencí je po Olomouci celkem čtrnáct, protože každý z nově zvolených kanovníků měl svou rezidenci. V některých sídlí nějaká z fakult, v jiné arcidiecézní Charita, Evangelická konzervatoř nebo přímo rektorát UP a FF UP.
Myslím, že studenti tedy mají velmi krásné a inspirativní místo ke studiu ....


Hradby, na nich FF a krásné zahrady


Tudy se dá vystoupat nahoru na hradby, a projít zkratkou vlastně skoro do centra města


Okna která (ne)jsou vidět na předchozí fotce, ale zevnitř




A jsme nahoře ....









Byť to tak nevypadá, touhle myší dírou se dá projít ven



Je to opravdu hodně úzké, nic pro klaustrofobiky


Jeden z kanovnických domů



33 komentářů:

  1. Vendy, příště už tam určitě trefíš. Dnes jsem se s Tebou hezky prošla, úzká ulička se mi moc líbí. Zahrady jsou krásné a kašna s vodotryskem zve o osvěžení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta voda byla požehnání, to ano. Bylo docela teplo, takže se hodilo lehce ošplouchnout ruce.

      Vymazat
  2. Vendy to jsou moc krásné fotografie. Zahrada luxusní,nádherná. Díky za super podívanou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebyla moc velká, ale byla moc pěkná. Další průzkum parku pod hradbami plánuju samozřejmě taky.

      Vymazat
  3. Vendy, pořídila jsi na své procházce nádherné fotky, kdy ti navíc přálo počasí. Olomouc je opravdu krásné město. 👍👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No s tím počasím to byl luxus! Takže jsem si to fakt užívala...

      Vymazat
  4. Anonymní22/6/21 18:30

    Vendy, ráda jsem se prošla,byl to určitě pěkný výlet. Fukčarinka

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné fotografie.Park je moc krásný a třpytivá voda k tomu.
    Ulička je zajímavá,asi bych si tam připadla opravdu stísněně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když mám nad hlavou nebe, tak mi to nevadí, asi bych už měla trochu psychický blok kdyby to bylo zaklenuté těsně nad mou hlavou....

      Vymazat
  6. Myší díry mám rád. Tedy ty, do kterých se vejdu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No.... tady by už to asi bylo o fous :D :D ..... ne dělám si srandu, ale vážně byla ta šířka na rozpažení dospělého chlapa. Zas to byla dobrá obranná ulička, do ní se nevešlo moc útočníků a tak měli obránci výhodu.

      Vymazat
  7. Těm půlkruhovým věžičkám vystupujícím z hradby se říká bašty. V Olomouci je jich mnoho druhů podle použití. Téměř totožnou fotku s tou první v pořadí mám někde v archivu. Město moc neznám, ale dalo se dobře najíst v hospůdce u Morousů. Přeji dobrou noc. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Půlkruhovým ano, to vím, ale těmhle hranatým (kulatým) se schodištěm. Že by výpadové branky? Protože se jimi dá sejít z hradeb dolů a naopak. Já si docela pochutnala v restauraci Pod radnicí. A to kafe ve Vile Primavesi bylo taky výborné, hlavně to posezení v růžovém loubí...

      Vymazat
    2. Teď mi došlo, že tvůj nick je vlastně také obranná stavba. Pro změnu věž ;-)

      Vymazat
    3. Bašty - bastiony mohou být i hranaté. Výpadová branka? Neví... Záleží jestli to nebylo postavené v jiné době, protože není z cihel... To by byla otázka pro informační centrum. Někde mám od nich koupenou mapku s popisky obranných staveb a pevnůstek v okolí celého Olomouce. Ale ještě je zdaleka nemám všechny navštívené. Donjon je i věž obytná. ;-)

      Vymazat
    4. Ano, jedna parádní ukázka donjonu je věž na hlavní karlštejnská věž. Samozřejmě nemluvě o francouzských hradech.

      Vymazat
  8. Moc pěkná procházka a skvělé fotografie. M.

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherné fotky, Vendy!
    Měj pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, no moc té pohody není, spíš mnohem víc únavy. Byla jsem teď v těch dusnech sama v práci a to bylo hodně náročný. A to zas tolik jídel nebylo, ale to vedro a to jak ze mě lilo bylo únavný až hanba. Navíc v noci blbě spím, je období úplňku a to je pro mne katastrofa. jsem takovej úplňkovej senzidebil. Dneska jsem usnula až ve tři ráno. A jedině díky čtvrtičce prášku na spaní....

      Vymazat
  10. Tak jsem se s Tebou krásně zase prošla - i tou ,,myší dírou" bych prolezla, byť klaustrofobie mne životem provází :-).
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No když tam vlezeš, tak si říkáš, že jseš ve slepé uličce, ono se to tak všelijak láme že při prvním pohledu vidíš jen zeď a žádnou cestu!

      Vymazat
  11. Úžasné místo! Připomnělo mi to moje zatoulání v botanické zahradě v Liberci, kde jsem nenašla a přešla obří pavilon s jezírkem 😀.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje babička zase takhle stála v Libochovicích na náměstí a ptala se kde je tam zámek, který měla za zády! Ale jo, naštěstí to zakufrování bylo velmi výhodné, jak se ukázalo.

      Vymazat
  12. Vendy, někdy se zabloudit vyplatí. Hezké, romantické místo a park. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, zvlášť když zabloudíš tak šikovně, že se dostaneš zkratkou tam, kam by ses dostávala po delších cestách :D

      Vymazat
  13. To připomíná zahrady zámků. Nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty kanovnické rezidence sice nejsou zámky, ale krásné paláce. Takže takové malé městské zámky a zahrady podle toho vypadají.... ;-)

      Vymazat
  14. Tak to byl skvělý výlet, hned bych jela s Tebou. Kam vyrazíme, až budeš na chatě, teda kromě botanický...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mám v plánu znovu Příbram a tentokrát i město, nejen baziliku, a zkusit ty Lázně Mšené. A samozřejmě jestli jsou hotové už palácové zahrady tak do nich a do Valdštejnský a vůbec Praha. Ale hlavně záleží na tom, jaké bude počasí.

      Vymazat
  15. Krásné místo. Všechno je moc pěkné a u mě vede voda, ty bubliny, to je pohádka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Místo i město velmi krásné. Tedy ten střed určitě, říct něco takového o městě, kde jsi poprvé a jen v jeho starém centru je hodně odvážné, protože netušíš jestli je tak přívětivé celé ;-). I když si o Olomouci myslím že je.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....