09 června 2019

Starý Rynek ....





.... je asi nejlepší místo kde procházku po Vratislavi začít. Náš autobus přistál kousek od Městské opery a od ní jsme po hlavní třídě, která se jmenuje Swidnicka šli směrem do centra a k hlavnímu náměstí rynek. Ti kdo z nás již jednou (nebo i víckrát) tenhle zájezd absolvovali, začínali nápadně blednout a protáčet panenky v okamžiku, kdy jsme začínali potkávat nejdříve ojedinělé, ale později houstnoucí davy mladých ale i starších lidí s kytarami na zádech. 
Nechápala jsem jejich tichý odpor, protože co kdo může mít proti kytaře, že jo? Jenže když jsme se nápadně hustými davy protlačili právě na Rynek, kde byla největší koncentrace kytaristů a stále noví a noví přicházeli, a zaslechla jsem dunění hudby, pochopila jsem onen odpor. On totiž nějak vždy první máj je zasvěcen kytaristům z celé Vratislavi a navíc se ještě měl konat zápis do Guinnesovi knihy rekordů o největším počtu kytaristů zahrajících v jednom okamžiku na jednom místě. 
Nebýt toho, že jsem byla nevyspalá a utahaná po těch davech na zámku a vlítli jsme do dalších davů na náměstí, užívala bych si skvělých rockových rifů a hudby s velkou chutí. Ale takhle jsem prchala z doslechu jak to jen v té zácpě šlo. Rynek jako hlavní vratislavské náměstí má základy už ve 13. století a podle mnoha tůristů patří vůbec mezi nejkrásnější polské náměstí. Pořádají se zde právě různé kulturní akce, vánoční trhy a najdete zde nejvíc různých pouličních umělců... Dominantou Rynku je gotická radnice z 13. století a je to čistá gotika. Ono vůbec v Polsku najdete nejvíc echt gotiky bez dalších příměsí jiných stylů. Na tu se podíváme zvlášť v samostatném článku. Dnes se jen tak porozhlédneme po Rynku jak to tam vypadá ....





Ta část domu vlevo je dům U Zlatého slunce a ten celý je dům U Sedmera kurfiřtů, kde sídlili při návštěvách města král Vladislav Jagiello,  císařové Rudolf II a Ferdinand II


Dům U Gryfů


Všechny tyto domy jsou znovu postavené po válce




Tahle fontána mi trochu připomněla tu, která je tady ve Třebové u nádraží



Tyto dva domy se jmenují Jeníček a Mařenka a pocházejí z 15. století. Jeníček je přestavěný renesančně, Mařenka barokně. Domy mají připomínat tyto dvě postavy z pohádky bratří  Grimmů. Větší Mařenka drží za ruku menšího Jeníčka. Jejich spojení (ruku) tvoří původní barokní brána která vedla na dnes neexistující hřbitov okolo katedrály sv. Alžběty a zavírají dolní část Rynku


Odtud jsme se ponořili do spleti ulic a uliček a dostali jsme se k Vratislavské universitě. Ale o té až později ....

12 komentářů:

  1. Anonymní9/6/19 12:39

    Ahojky, Wendy, našli jste si ten trpasličí bankomat?
    Jistě jsi tam nafotila spoustu obrázků. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, našla jsem nebo míjela jen pár trpajzlíků, a jelikož tam byl takovej blázinec, trochu se opozdit focením znamenalo okamžitě ztratit průvodkyni....

      Vymazat
  2. Vendy, je vidět, že to na Rynku žije, ...je tam hezky. :o)
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žilo to tam opravdu masivně! Ono je to ale taky hodně velké náměstí, které tak trochu dělí na dvě ta radnice. Ale i tak těch lidí tam bylo mraky. Při zpáteční cestě to už bylo lepší, to bylo po kytarové akci a jen tu a tam nějaký pouliční hráč ještě hrál kolemjdoucím...

      Vymazat
  3. Je vidět, že tam bylo hodně živo. Možná bych také prchla.;-) Líbí se mi staré domy, obdivuji, že je dokázali po válce znovu postavit. Měj se hezky. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Copak ty domy, ale ty kostely! Je to stejně famózní výsledek jako v Drážďanech.

      Vymazat
  4. Zajímavá tradice. Nesnáším davy, takže tohle by nebylo nic pro mě. Ale atmosféra mohla být skvělá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebýt stejných davů na tom zámku, asi by mi to nevadilo, ale takhle už toho bylo až moc. A to i na mě, komu davy nevadí.

      Vymazat
  5. Krásné domy, opečované, ale ta fontána se mi nelíbí, nějak tomu echt modernímu nerozumím.
    Je to pěkné v moderní architektuře, ale tady jako jako pěst na oko.
    Ale pouze můj názor, mé oko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hodilo by se tam určitě něco méně moderního. Jak jsem psala, hodně podobnou máme tady ve městě u nádraží. Taky modrou a taky takhle zvlněnou a taky je voda mezi těmi skly a teď mne napadá že možná taky bude od stejného výtvarníka! ;-)

      Vymazat
  6. Ty umělé akce pro zápis do knihy rekordů nechápu, příště někoho napadne srotit houslisty, cyklisty apod., ale k čem to je?

    Dům U Zlatého slunce je opravdu zářivý a fontána originální, nic podobného neznám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On je to nějaký každoroční kytarový festival a k tomu vždy asi přilípnou nějakej ten pokus o rekordík. Jak říkám, jedna hodně podobná, i když menší je tady u nás ve Třebové.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....